Page 1 of 2
Stora lamelldiff e30 SÅLD
Posted: 26 Sep 2009, 18:57
by SoreuQ
Har en lamelldiff liggandes till e30, det är det stor huset.
Prisidé: 4000kr
Mvh Tommy
Posted: 26 Sep 2009, 20:27
by Franzén
Från vilken bil kommer din diff?
Vad har den för utväxling?
Hur är den skött?
Bytt olja nyligen?
Hur känns den i glapp osv?
Har du bytt packboxar och o-ringar?
Fuktar den ner sig?
Hur långt har den gått?
Har du kört med den, hur upplevde du lamellerna?
Svara gärna på ALLA frågorna.
Posted: 27 Sep 2009, 10:19
by HAGMAN
jag kan svara på en fråga du hade och de är utväxlingen. 4,33 står det på plåten på diffen.
Posted: 27 Sep 2009, 10:20
by plato
HAGMAN wrote:jag kan svara på en fråga du hade och de är utväxlingen. 4,33 står det på plåten på diffen.
plåten på din diff är av, de du ser är artikelnummer på diffkåpan.!
Posted: 27 Sep 2009, 10:46
by Lidman
plato wrote:HAGMAN wrote:jag kan svara på en fråga du hade och de är utväxlingen. 4,33 står det på plåten på diffen.
plåten på din diff är av, de du ser är artikelnummer på diffkåpan.!
plåten satt där tills vi toglös den för att lättare se vad som stod på den.
Posted: 27 Sep 2009, 11:00
by thoern
Är du säker på att utväxlingen är 4.33, de va jävligt hög isf
Posted: 27 Sep 2009, 11:09
by RoDe
thoern wrote:Är du säker på att utväxlingen är 4.33, de va jävligt hög isf
det är inte 4,33. man ser att plåtbrickan där det står utväxling och om det är en lamelldiff är av om man kikar på den högra bulten på dem nedersta bilden.
det där är nåt artikelnummer.
Posted: 27 Sep 2009, 12:18
by Franzén
Kan meddela att det inte finns en utväxling på 4,33:1 hos dessa diffarna.
De jag känner till med 4 varv är 4,10, 4,27 och 4,45.
Nä... fram med lite svar nu.
Skulle kunna tänka mig en saftig prisreduktion med tanke på hur diffen ser ut.
Den har inte sett en högtryckstvätt ens på bild på denna sidan jul iallafall.
Posted: 27 Sep 2009, 13:39
by Franzén
Man skall kanske skriva ett brev och skicka med posten och vänta på svar sen...
Posted: 27 Sep 2009, 14:45
by SoreuQ
Franzén wrote:Man skall kanske skriva ett brev och skicka med posten och vänta på svar sen...
Eller så har jag ett jobb att sköta även på helger och har inte haft tid att surfa.
Men nu ska jag försöka svara på dina frågor.
Vilken utväxling det är har jag inte en aning om, men berätta gärna för mig hur man kollar det så ska jag försöka lösa.
Jag köpte diffen lös så vet inte vilken bil det kommer från.
Har däremot kört med den en säsong med min dåvarande vinterbil (e30 318) och den
Drog alltid loss bägge hjulen, när motorn väl orkade förstås, och det var ju inte alltid.
Bilderna är tagna precis när den vart nerplockad därför inte tvättad eller något.
Nu ser den dock lite fräschare ut.
Något oljeläck har jag då aldrig upptäckt på den, så jag har aldrig bytt några tätningar.
Hoppas du fått svar på några av dina frågor iaf.
Den kan levereras utan kostnad längs dom stora vägarna i småland, skåne och blekinge (e22/e4/25/21) då jag kör lastbil ner till helsingborg nästan dagligen.
Mvh Tommy
Posted: 27 Sep 2009, 14:46
by SoreuQ
Franzén wrote:Man skall kanske skriva ett brev och skicka med posten och vänta på svar sen...
Eller så har jag ett jobb att sköta även på helger och har inte haft tid att surfa.
Men nu ska jag försöka svara på dina frågor.
Vilken utväxling det är har jag inte en aning om, men berätta gärna för mig hur man kollar det så ska jag försöka lösa.
Jag köpte diffen lös så vet inte vilken bil det kommer från.
Har däremot kört med den en säsong med min dåvarande vinterbil (e30 318) och den
Drog alltid loss bägge hjulen, när motorn väl orkade förstås, och det var ju inte alltid.
Bilderna är tagna precis när den vart nerplockad därför inte tvättad eller något.
Nu ser den dock lite fräschare ut.
Något oljeläck har jag då aldrig upptäckt på den, så jag har aldrig bytt några tätningar.
Hoppas du fått svar på några av dina frågor iaf.
Den kan levereras utan kostnad längs dom stora vägarna i småland, skåne och blekinge (e22/e4/25/21) då jag kör lastbil ner till helsingborg nästan dagligen.
Mvh Tommy
Posted: 27 Sep 2009, 15:19
by Krillian
Kollat så den verkligen är bromsad?
dra loss på båda gjorde alltid min förra 320.
alt är ju försöka räkna ut hur många varv den snurrar ?
Posted: 27 Sep 2009, 15:27
by Bmw*Alex
men lyft upp baken om den nu sitter monterad på en bil är det så att hjulen snurrar åt samma håll så ska det ju vara en lamelldif .
mvh
Posted: 27 Sep 2009, 15:29
by jorgen
bara att ta bort kåpan så det slipper spekuleras i evighet
Posted: 27 Sep 2009, 17:02
by Krillian
Bmw*Alex wrote:men lyft upp baken om den nu sitter monterad på en bil är det så att hjulen snurrar åt samma håll så ska det ju vara en lamelldif .
mvh
inte alltid de stämmer. har en obromsad å den snurrar åt samma håll.
Posted: 27 Sep 2009, 18:38
by Tommy Pettersson
På diffen finns de 2 st plåtar, och en plåt sitter på högersidan sett bakifrån och de 3 siffror som är efter bokstaven S är utväxlingen.
p.s såg nu förresten att din utväxlings bricka är borta.. trpligen bortrostad då de inte e en ovanlighet.
//e30Tompa
Posted: 27 Sep 2009, 19:04
by Bmw*Alex
om det står ett S så är det lamelldiff
mvh