Hej.
Tänkte först köra med Wahlbro pump i original tanken men har nästan ångrat mig.
Tänkte köra med original som förpump, till en liten tank i bagagen, vidare till extern (bosch) pump, sen till motor.
Frågan är följande.
1. Hur stor eller liten tank behöver ja ha i bagagen borde räcka med 5-6 liter???
2. Hur gör man med bränsletrycket mellan orginal pumpen till tanken? Sätter man en tryckregulator eller en flottör i tanken? Vill ju ha lite motstånd till orginal pumpen så att den inte springer ihjäl sig...
Bränsle pump+extra tank
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Det finns ett par intressanta disskussioner om just catch tankar och soppa system här på forumet om man söker.
Hur stor tank du vill, jag har en tank på 2.5 liter och den är väll rätt lagomt, får hålla fullgas bra nog länge innan den tar slut.
Sedan så behöver du ingen flottör eller dylikt då det ska gå en retur från catch tanken till din vanliga tank / fuelcell.
Hur stor tank du vill, jag har en tank på 2.5 liter och den är väll rätt lagomt, får hålla fullgas bra nog länge innan den tar slut.
Sedan så behöver du ingen flottör eller dylikt då det ska gå en retur från catch tanken till din vanliga tank / fuelcell.
Jag har precis byggt ett system med catchtank. Min tank blev så liten som 1 liter men det ska förhoppningsvis räcka.
Om man räknar lite på det så pumpar en 044 pump ca 220liter per timme, det inebär 3,6 liter per minut. Det innebär att det tar ca 16sekunder att tömma tanken helt. Då räknar man på att motorn konsumerar precis allt som pumpen levererar vilket förhoppningsvis inte ska ske.
Sen ska man såklart även ta med i beräkningarna att förpumpen i tanken även hinner fylla på catchtanken vilekt innebär att det man minst borde kunna åka 30 sekunder på absolut fulgas utan att släppa gasen det minsta, dvs att man ligger på maxeffekt hela tiden och inte växlar eller släpper av. Full gas i 30 sekunder innebär att det kommer gå duktigt fort, så fort vågar inte jag åka iaf
Det som är viktigt är att returen från fuelrailen går in i catchtanken.
Returen från catchtanken till vanliga tanken bör vara grövre än matningen till tanken för att att undvika att det blir tryck i catchtanken för om det blir tryck där kan det bli knas med soppatrycket om returen inte kan rinna/tryckas tillbaks till catchtanken utan motstånd.
Den pumpen som ska sitta i originaltanken och förse catchtanken med soppa bör vara en förpump av lågtrycksmodell.
Bygger du en tank på 2,5liter så kommer det garanterat räcka långt.
Om man räknar lite på det så pumpar en 044 pump ca 220liter per timme, det inebär 3,6 liter per minut. Det innebär att det tar ca 16sekunder att tömma tanken helt. Då räknar man på att motorn konsumerar precis allt som pumpen levererar vilket förhoppningsvis inte ska ske.
Sen ska man såklart även ta med i beräkningarna att förpumpen i tanken även hinner fylla på catchtanken vilekt innebär att det man minst borde kunna åka 30 sekunder på absolut fulgas utan att släppa gasen det minsta, dvs att man ligger på maxeffekt hela tiden och inte växlar eller släpper av. Full gas i 30 sekunder innebär att det kommer gå duktigt fort, så fort vågar inte jag åka iaf
Det som är viktigt är att returen från fuelrailen går in i catchtanken.
Returen från catchtanken till vanliga tanken bör vara grövre än matningen till tanken för att att undvika att det blir tryck i catchtanken för om det blir tryck där kan det bli knas med soppatrycket om returen inte kan rinna/tryckas tillbaks till catchtanken utan motstånd.
Den pumpen som ska sitta i originaltanken och förse catchtanken med soppa bör vara en förpump av lågtrycksmodell.
Bygger du en tank på 2,5liter så kommer det garanterat räcka långt.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290