Page 1 of 12

M&M's e30's m50b25tic/m62b44tic

Posted: 22 Sep 2009, 20:14
by moxi
Efter jag böt bort min honda crx mot en Bmw 540 så har jag sen dess haft märket bmw som favorit.

Han avverka ett par stycke e30 innan jag bestämde mej förra sommaren för att jag ville en lite "finare" bil.
Valet vart självklart en bmw men vilken? Pratade me polare om bra alternativ osv,bestämde mej till sist att jag skulle satsa på en bmw e36.

Det fick bli en 325:a från år 1994. Med en hel del rost, bulor och utan motor o drivlina..Detta var i början av januari 2009.
Resten av året har mest gått trögt att få fram pengar då denna hobby oftast visat sej vara ganska dyr..

Just nu i dagsläget så står jag me bil o motor..o planerna ÄR att bilen ska vara klar till kommande sommar. Blir nog inte så mycket tanke på lacken utan jag kommer mest att satsa på motorn..går i tankar på mattsvart men får se.

Har inte velat spekulerat i hur mycket pengar som kommer att läggas ner men en hel del 1000-lappar kommer det att bli.

Planen me bilen är att få runt 400-500hk, ska som sagt bli en gatbil o vad jag har fatta när man läst runt i olika trådar så räcker det me 350-400hk för att svänga o köra rakt fram.

Motorspec: M50b25 ickevanos


Bottendel:

Nya vev/ramlager
*Nya packningar o pack-boxar
*ARP topplocksbult
*12´9 kvalite på dem flesta bultarna i motorn.
*Egenmoddat oljetråg för m20 lutning
*MLS packning

Topp:

*Lätt portad
*Dubbla insugskammar
*mirafräst ventiler

Övrigt:
Tillverka eget grenrör
Schwitser sb300
60mm kina wastegate
990cc precision spridare
Nukerail
Nuke BTR
Dubbla walbro 255 in-tank
ZF-låda
Styrsystem: MSv3
sniikcoilovers runt om.. från TA Technix höj o sänkbara.
Kommer att byta dem flesta bussningarna runt om i bilen..till powerflex eller delrin..

Bilder:

Här e den precis nytvättat efter att ha stått ute hela vintern.
Image
Image
Image

Började riva ur motorn nu efter som jag inte fått igång den o ska bygga turbo nu i vinter.
Image
Image
Image

Testmonterade en fälg av dem nya som jag ska använda nästa säsong..snyygt värre blev det!
Image
Image

Mer bilder kommer till helgen då motorn skall tas isär.

Mvh


[/u]

Posted: 22 Sep 2009, 20:16
by Bonje
Fälgarna sitter som en smäck! Köpta av Johan Kihl va :roll: Det är mina gammla + sulorna ser jag :lol:

Posted: 22 Sep 2009, 20:24
by Christian.N
Jasså det blev en tråd till slut :D

Hoppas den hoppar igång och att du får ladda tills nästa sommar! Vill ju att du ska se röven på 242an när jag drar dig ;)

Ses i garaget i helgen då så jag får låna kardan av dig.

Puss på dig!

Posted: 15 Nov 2009, 14:42
by moxi
tänkte uppdatera lite nu.

Planerna ändrades. Skulle igentligen ha renoverat motorn som jag hade men när jag såg att Phobban sålde sin motor så slog jag till. Allt gjort på den tänkte jag slipper massa tid...skönt! O BILLÌGARE!

Image

Har pulat med lite smågrejer i väntan på lite pengar så man kunde börja handla grejer.

Slipa på ventilkåpan..tänkte ha lite bling bling på motorn.

Image

Målat klart blocket också.

Image

Tog bort servobehållaren o finade till den lite. blev som nytt

Image

Fick även med ett ultra lätt svänghjul
Image

Posted: 15 Nov 2009, 17:37
by moxi
Har beställt:

Grenrörsfläns
Grenrörsdelar
BTR

Blir att bygga grenrör nu nästa helg, nu när jag fått tag i en svets.

Lite funderingar kring bränsletillförseln. Kan man modda så man får grövre/stålomspunnen slang bak från originaltanken o fram till btr'n.

Någon som har nått tips??Gärna bilder o förklaring !!

Posted: 13 Dec 2009, 00:23
by moxi
Sådär ja..kom precis in från garaget.

Har bestämt mej för att rakställa motorn nu..o har typ hela dagen i dag hållt på med att mäta o passa in motorn.
Tror det ska bli bra nu.

Åkte för 1 vecka sen o köpte på mej ett löst block o topp som jag skulle använda som jigg.


Har även fått lite grenrör så nu ska jag bygga grenrör i morgon.


Image


Fått hem lite grenrörsdelar :P
Image

Mycke måttande o bökande...måttat o fan allt som en galning! :shock:
Image
Image

Tillverkade lite fästen också..blev väl si sådär..blir att förstärka bättre.
Image
Image
Image

Testade också lite om vart turbon skulle sitta..blir nog att ändra lite
Image

Posted: 14 Dec 2009, 00:03
by moxi
Loppade ihop ett grenrör idag..första grenröret man bygger så det blev som det blev..

Image

Image

Image

Inhandlat en fuelrail också :lol:
Image

Posted: 14 Dec 2009, 00:48
by TreLingon
Ser att toppen kom till rätta ;)
Snyggt grenrör !

Posted: 14 Dec 2009, 08:45
by moxi
TreLingon wrote:Ser att toppen kom till rätta ;)
Snyggt grenrör !


haha..tackar så mycket men men det ser faktiskt bättre ut på håll just nu..kommer nog bli bra i slutet.

Ska bygga om tråget nu i veckan tänkte jag försöka me..blir nog att bygga så som vi snackade om.

Men men nu e man ett steg närmre en "bmw turbo" :twisted:

Posted: 15 Dec 2009, 06:35
by TreLingon
Ja det blir väl kanon det !
Håll koll på så det inte bli för djupt tråg så det slår i marken när du är klar !

Posted: 15 Dec 2009, 09:57
by moxi
TreLingon wrote:Ja det blir väl kanon det !
Håll koll på så det inte bli för djupt tråg så det slår i marken när du är klar !


Jadå...ska kapa det o svetsa om det..Måste kapa typ halva tråget nu o svetsa om..kommer med bilder så fort jag gjort det så får du se.

Posted: 15 Dec 2009, 17:28
by TreLingon
Ok

Posted: 18 Dec 2009, 17:58
by 525mannen
Kul projekt, men hade gärna sett lite större bilder :)

Hur går det med växellådan och den motorlutningen?
Fint grenrör!

Mvh

Posted: 19 Dec 2009, 22:21
by moxi
525mannen wrote:Kul projekt, men hade gärna sett lite större bilder :)

Hur går det med växellådan och den motorlutningen?
Fint grenrör!

Mvh


Får se hur jag ska göra med v-lådan, funderar på att kapa o svetsa om sprängkåpan så man får tätt vinkel. Från början hade jag tänkt att bygga nytt v-låds fästen.

Grenröret har jag bara punktat nu men skall låta ett proffs få helsvetsa o snygga till det ordentligt.

Hur fan fixar man större bilder?, lägger upp bilder nu via tinypic.com

kul att få lite respons på mitt projekt :lol:

Posted: 19 Dec 2009, 23:33
by johankihl
Har inte läst tråden men om det är en TDS låda med m50 lut så räcker det att vinkla om spakstället. Jag värmde mitt spakställ med gasol och satte upp det i skruvstycket och vred det 10 grader med en skiftnyckel.

Posted: 04 Jan 2010, 22:00
by moxi
Lite update

Sådär nu har man kapat i v-lådan också..:twisted:

Image

Måste svetsa om för att få till det me vinkel o spakstället.

Image

Posted: 15 Jul 2010, 23:13
by moxi
Var ett bra tag sen man uppdaterade här.
Har hänt en del saker sedan sist.
Bilen har varit hos Turbobanditen där Roman har tillverkat insug grenrör och tryckrör mm..lite spons fick man i alla fall. Vart ganska mycket pengar allt som allt.
Motor o låda sitter i bilen nu saknar bara ett spakställ. Men det borde lösa sej snart.
Ska montera all kringutristning som grenrör, turbo, insug , soppaleningar mm i nästa vecka.

Veckan som har vart så monterade jag o en polare i min nyköpta weicher fullbur..såg riktigt bra ut.

Ska försöka få klar bilen till i slutet av månaden, borde fan hinna till dess med lite hjälp från kompisar o så.

köpte en 328 vev för ett tag sen, tanken är väl att montera i den i vinter..får se vad man gör. fick den till ett bra pris :P
Image

Köpt en 328 diff med 3,73 utv från staterna.Helt nyrenoverad o uppspänd till 40%. in snurrat en meter. kommer funka fint nog. DYRT!
Image

Roman på turbobanditen fick bygga ett grenrör till mej..vart jävligt nöjd t4-twinentery
Image

Köpte massa mätare som tex laddtryck,oljetryck,vattentemp,volt,oljetemp,vattentemp. Även en bredbandslambda o soppafilter.

Image

Vart tvungen att modifiera oljefiltret för att insuget skulle få plats.
Image

Allt provmonterat med nya turbon Tb-70
Image
Image
Image


Nya insuget som Roman tillverkat.Fint som fan!
Image
Image

Har beställt massa bussningar + camberstag till i bak hos millway..fan 7000 spänn...dyr jävla hobby!

Har slutat räkna hur mycket pengar jag har lagt ner sammanlagt men bra många kronor har det blivit.

Kommer med bättre o mera bilder nästa vecka, då bilen troligen kommer vara klar för start o kanske mappning. :twisted: