Page 1 of 5
BMW 340im m60b40 Vortech E30
Posted: 22 Sep 2009, 13:07
by BmWkrille
tyckte det var dags för mig o slänga upp en projekttråd också...
Svart 325 E30 -87a
M60b40 v8a från en bmw 740
Vortech kompressorkit från ess-tuning
Drivlina:
s62 crmo svänghjul (ca 5kg)
540 lamell och m5 s62 tryckplatta
Zf 5växl låda
E36 328 kardan
3.46 stora lamelldiffen HELT nyrenoverad
sviktstålaxlar på orginalknutar
Hjulupphängn o bromsar:
coilovers från K-sport runtom
Audi s3 skivor slitsade hålborrat
E34 540 ok
bak org
e34 540 huvodbromscylinder och servo
stålomspunna bromsslangar överallt
race bromsolja
Hydraulisk handbroms
justerbara hjulvinklar bak skall ordnas!
Brock B1 17" fälgar
bak:10.5" med 245puckar
fram 8.5" med 225puckar
på strippen: M/T slicks på kryssekerfälg
Övrigt:
5"varvräknare me shiftlight, oljetryck, soppatryck, lambda
m3 evo front med evo splitter
kolfiberhuv med e39 huvgångjärn
Sparco sportstolar
ev halvbur
ännu under konstruktion o allt är inte inhandlat så det uppdateras efterhand
bänkat:
406hk 607nm på 1.1bar
bästa ET 2009:
12.21sek 192blås 1,99sek 60fot
2011
460whp 550wnm 1,35bar
gamla maskin påväg ur
http://www.youtube.com/watch?v=P_t0OKi4eqs
Posted: 22 Sep 2009, 13:28
by Ronnie AVR
Bra där du fixa en tråd så men får se var som händer
Posted: 22 Sep 2009, 20:50
by BmWkrille
yeah!
men bilen e ju långt efter alla monster åk här men fan, den har orkat svarva av ett par mm däck iår
ska snart riva maskin igen o bygga 3liter är de tänkt. lutar åt h-profil stakar o wiseco kolvar
Posted: 22 Sep 2009, 21:13
by affe
Tuff bil. såg den i västervik, skulle själv ha kötr men vi skulle bara höja laddet
lite o mappa det sista kvällen innan vilket resulterad i kolvras. Vi stog och bytte kylarslang nära påfarten till e22an när ni rullade förbi.......
Posted: 22 Sep 2009, 21:33
by BmWkrille
Ajfan!! de va skit!
var de ni i volvon?
själv så har jag haft flyt iår, har inte behövt röra en skruv sen jag mappa i maj. slet av växelspaken i västervik bara
kom på där i stridens hetta att spaken går nog o använda i andra roliga hobby's också
Men det löste sig, krängde på en förlängare o 27ans hylsa så blev de smutt
Posted: 22 Sep 2009, 22:05
by affe
stog med e30in mattsvart med en corvette c5bakom på en bussficka motsatt sida om ni kom på....
Posted: 11 Feb 2010, 19:17
by BmWkrille
efter en del mindre värmeproblem 2009 så har en fetare kylare hängts i. samtidigt fick tryckrören dras om lite.
här syns gamla 2.5" ansl som lagts igen
Posted: 05 Feb 2011, 19:58
by BmWkrille
Känns som det är dags att uppdatera lite här!
Ska bli en helt ny motorsetup till iår med:
M51vev
H-profilstakar 130mm
M50 vanoskolvar
annan topp full med ppf godis
sc6262 billet turbo
rev isär pga att jag trodde att toppen var felportad, för i bänken hade jag en effekt-dipp vid 4500varv som inte gick att få bort med varken tändning eller soppa. gick och hosta o spotta vid 1500varv. Men vi har kommit fram till att det var inga fel alls på toppen utan jag har lyckats fått tag i limmets mega portade gamla insug
fungera mindre bra!
finns till salu om nån vill ha.
Bromsarna har uppdaterats till iår också
750 e32 huvodbromscylinder
audi s3 312mm skivor
e38 4-kolvs brembo ok
30mm HR spacers
samt monterat hydraulkrycka med launchknapp så man kan köra lite linelock
Ligger och väntar på laddtryck...
...som dom ska få av denna lilla pjäs
sc6262a
nytt grenrör ska byggas. smutt med v-band både in och ut på turbon!
Vill åka lite fortare än en låg 12a iår iaf!!
Posted: 06 Feb 2011, 14:25
by Mikael c
Jag tycker du skall ta upp bilen till avesta för att få en fin mapp nu när du lägger ner så mycket på maskin.
Du skall se att Ärtan fixar ditt haltech kanon.
Man kan inte mappa turbobilar på rullar utan motstånd blir bara pannkaka av allt ihop.
Mycket pengar man kastar i sjön om bilen spikar efter mappning när den tas ut på väg.
Posted: 06 Feb 2011, 14:43
by affe
Passar skivorna rakt på navet?
Posted: 06 Feb 2011, 17:59
by BmWkrille
affe wrote:Passar skivorna rakt på navet?
Nej, jag har svarvat naven 1mm, sen borrat 2 nya hål till hjulbultar, 2 av dom passa
Jo det lär nog bli att släpa kärran till avesta i vår! hade hellst velat komma upp med ett Vipec istället och inte org fördelare men vad gör man när man inte lärt sig skita pengar än.
Posted: 06 Mar 2011, 12:35
by BmWkrille
Nu är bottendel ihop och i, väntar ännu hem toppen som ligger i Vetlanda.
PPF hylsa på veven
I med nya lager och slänga i vev
Brickan fram svarvad
Trevlig färg på smidda grejer
På plats med ZF tdslåda och 328 kardan
Pressat i nya puckar på sintern
Sen måtta in en större oljekylare i fronten
Sen blir det lite biffigare bränslesystem. walbro i tanken, 044 i serie, 12mm prisolrör fram och tillbaka samt an8 i motorytrymmet.
bygger om org-rail med an8 nippel i varje ände
aeromotive an10 btr, filter och lite kopplingar, väntar ännu hem slang...
Vi ska igång med grenrörs bygge snart också. lär väl bli lite knåp och få ihop en kollektor till v-band, men det ska nog gå det också
Bromsning i Avesta bokad den 30e maj!
Posted: 10 Mar 2011, 20:09
by BmWkrille
Posted: 10 Mar 2011, 21:38
by ploNe30
Ser fint ut!! Har du någon "jag är nöjd" effekt eller vad satsar du på?
Mvh
Posted: 10 Mar 2011, 21:49
by BmWkrille
Tackar!
Siktar på en 5hundring på hjulen iaf, de borde gå men man får se. spridarna lär vara första flaskhalsen. men väl uppe på bromsning lär nog säkert avesta grabbarna lura på en större
ic'n kanske är i minsta laget också... får se som sagt
Posted: 13 Mar 2011, 18:21
by BmWkrille
Re: BMW 325im Turbo (328) -87
Posted: 03 Apr 2011, 18:08
by motec
Ser bra ut!
Upp med bilder på coatingen