Page 1 of 2
Fick dom här siffrorna efter mappning, vad tycker ni?
Posted: 15 Sep 2009, 17:10
by BMW_320turbo
Fick dom här siffrorna efter mappning, vad tycker ni? Mycket vrid men inte så mycket hk
Motor: M20B25
balanserad Vev
Oljeduschar under kolvarna
BMW E36 M50 135MM stakar
BMW E36 M50 Vanos kolvar
O-ringatblock
Topp: Mirafrästa ventilesäten, bearbetade förbränningsrum och Svetsad av PPF
Original insug
Original kam
25 raders oljekylare
BMW E34 535 kylare
PPF Ställbar BTR
Moddad fuelrail
Bosch 968 gröna spridare 465 cc @ 3,8 bar
2st Bosh 984 pumpar
40l fuel cell
MS&MS
Crane FireBall HI-6 Performance CD Ignition
Crane FireBall PS92 Performance E-Core Coil
MSD 8.5mm Tändkabel
Garret GT3040R 0,63A/R
Tail 38mm wastegate
PPF 50mm dump
ITG luftfilter
ombyggd lastbils IC
Hemknåpat grenrör som är coatat och lindat
3" lindad downpipe
3" Avgassystem med 3" Simons Turbo dämpare
Ska ladda 1,5bar
Drivlina:
original 325 Getrag 260 växellåda
sachs 618 tryckis
4-puckad sinterlammel
325 lamelldiff 3.91 utväxling Diffbussning i delrin
Posted: 15 Sep 2009, 17:12
by _Johnny_
Ja, om du skriver lite fakta om motorn så är det lättare att komma med åsikter. Tex för en Puch Dakota med skuren kolv är det väldigt fina siffror men för en Veyron lite sämre.
Posted: 15 Sep 2009, 17:14
by BMW_320turbo
Nu är det lite mer info
Posted: 15 Sep 2009, 17:31
by PrylBalle
Trevlig läsning! Känns rätt gott med det vridet kan jag tänka mig!
Siktar själv på 300 hästar på min M20B25. Vad får man för kompressionsförhållande med M50-kolvar?
Hur mycket laddar du nu? Har du några effektsiffror på lägre ladd?
Posted: 15 Sep 2009, 17:34
by BMW_320turbo
Tror att det ska bli något på 7,5 till 8 i komp
Posted: 15 Sep 2009, 17:36
by _Johnny_
BMW_320turbo wrote:Nu är det lite mer info
Mkt bättre!
Posted: 15 Sep 2009, 17:40
by PrylBalle
Inga filmklipp?
Posted: 15 Sep 2009, 17:54
by JimmyA
hur mkt laddade du? antar att det är din orginalkam som gör den stora skillnaden mellan hk/vrid
Posted: 15 Sep 2009, 18:01
by BMW_320turbo
Laddar 1.45 och det blev 392 hk / 597 Nm. Här finns en liten film
http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=09-0036
Sen så laddade vi 1.65bar men då så gav en kolv upp, hade då 407hk / 630Nm men vanos kolvarna kanske inte pallar så mycket vrid
Posted: 15 Sep 2009, 18:42
by Insanity
Orginal kammen lär ju strypa en del va?
Posted: 15 Sep 2009, 18:43
by Mikael S
Låter som den är lite fegt mappad, dock gick den sönder så är ju lite konstigt. som jämförelse gav M5mickes M20B25 403hk på driven vid 1.25bar med V12 kolvar, orginaltopp och en mycket snäll kam.
Kammen gör en hel del så klart men är så pass stor skillnad
Posted: 15 Sep 2009, 18:54
by BMW_320turbo
ville ha mycket vrid och en lättkörd motor så det blev det men jag tror nog att det går plocka ut ca 450hk innan det blir för mycke mottryck vid turbon.
Men hur är det med vanos kolvarna, klara dom inte mycket mer än 600nm
Posted: 15 Sep 2009, 19:48
by ramberg
"Lånar" tråden lite och postar lite om Tykoo's M50B28.
tykoo wrote:Biltyp: BMW 525 e34 -95
Motortyp: M50B28
Modifieringar:
m52 2,8 vev
m52 kolvar
icke vanos stakar
o-rgingat block
i övrigt en orginal m50 vanos
Motorstyrning: Megasquirt v3 med extrakod, orginalspolar
Turbo/Kompressor: kinesturbo, T70
Laddtryck: 1.5 bar
Mätställe/typ: Hos PPF / på bakhjulen
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 372 @ 4400 rpm
Vridmoment: 594 @ 4400 rpm
372hk / 594nm @ ~4400 rpm
Antagligen så var detta felet till varför effektkurvan ser ut som den gör efter 4.400rpm.
Gavlarna rätt uttryckta i bägge ändar, efter denna byttes till enkel rak så vart den mycket piggare också på högre varv, så mappen ändrades lite för mer sås på högre varv.
Frågan är här då, hur pass mycket mer effekt var det då i maskineriet efter bytet?
Såhär slutade sommaren, en stake fick för sig att titta ut.
Låg i motorutrymmet skapligt böjd/vriden, ej av.
Mindre trevlig syn med många fynd.
Såhär såg kolven ut, satt kvar i och gick fint i cylinderloppet...
Såhär efter lite bilder och smått med info, vad tror ni har orsakat detta ras då?
Posted: 15 Sep 2009, 20:02
by Mikael S
BMW_320turbo wrote:ville ha mycket vrid och en lättkörd motor så det blev det men jag tror nog att det går plocka ut ca 450hk innan det blir för mycke mottryck vid turbon.
Men hur är det med vanos kolvarna, klara dom inte mycket mer än 600nm
Vad ska du med mycket vrid till? Är effekten som driver bilen framåt. Spontant så tycker jag det verkar som turbon är i minsta laget så därför vridet dra iväg
Posted: 15 Sep 2009, 20:11
by Bmwandreas
Turbon klarar lite mer iaf. Vanos kolvar är körde med mycket mer effekt än vad du hade. Orig kam suger!
Posted: 16 Sep 2009, 02:22
by Nisse Järnet
Jag hade 430whp @ 1,2-1,3 bar med endast svarvade kolvar, HX40 och Z45 så kammen gör nog en del
Sen lite Ärtan magik också
Posted: 16 Sep 2009, 04:39
by _Kalle_
Jag hade 458whp @ 1.4 bar med svarvade kolvar, GT37 och Z45. Gör stor skillnad mellan original och Z45, likaså som det gör jävla skillnad med Z58 jämfört med Z45an.