M3 E30 S50B30 Turbo
Posted: 14 Sep 2009, 22:32
Efter att ha betat av 4-cylinders träsket med dels en 318is turbo för några år sedan och en lite piggare bruksbil i form av en Lancer evo 4 med 520whp kände jag att jag var tvungen att gå vidare som människa och tuner. Mina tidigare bilar har jag byggt från själv och det har som regel tagit en JÄVLA tid, men med hjälp av vänner och bekanta har de flesta kreationerna fungerat stundtals
Min 318is som fick fungera i två somrar i olika skepnader (turbo och kambyten) fick sätta livet till då jag ville bygga dragrace chassie av den. Jag kom såpass långt att den stod på hjul på en ford 9" axel och mycket annat special, men till sist fick jag inse att tiden inte räckte till där heller. Erikkihl befriade mig från mina sömnlösa nätter och köpte min kära skatt för kaffepengar och ska nu göra den till det den var tänkt.
I skrivande stund är mitt nya projekt just påbörjat och jag håller som bäst på och samlar delar. Om någon som läser den här tråden har något som jag saknar så får ni gärna höra av er vi PM.
Bilen i fråga är en M3e30 som jag efter en del övertalande och diskuterande fick köpa av Bonje, den var röd och fin när jag hämtade den och jag kunde inte bärga mig att sätta mina tänder i den. Bilen var nerplockad i delar då Bonje skulle bygga racebil av den en gång i tiden, något jag nu svär ve och fasa åt. Delar jag saknar till bilen är baksäte och framstolar samt ett innertak (som inte finns att köpa nytt på BMW längre). Stolarna lutar det åt att jag köper racestolar men jag är på ständig jag efter ett svart skinnbaksäte till e30 med sportskinn alt M3e30.
När jag fick hem bilen studerades den lite mer noggrant och vi hittade en hel del bucklor på bilen samt mycket skavanker i lacken. En kompis var skyldig Qkmig en tjänst då jag mappat hans bil, installerat sprut hjälpt honom med lite diverse motorbyggen osv så han skulle lacka den åt mig. I hopp om att ett färgbyte skulle ta ungefär en dag med lite hjälp av vänner hyrde jag en lackbox... big mistake. Bilen var lackad 4ggr och behövde en ORDENTLIG översyn. På stötfångarna var färgen sprucken i flera skarvar och en stor "tryckare" hade gjort höger bakskärm till ett endagsprojekt bara den. Det slutade med att jag fick lämna in bilen hos firman som jag skulle hyra lackboxen. En polare (som jobbar på firman) i form av David Kindroth, känd som V8 raggare i Volvo kretsar, gjorde ett hästjobb och fixade ett klanderfritt underarbete som får Boyd (död som levande) att fälla en glädjetår när han ser bilen. Som den står, nylackad och fin är den i det närmsta helt perfekt och jag ångrar inte en sekund att bilen blev omhändertagen av GL's Billack i Karlskoga som jag varmast rekommenderar till dig som kräver perfektion.
Här är bilen nyss utrullad ur ugnen
Färgen heter Nogarosilber och finns endast på M3 sport evolution och M3 cab. Med tanke på att bilen är en äkta M3 ville jag inte lacka den i något annat än en M3 färg. Till det yttre har jag köpt en sportevo front i glasfiber från Adolfsson Composite och på bagageluckan kommer det som sig bör sitta en sportevo vinge med ställbar kolfiberläpp.
Motorn som kommer att få hägra under locket kommer att bli min S50b30. Specen på den är ungefär enligt följande
Block borrat och pyramidringat
H-profil stakar med justerat mått i storänden för rätt lagerspel
Custom CP-kolvar med HD pin
M30 svänghjul med Sachs 707 tryckplatta och 4-puck zinterlamell
Grenrör, insug och tryckrör spec byggt hos PPF
Tial 44mm wastegate och 50mm BOV
Kommer att uppdatera med bilder då något värt att blotta hänt!
Min 318is som fick fungera i två somrar i olika skepnader (turbo och kambyten) fick sätta livet till då jag ville bygga dragrace chassie av den. Jag kom såpass långt att den stod på hjul på en ford 9" axel och mycket annat special, men till sist fick jag inse att tiden inte räckte till där heller. Erikkihl befriade mig från mina sömnlösa nätter och köpte min kära skatt för kaffepengar och ska nu göra den till det den var tänkt.
I skrivande stund är mitt nya projekt just påbörjat och jag håller som bäst på och samlar delar. Om någon som läser den här tråden har något som jag saknar så får ni gärna höra av er vi PM.
Bilen i fråga är en M3e30 som jag efter en del övertalande och diskuterande fick köpa av Bonje, den var röd och fin när jag hämtade den och jag kunde inte bärga mig att sätta mina tänder i den. Bilen var nerplockad i delar då Bonje skulle bygga racebil av den en gång i tiden, något jag nu svär ve och fasa åt. Delar jag saknar till bilen är baksäte och framstolar samt ett innertak (som inte finns att köpa nytt på BMW längre). Stolarna lutar det åt att jag köper racestolar men jag är på ständig jag efter ett svart skinnbaksäte till e30 med sportskinn alt M3e30.
När jag fick hem bilen studerades den lite mer noggrant och vi hittade en hel del bucklor på bilen samt mycket skavanker i lacken. En kompis var skyldig Qkmig en tjänst då jag mappat hans bil, installerat sprut hjälpt honom med lite diverse motorbyggen osv så han skulle lacka den åt mig. I hopp om att ett färgbyte skulle ta ungefär en dag med lite hjälp av vänner hyrde jag en lackbox... big mistake. Bilen var lackad 4ggr och behövde en ORDENTLIG översyn. På stötfångarna var färgen sprucken i flera skarvar och en stor "tryckare" hade gjort höger bakskärm till ett endagsprojekt bara den. Det slutade med att jag fick lämna in bilen hos firman som jag skulle hyra lackboxen. En polare (som jobbar på firman) i form av David Kindroth, känd som V8 raggare i Volvo kretsar, gjorde ett hästjobb och fixade ett klanderfritt underarbete som får Boyd (död som levande) att fälla en glädjetår när han ser bilen. Som den står, nylackad och fin är den i det närmsta helt perfekt och jag ångrar inte en sekund att bilen blev omhändertagen av GL's Billack i Karlskoga som jag varmast rekommenderar till dig som kräver perfektion.
Här är bilen nyss utrullad ur ugnen
Färgen heter Nogarosilber och finns endast på M3 sport evolution och M3 cab. Med tanke på att bilen är en äkta M3 ville jag inte lacka den i något annat än en M3 färg. Till det yttre har jag köpt en sportevo front i glasfiber från Adolfsson Composite och på bagageluckan kommer det som sig bör sitta en sportevo vinge med ställbar kolfiberläpp.
Motorn som kommer att få hägra under locket kommer att bli min S50b30. Specen på den är ungefär enligt följande
Block borrat och pyramidringat
H-profil stakar med justerat mått i storänden för rätt lagerspel
Custom CP-kolvar med HD pin
M30 svänghjul med Sachs 707 tryckplatta och 4-puck zinterlamell
Grenrör, insug och tryckrör spec byggt hos PPF
Tial 44mm wastegate och 50mm BOV
Kommer att uppdatera med bilder då något värt att blotta hänt!