Page 1 of 69

M3 E30 S50B30 Turbo

Posted: 14 Sep 2009, 22:32
by johankihl
Efter att ha betat av 4-cylinders träsket med dels en 318is turbo för några år sedan och en lite piggare bruksbil i form av en Lancer evo 4 med 520whp kände jag att jag var tvungen att gå vidare som människa och tuner. Mina tidigare bilar har jag byggt från själv och det har som regel tagit en JÄVLA tid, men med hjälp av vänner och bekanta har de flesta kreationerna fungerat stundtals :)

Min 318is som fick fungera i två somrar i olika skepnader (turbo och kambyten) fick sätta livet till då jag ville bygga dragrace chassie av den. Jag kom såpass långt att den stod på hjul på en ford 9" axel och mycket annat special, men till sist fick jag inse att tiden inte räckte till där heller. Erikkihl befriade mig från mina sömnlösa nätter och köpte min kära skatt för kaffepengar och ska nu göra den till det den var tänkt.

I skrivande stund är mitt nya projekt just påbörjat och jag håller som bäst på och samlar delar. Om någon som läser den här tråden har något som jag saknar så får ni gärna höra av er vi PM.

Image

Image

Bilen i fråga är en M3e30 som jag efter en del övertalande och diskuterande fick köpa av Bonje, den var röd och fin när jag hämtade den och jag kunde inte bärga mig att sätta mina tänder i den. Bilen var nerplockad i delar då Bonje skulle bygga racebil av den en gång i tiden, något jag nu svär ve och fasa åt. Delar jag saknar till bilen är baksäte och framstolar samt ett innertak (som inte finns att köpa nytt på BMW längre). Stolarna lutar det åt att jag köper racestolar men jag är på ständig jag efter ett svart skinnbaksäte till e30 med sportskinn alt M3e30.

När jag fick hem bilen studerades den lite mer noggrant och vi hittade en hel del bucklor på bilen samt mycket skavanker i lacken. En kompis var skyldig Qkmig en tjänst då jag mappat hans bil, installerat sprut hjälpt honom med lite diverse motorbyggen osv så han skulle lacka den åt mig. I hopp om att ett färgbyte skulle ta ungefär en dag med lite hjälp av vänner hyrde jag en lackbox... big mistake. Bilen var lackad 4ggr och behövde en ORDENTLIG översyn. På stötfångarna var färgen sprucken i flera skarvar och en stor "tryckare" hade gjort höger bakskärm till ett endagsprojekt bara den. Det slutade med att jag fick lämna in bilen hos firman som jag skulle hyra lackboxen. En polare (som jobbar på firman) i form av David Kindroth, känd som V8 raggare i Volvo kretsar, gjorde ett hästjobb och fixade ett klanderfritt underarbete som får Boyd (död som levande) att fälla en glädjetår när han ser bilen. Som den står, nylackad och fin är den i det närmsta helt perfekt och jag ångrar inte en sekund att bilen blev omhändertagen av GL's Billack i Karlskoga som jag varmast rekommenderar till dig som kräver perfektion.

Här är bilen nyss utrullad ur ugnen

Image

Färgen heter Nogarosilber och finns endast på M3 sport evolution och M3 cab. Med tanke på att bilen är en äkta M3 ville jag inte lacka den i något annat än en M3 färg. Till det yttre har jag köpt en sportevo front i glasfiber från Adolfsson Composite och på bagageluckan kommer det som sig bör sitta en sportevo vinge med ställbar kolfiberläpp.

Motorn som kommer att få hägra under locket kommer att bli min S50b30. Specen på den är ungefär enligt följande

Block borrat och pyramidringat
H-profil stakar med justerat mått i storänden för rätt lagerspel
Custom CP-kolvar med HD pin
M30 svänghjul med Sachs 707 tryckplatta och 4-puck zinterlamell
Grenrör, insug och tryckrör spec byggt hos PPF
Tial 44mm wastegate och 50mm BOV



Kommer att uppdatera med bilder då något värt att blotta hänt!

Posted: 14 Sep 2009, 22:48
by Martinssonn
Kul att läsa, Lycka till !

Posted: 14 Sep 2009, 22:49
by Moker
Ballt! kommer bli grymt :D

Posted: 14 Sep 2009, 23:38
by fulingbusen
Sedärja!!

Posted: 15 Sep 2009, 05:17
by johankihl
fulingbusen wrote:Sedärja!!


Nu tävlar vi, vems M3 är klar först?

Posted: 15 Sep 2009, 06:09
by Tingsdalsracer
Blir nog grymt detta,, klart skön bil,, lycka till

Posted: 15 Sep 2009, 07:38
by FoX
Kul att du äntligen läger upp en tråd. Jävligt trist att bilens lack va dålig,
dom gånger jag synat bilen har jag tyckt att den vart jävligt fin.

Men det är klart har man köpt bilen så tittar man kanske med andra ögon.

Ska du lacka bilen inne i också? samt motorutrymme? Skulle se konstigt ut annars.


Kul projket, det här ska följas. Är tanken att den ska vara klart sommar 2010?

Posted: 15 Sep 2009, 09:45
by johankihl
FoX wrote:Kul att du äntligen läger upp en tråd. Jävligt trist att bilens lack va dålig,
dom gånger jag synat bilen har jag tyckt att den vart jävligt fin.

Men det är klart har man köpt bilen så tittar man kanske med andra ögon.

Ska du lacka bilen inne i också? samt motorutrymme? Skulle se konstigt ut annars.


Kul projket, det här ska följas. Är tanken att den ska vara klart sommar 2010?


Den är självklart lackad i motorutrymme och bagage. Ang lackens skick innan kan man inte klaga på glans osv men däremot var det småbucklor överallt samt att bilen var "rulig" överallt pga uselt underarbete. På höger bakskärm var det en buckla på ca 40x40cm och likadant på taket bakom takluckan var det en ungefär lika stor grop. Polaren David som hjälpt mig med underarbete har klossat hela bilen samt att jag tog min första semestervecka till att slipa enskilda detaljer. Den här gången ska den bli så perfekt så att åtminstone jag inte ser några skavanker!

Tanken är att bromsa motorn i vår och att bilen ska rulla 2010.

Posted: 15 Sep 2009, 11:06
by Nicke Blom
synd att fega i en 6a :wink:

Posted: 15 Sep 2009, 11:24
by johankihl
Nicke Blom wrote:synd att fega i en 6a :wink:


Jag har en S14 också, men ärligt talat lockar det ungefär lika mycket som glass på vintern :)

Posted: 15 Sep 2009, 11:59
by Nicke Blom
ok :)

Posted: 15 Sep 2009, 15:36
by Nisse Järnet
Kan bara rekomendera PT67 billet turbon, funkar kalas :)

Posted: 15 Sep 2009, 16:20
by johankihl
Nisse Järnet wrote:Kan bara rekomendera PT67 billet turbon, funkar kalas :)


Är svårt sugen på en sedan jag såg att AMS bromsat 850awhp på en evo med den. Det är inte många 67mm turbos som klarar det! Vet du någon mer som testat turbon? Har du några bromspapper på din motor?

Posted: 15 Sep 2009, 19:26
by youask
johankihl wrote:
Nisse Järnet wrote:Kan bara rekomendera PT67 billet turbon, funkar kalas :)


Är svårt sugen på en sedan jag såg att AMS bromsat 850awhp på en evo med den. Det är inte många 67mm turbos som klarar det! Vet du någon mer som testat turbon? Har du några bromspapper på din motor?



PT67 icke billet presterade 600rpm sämre spool och några få kmh sämre i slutfart på en 200kg lättare evon än vad min holset har gjort vid samma ladd...

Men prova gärna en billet och ring mig sen så ja vet hur den funkar:)

cheers

Posted: 15 Sep 2009, 20:16
by johankihl
Körde en sån på min 318is, men billet varianten ska vara helt annorlunda!

Posted: 15 Sep 2009, 20:54
by Bäckis
Det är inget som är lika på de aggregaten.

Posted: 16 Sep 2009, 21:26
by youask
Ja , billet verkar vara vägen och gå:)