Page 1 of 1

Ladetryck

Posted: 23 Jun 2006, 11:00
by Morten
Hvor mye ladetrykc passer det å kjøre med når jeg har 8.6:1 i komp forhold?
Skal kjøre med datasprut.

Posted: 23 Jun 2006, 12:22
by Ludde
på bf98 med en bra intercooler, 0,80 - 0.9bar efter det måste du säkert börja backa tändningen mycke för att undvika spikningar o du förlorar mer effekt på backad tändning än på lite mindre laddtryck.
det är iof väldigt olika hur spik känslig motor man har.

Posted: 23 Jun 2006, 12:35
by Bonje
Han skriver att han ska ha datasprut (sprut+tändning) på bilen..
Allt beror inte bara på kompressisjon, det är mycket annat som spelar in.

Men säg allt från 1 till stax över 2 bar är möjligt.

Posted: 23 Jun 2006, 13:45
by Ludde
Nee du 2 bara tror ja inte på. men det går säkert med rätt grejer
men ja antog att han hade typ orginal motor med endast sänkt komp.
runt höst 1.2 bar går ja med på.

o det är säkert möjligt med 2 bara men då måste han nog ha större turbo (sämmre spoolup) + botten daget försvinner, backad tändning (mindre effekt) o.s.v... får nog roligare karaktär på motorn med mindre turbo. men men det ju upp till va o en..
+ att om han skulle ladda två bara så betyder det typ 650-750 hk på en m50b25 o det klarar nog inte botten delen i vilket fall...

Posted: 23 Jun 2006, 14:31
by smaid
för att svara på denna fråga borde han skriva in lite mera information om motorn, vilka komponenter och har han sprut +tändn. eller bara sprutet..

Ludde: Inget säger att han ska ladda på en M50B25 + hur vet du att han inte har RÄTT grejer..?

som sagt MORTEN lite mera info.. :wink:

Posted: 23 Jun 2006, 15:53
by Ludde
hur ja tror att det är en m50b25, jo för att om man sätter dit en MLS 3.5mm på en m50b25 får man just 8.6:1 i komp som han fråga om
då antog ja också att det inte är smidda grejer i utan bara en packing efter som han just fick 8.6:1

men som sagt mer info..


MVH

Posted: 23 Jun 2006, 15:56
by johankihl
Ludde wrote:Nee du 2 bara tror ja inte på. men det går säkert med rätt grejer
men ja antog att han hade typ orginal motor med endast sänkt komp.
runt höst 1.2 bar går ja med på.

o det är säkert möjligt med 2 bara men då måste han nog ha större turbo (sämmre spoolup) + botten daget försvinner, backad tändning (mindre effekt) o.s.v... får nog roligare karaktär på motorn med mindre turbo. men men det ju upp till va o en..
+ att om han skulle ladda två bara så betyder det typ 650-750 hk på en m50b25 o det klarar nog inte botten delen i vilket fall...


Den viktigaste aspekten i detta fallet är att ta reda på vad för bränsle han ska köra med och vilken motor det handlar om. Skulle fallet vara att det är en m50, alltså med 4 ventilsteknik så skulle jag absolut inte vara rädd för att ladda 1,5 bar med racefuel.

Posted: 23 Jun 2006, 19:58
by Morten
Takker for innspill.
Det er en M20B27,altså M20B25 block,o-ringet
2.4td veiv.320i staker og 9.7:1 325i stempel.Skal da havne på ca 8.6:1.
Sveist topp og ARP bolter.
Datasprut men ikke tenning til å begynne med.
Skal kjøres på 98 okt.

Mvh Morten

Posted: 01 Jul 2006, 16:30
by Morten
Kan jeg kjøre 1.3-1.5 bar? :roll: