Page 1 of 1
Stödgördel M20
Posted: 10 Sep 2009, 19:03
by Avvah
Dags att montera tänkte bara dubbelkolla så man gör allt rätt på en gång.
Moment med ARP? har för mig det har diskuterats att 70nm är att föredra
Vad för packning? Tanken var sånn trågpackning på tub.
Nått annat man ska tänka på?
Tack på förhand!
Posted: 10 Sep 2009, 19:10
by _Kalle_
80nm med ARP-fett drog jag mina ARP-ramlagerbultar.
Original trågpackning funkar fint, den är såpass tunn att det inte spelar någon roll.
Hade något svart loctite-klet avsett för trågpackning också.
Posted: 10 Sep 2009, 20:05
by Bäckis
Vi har sänkt momentet till 70Nm för att helt slippa deformation.
Vi kör endast Berner silikon på båda sidorna.
Posted: 10 Sep 2009, 20:10
by Pitbull
_Kalle_ wrote:80nm med ARP-fett drog jag mina ARP-ramlagerbultar.
Original trågpackning funkar fint, den är såpass tunn att det inte spelar någon roll.
Hade något svart loctite-klet avsett för trågpackning också.
Använd inte limmad trågpackning.
Posted: 10 Sep 2009, 20:13
by Bonje
Original trågpackning funkar fint, den är såpass tunn att det inte spelar någon roll.
Jag har hört samma resonemang förut, och jag kan inte förstå det?!
Asså.. antingen ar distanserna svarvade för att ha packning eller inte.
Ska man köra med packning över och under gördeln måste distanserna svarvas längre (Så mycket längre som en packning är tjock efter montering)
Nu vet jag inte hur tjock packningen blir? 0,5mm eller vad?
Det måste bli ett jävla bryt i gördeln. Det främst vid dom yttersta ramlager lägena. Där ligger packningen precis utanför!
Det ser lika dant ut på M20 som på min M42. För att förstå vad jag menar.. titta längs bak vid 5:e ramlagret. Tänk er att det faktist kommer bli en glipa där bak på 0,5mm? OM man inte har rätt höjd på distanserna.
Varför ska man bygga in dom spänningarna det blir att dra ihop den glipan?
Jag fattar inte resonemanget att "den är så tunn att det inte spelar någon roll"
Jag skulle vilja säga att det är
åt helvete att montera packning om distanserna inte är anpassade för det!