Page 1 of 1
Vattensprut..
Posted: 23 Jun 2006, 00:35
by MrXSweden
Tjena!
Ska snart börja bygga en kompressormatad M20B25 med vattensprut. Har tänkt att ladda 0,6 med spridare och lmm från 535, ställbar btr, original topp-packning med ARP-bultar och vattensprut. Det är katalysator-modellen så komp-förhållandet ligger på 8,8:1. Nu har jag lite funderingar. Kommer denna setup att hålla? Hur fungerar det med vattensprut? Jag har hittat lite info om det och det jag har hittat är att man tar en högtryckspump och kopplar den till en tryckvakt. Hur mycket vatten ska man spruta i? Tänkte köra med ett munstycke som ger 2-3 dl per minut och sätta tryckvakten på 0,3 - 0,4. Kommer det att bli bra?
MVH//Tommy
Posted: 23 Jun 2006, 05:22
by Svintoleffe
Jag kan ge dig ett gott tips,
www.skogenracing.com
Gå in där oså kollar du på turbo sierran del 1 där kör dom med vattensprut.=)
Posted: 23 Jun 2006, 10:14
by MrXSweden
Det stog att dom skulle köra med vattensprrut men ingen mer info.
MVH//Tommy
Posted: 23 Jun 2006, 16:23
by Ludde
köp färdigt vatten sprut då finns det olika ventiler(spridare) för olika laddtryck ...
Posted: 23 Jun 2006, 17:12
by Turbo_folke
Posted: 23 Jun 2006, 17:12
by MrXSweden
Jo det skulle jag ju kunna göra.. Saken är bara att det kostar ju som om grejorna va gjord i guld
Sen e de ju roligt att göra saker själv..
MVH//Tommy
Posted: 23 Jun 2006, 17:30
by mEhE
Posted: 23 Jun 2006, 21:05
by MrXSweden
Tyvärr inte så duktig på danska men man förstog ju en del ändå..
Jag har funderat lite mer nu.. Om man har en tryckvakt som slår igång pumpen vid 0,3 i ladd, sen en pump som klarar att ge en 5 bar, sist har man ett munstycke som ger 2dl vatten per minut vid säg 3 bar.. Men då kommer det ju att bli mindre vatten när laddet ökar(mottryck samt lägre inblandning). Då kom jag på att om man kör med en vanlig ställbar BTR som man ställer på 3 bar.. Då kommer ju vattentrycket att starta vid 0,3 i ladd på 3,3 bar och öka till 3,6 bar vid 0,6 i ladd.. Kan det vara en idé? Kommer btr:n klara att "gå" på vatten? Behövs det?
MVH//Tommy
Posted: 23 Jun 2006, 21:16
by Martin_R
MrX: Varför ska du köra vattensprut? Har du ingen intercooler? Eller för liten? 0.6bar är ju inte mycket
/Martin
Posted: 23 Jun 2006, 21:33
by MrXSweden
Det är ju brutalare med vattensprut.. Blir dessutom en hel del tryckrör om man ska köra med intercooler till kompressor..
MVH//Tommy
Posted: 23 Jun 2006, 21:56
by Martin_R
MrXSweden wrote:Det är ju brutalare med vattensprut.. Blir dessutom en hel del tryckrör om man ska köra med intercooler till kompressor..
MVH//Tommy
Ok, det bästa isåfall är väl att ansluta en termometer mellan kompressorn och spjällhuset och utifrån det kan du styra hur mycket vatten du behöver.
Posted: 24 Jun 2006, 13:46
by Svintoleffe
DOm körde ju en en spolarbehållare med vatten, oså körde dom med spolarmunstyecken om jag inet minns fel.
Posted: 24 Jun 2006, 15:07
by ragge_c
ring peter på etapp, han har sakerna du söker hälsa från ragge =)
Posted: 24 Jun 2006, 15:18
by Propan
Heller litt ekstra panger og rør til intercooler enn vanninnsprut som kan gå tom?
Må jo hele tiden sørge for at det er vann på tanken,man tar det såklart når en fyller bensin,men hva hvis det går tomt på misstag?
Jeg vet det fungerer utmerket med vann innsprut,men ikke på en gatebil som skal brukes,noe jeg regner med når du bare skal ha 0.6 kg.