Page 1 of 2
Problem M20B25 läcker olja
Posted: 08 Sep 2009, 19:33
by joacim77
Har lite oljeläckage på min M20B25...den blir blöt/fuktig på toppens yttre klackar (hö & vä) på avgassidan men är för övrigt torr. Någon som har några tips om vart den läcker då jag inte hittar någon tydlig källa. Nymonterad topp med originalbultar som är dragna 30nm, 90*, 90*, 15* med loctitelimmad packning. Toppen är svetsad och blocket o-ringat om det skulle ha någon betydelse i sammanhanget.
Har själv funderat på om det kan vara plastplupparna för vipparmsaxlarna som läcker??
MVH//Jocke
Posted: 08 Sep 2009, 19:42
by Nisse Järnet
Brukar vara gummipluggarna, kör med klet runt dom så brukar det blir bra
Min är tät iaf.
Posted: 08 Sep 2009, 19:57
by Snekast
Har samma problem men det mystiska är att den är snustorr på alla sidor. bara på klackarna som du säger.
Posted: 08 Sep 2009, 20:05
by maxisch
Och även jag har exakt samma problem =) Vet en till nybyggd m20b25 med turbo som också har olja på klackarna... ska kolla nogare på gummiplupparna som sagt..
Posted: 08 Sep 2009, 20:18
by joacim77
Fler än bara jag som har detta problem....
Jag ska erkänna att jag "glömde" att lägga tätning på pluggarna när jag monterade ihop allt men tanken fanns iaf... Men jag ska fixa det imorgon får vi se om det hjälper.....
Posted: 08 Sep 2009, 20:43
by Nisse Järnet
Är det fram kan det vara så att det kommer lite från packboxen som rinner ner kanske?
Posted: 08 Sep 2009, 20:58
by bmw-slangen
Vad kör ni med för klet?
Jag monterade ihop min M20B23 och tittade på de där gummipluggarna och sa för mig själv "det där kommer att läcka olja inom 3 minuter...".
Själv strök jag på lite Curil-T och monterade ihop allt. Får återkomma om det håller tätt efter jag kört motorn lite mer (har bara startat upp den och kört den i 10 minuter än sålänge).
Vad använde resten av er för något?
Posted: 08 Sep 2009, 21:00
by joacim77
Nisse Järnet wrote:Är det fram kan det vara så att det kommer lite från packboxen som rinner ner kanske?
Ja det kan vara så dock så är det väldigt svårt att se exakt var det kommer ifrån, men det är precis lika både i fram- och bak-kant. Men jag ska täta pluggarna sen får bilen gå tills jag ställer av den. Ska ändå på med en ny topp i vinter...
Posted: 08 Sep 2009, 21:55
by Franzén
bmw-slangen wrote:Vad kör ni med för klet?
Jag monterade ihop min M20B23 och tittade på de där gummipluggarna och sa för mig själv "det där kommer att läcka olja inom 3 minuter...".
Själv strök jag på lite Curil-T och monterade ihop allt. Får återkomma om det håller tätt efter jag kört motorn lite mer (har bara startat upp den och kört den i 10 minuter än sålänge).
Vad använde resten av er för något?
Lite rött tätningsklet från Biltema brukar funkar finfint.
Posted: 08 Sep 2009, 22:10
by joacim77
Jag kör med något gult klet....men det ska nog fungera....
Posted: 09 Sep 2009, 07:27
by Snekast
Rött och gult, mitt är blått iaf
dessa färger!
Posted: 09 Sep 2009, 07:47
by Nisse Järnet
Mitt är svart
Berner ftw!
Posted: 09 Sep 2009, 10:21
by Andreas K
min läckte där med, bra konstruktion
Mitt är svart, loctite
Posted: 09 Sep 2009, 10:35
by Franzén
Fram med det bara... vem av er kör med rosa klägg?
Posted: 09 Sep 2009, 15:07
by bmw-slangen
Ni och era färger
Curil-T är förresten grönt!
Så nu har vi rött, gult, blått, svart och grönt!
Allvarligt, är det ingen av er som läser på tuberna längre?!?
Rött från Biltema tolkar jag som deras högtemperatursilikon (art-nr 36-194).
Gult = Hermetite?
Blått = Permaflex?
Svart = Loctite, fast vilket nummer?
Posted: 09 Sep 2009, 15:16
by joacim77
Jag använde något blått när jag satte ihop den sist men det höll ju typ 50 mil....nu blir det att testa gult....
PS Är det någon som har rosa så säg till....vill ni inte skriva i tråden så PM:a DS
Posted: 09 Sep 2009, 15:52
by bubbel
jag kan använda rosa när min ska ihop
volvos flytande packning är det