Page 1 of 2

Repor, planing av topp (BILDER)

Posted: 07 Sep 2009, 15:03
by Nisse Järnet
Image

Polarn lämnade in sin M42 topp och den såg ut såhär när han fick tillbaks den, firman som gjorde jobbet säger att det inte spelar nån som helst roll men jag är lite tveksam? Man känner reporna tydligt med nageln.

Kommer vara oringat block och ca 80hk/cyl.

Posted: 07 Sep 2009, 15:13
by markus
Toppen ser ju inte äns planad ut ? Brukar det inte synas bra tydligt att alla repor går åt samma håll när det är nyplanat ?

Posted: 07 Sep 2009, 15:17
by Snekast
Ser ju t.o.m "jack" på repan närmast kameran, börjar ju i fb-rummet och går ju hela vägen bort.. Kan väll inte vara bra de där? :/

Posted: 07 Sep 2009, 15:29
by Clarken
Såg inte alls för trevligt ute, killen lagt sandpaper på golvet och dragit toppen fram & tillbaka?! :shock:

Posted: 07 Sep 2009, 15:36
by Bonje
Jag skulle då inte sätta på min topp om den såg ut så där..
När det gäller en original motor kanske det funkar. I det här fallet ska det trimmas med högre cylindertryck som följd..
Hur kul är det när det börjar läcka pga reporna? Massa onödigt jobb, pengar för packningar och grejor samt ytterligare en planing! :evil:

"Gör om gör rätt"

Posted: 07 Sep 2009, 15:37
by Bonje
Jag skulle då inte sätta på min topp om den såg ut så där..
När det gäller en original motor kanske det funkar. I det här fallet ska det trimmas med högre cylindertryck som följd..
Hur kul är det när det börjar läcka pga reporna? Massa onödigt jobb, pengar för packningar och grejor samt ytterligare en planing! :evil:

"Gör om gör rätt"

Posted: 07 Sep 2009, 15:41
by Moker
sådärs såg typ min topp ut, kunde känna spåren med nageln.. Vart tipsad om att plana om, skulle tydligen läcka ut. Planade om och fick en mycket bättre yta! vem har planat toppen?

Posted: 07 Sep 2009, 15:53
by Jag Heter Jimmy
Jag är inte så kunnig om de där men jag skulla då kräva att dom på att dom planar om den.

Posted: 07 Sep 2009, 16:20
by Magnaten
gör om,å lämna till nån som har en riktig fräs att andvända. ser ut som han antingen g´haft driftstörning i X-ledd eller så har den dragit med spånor.

Posted: 07 Sep 2009, 16:25
by Klangen
Jag lyfte en volvotopp med sådana repor. (ägaren innan hade bytt topplockspackning...
Den brände vatten/vitrök
Fick plana om, då vart det prima.

Detta var en våldsam original B230F :)

Sätt inte dit den!

Mvh

Posted: 07 Sep 2009, 16:46
by Christer K
Vilken firma?

Posted: 07 Sep 2009, 17:44
by Nisse Järnet
Hehe känns som de flesta är på min sida =P Skulle aldrig sätta ihop det så om det var min maskin iaf. Vill inte hänga ut firman än, ska följa med polarn dit nån dag i veckan och prata med dom igen så får vi se.

Re: Repor, planing av topp (BILDER)

Posted: 08 Sep 2009, 00:26
by Fisåkare
Nisse Järnet wrote:Image

Polarn lämnade in sin M42 topp och den såg ut såhär när han fick tillbaks den, firman som gjorde jobbet säger att det inte spelar nån som helst roll men jag är lite tveksam? Man känner reporna tydligt med nageln.

Kommer vara oringat block och ca 80hk/cyl.

För det första (utan att vara finmekaniker) ser planingsarbetet inte planfräst ut, ser mer ut att vara planslipat. Och dom där reporna ser ju ut som ett olycksfall i arbetet. :shock: Inge bra!

Plåtade min topp för att visa hur det "ska" se ut, men photofuckit ville inte ladda upp bilderna. :evil:

Men skit det samma, det där får dom allt göra om och göra rätt.

Lycka till.

MVH//Tobbe P

Re: Repor, planing av topp (BILDER)

Posted: 08 Sep 2009, 01:38
by Fisåkare
Ber om ursäkt för den undermåliga kvaliten, men så här ser ytan ut om den är planfräst.

Image

Posted: 08 Sep 2009, 07:07
by Magnaten
den där toppen är planfräst,man kan urskilja fräslinjerna.
men klåparen har gått efter med ett slippapper för att "snygga" till ytan,vilket var ett misstag i mina ögon

Posted: 08 Sep 2009, 07:18
by Karel021
så där blir de när de går torrt.. i fräsen.

de kommer garanterat trycka lite förbi.

Posted: 08 Sep 2009, 21:18
by bmw-slangen
Kan inte alls mycket om metallbearbetning, men använder man inte i princip alltid planfräsning (dvs metallen bearbetas med ett rörligt roterande skär) för att bearbeta block och toppar?

Eller är slipning lika vanligt?