Page 1 of 2

3,5 vev eller 3,0 vev

Posted: 21 Jun 2006, 15:23
by iron m///
kan man sänka kompet genom att köra med 3,0veven i en 3,5 liters turbo motor. kör riktigt sprut och hade tänkt plocka ut minst 500hk. kan de funka?

mvh micke

Posted: 22 Jun 2006, 11:09
by iron m///
ingen som har några tipps?

Posted: 22 Jun 2006, 11:16
by Mattias Sandgren
Kolvarna kommer att vända 3 mm lägre i cylinder-loppet.. det är en rejäl kompsänkning. För stor sänkning egentligen (6.7:1 ?).

Har du kat-motorn med 8.8:1 ?

Posted: 22 Jun 2006, 11:36
by iron m///
ja kat motor. men toppen är en ikcke kat model.

Posted: 22 Jun 2006, 11:47
by Mattias Sandgren
Ok. Om jag inte minns fel så är det större förbränningsrum på kat-topparna, också en orsak till kompressionsförhållandet, men kolvarna är plana i kat-motorn vilket också sänker kompressionen en del.

Kan fungera med de billiga Mahle/VW-kolvarna från Dalhems, mät kompressionshöjden på kolvarna du har nu och jämför. Troligen vänder Mahle/VW-kolvarna 3 mm ner i loppet, däcka av blocket 2 mm så börjar du närma dig.

Grejerna håller för mer än du tror, det är bara om du har motorn dåligt justerad som du skjuter ringarna (och/eller ringlandet) på original-kolvarna. Du siktar på under 100 hk/cylinder som det låter.

Posted: 22 Jun 2006, 11:50
by iron m///
gick en stake på emmaboda i helgen var icke kat motor med svarvade kolvar oringat och riktigt sprut 0,8 ladd bara... därför vill jag inte att samma sak ska hända igen.. tyckte dalhems var dyra hittade något om pris på massa tusen lappar...

Posted: 22 Jun 2006, 11:56
by Mattias Sandgren
Bara för att det är "riktigt sprut" bevöver det inte vara "riktigt justerat". Det blir bara så bra som man ställer in det. Det är många M10 turbosar som plockar betydligt mer cylinder-effekt med original-stakar. Det beror också lite på hur man bygger turbo-systemet, en vridbomb med för liten turbo ger ingen effekt men ställer enorma krav på bottendelen. Effekt får man på varv, och hållbarhet inom vissa ramar (det går inte varva en M30 som en M10 pga vevaxelns längd).

Här har du Dalhems kolvar. 2595 för 4 kolvar. Lite mer för 6 då, men då måste du ringa och specialbeställa. Ringar och kolvbultar ingår.
http://www.dalhems.com/engine/engine.html

Posted: 23 Jun 2006, 15:39
by iron m///
okey.. riktigt mappat. kanske varvet som dödar då.. varv stopp på 9000varv... de verkade inte fel alls.. med kolvarna då.. ska kolla de nogranare.. men då tycker du att man ska skita i köra lägre komp med vev då..

mvh

Posted: 26 Jun 2006, 23:42
by Andersson
Tycker du ska ta dig en funderare på varför du varvar en M30 motor med org. underdel till 9000rpm. Jag förstår det inte ialf. som dömt för att misslyckas.

Posted: 27 Jun 2006, 13:58
by erikkihl
iron m/// wrote:okey.. riktigt mappat. kanske varvet som dödar då.. varv stopp på 9000varv... de verkade inte fel alls.. med kolvarna då.. ska kolla de nogranare.. men då tycker du att man ska skita i köra lägre komp med vev då..

mvh


Ursækta d blir på Norska ær dær och jobbar nu :(
Jag kør med 2.8 vev nu, tycker det fungerar øver førvæntan faktiskt. Så den kan du prova med om du har en liggandes. Men ær nog som Andersson skriver att ta dig en funderare varfør du varvar så jævla mycket.

Posted: 27 Jun 2006, 15:47
by 535power
vad jag vet bör man inte varva en m30 med orginal under del mer än kanske max 7000 och då inte ligga där länge annars får du byta saker

vet en som hade en m30 3.5 med 700 häst men den hade polerade stakar och massa godis och den klarade av 9000

Posted: 27 Jun 2006, 16:46
by iron m///
vad får man för komp med en 2,8 liters vev.. vet att varv dödar men ger effekt med hoppades jag på :lol:

Posted: 27 Jun 2006, 19:39
by Mattias Sandgren
Du får samma komp som med 3.0-veven, det är samma slag (80 mm), alltså 6.7:1 om jag räknat rätt.
Men jag tycker det blir lite skumt förbränningsrum om du gör så.. väldigt hög klämspalt, om man nu kan kalla det klämspalt längre.

Posted: 27 Jun 2006, 20:43
by erikkihl
Måste du välja mellan 9000 och 2.8 veven så tror jag att 2.8 veven blir lite hållbarare, istället för att varva sönder botten :twisted:

Posted: 27 Jun 2006, 22:05
by Andersson
Mer effekt hoppas jag? Tänk på alla som får stå o vänta när banan behöver saneras pga. att din bil inte ens håller en repa!

Tycker du ska kolla lite på vad som är logiskt för en motor att klara av innan du börjar harva runt på evenemang o köra.

Ställ dig frågan varför höll Danskens bil som du körde mot, den har mindre motorvolym garranterat mer än dubbelt så mycket effekt?

Inget illa menat, men lite kunskap skadar inte...

Mvh/Henrik

Posted: 29 Jun 2006, 16:06
by iron m///
ganska många pengar i den bilen med.. vågar man inte vinner man inte.. prövar mig fram.. 9000kanske e å ta i lite vet de nu.. e ju bara å sänka varva stoppet lite.. tog ju inte särkilt lång tid å sanera banan efter mitt ras.. ska man tänka att man ska bygga skott säker bil så kan man lägga ner alla bilar rasar orginal eller trim..................

Posted: 29 Jun 2006, 16:30
by Henka.
Visst kan du bygga bottendelen relativt skottsäker för 9000rpm men det kostar. Vad har du tänkt dig för delar i bottnen?

Sen behöver du nog andra vippor också. Det är de som först stryker med när du tänker varva 9000.