Det är såklart ekonomiska intressen i att få folket att ta vaccinet. Det blir billigare för staten om folk inte blir sjuka än om de läggs in på sjukan, blir hemma från jobb o.s.v.
Självklart har de räknat med en procentsats att si och så många kommer ta erbjudandet och att si och så många måste ta det för att det ska gå ihop.
Det är billigare att offra den där tvåhundringen eller vad det kostar per person än att ha en bunt influensasjuka i överfulla sjukhus och stillestånd på jobben.
de va ju samma tjat om fågelinfluensan hur många drabbades av den.varje höst går det nån typ av flunsa orka bry sej ja brukar aldrig va sjuk.peppar peppar.
klart man ska ta ett vaccin som dessutom är gratis.
-har en kompis som fick svininfluensan då han var på storsjöyran, eller om det var sweden rock? aja skitsamma, han vart riktigt riktigt dålig men har nu blivit helt återställd. det var absolut det värsta han hade varit med om i influensa-väg sa han!
-och nu i dagarna dog en utanför tierp, bara några mil därifrån jag bor! känns kusligt.
att det blossas upp av media så förbannat är ju såklart den höga smittosrisken, dvs att det räcker att man är i närheten av en som är smittad då denne hostar t.ex. jämfört med vanliga influensan som smittar via saliv osv....
på det företaget som jag jobbar på har man sedan 4-5år tillbaka infört en årlig vaccinationsspruta mot influensa, gratis förstås. och jag har tagit den varje år utan nån sorts bieffekt.
-kommer därmed givetvis ta denna spruta, med tanke på att man rör sig bland mycket folk på arbetet och på fritiden. Sen har man ju barn på dagis med, och det säger ju allt.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Jag har blivigt sjuk av vanliga influensa vaccin sprutan båda gånger jag tagit den, låg en vecka+ i feber och djuvulskap, känns sådär kul att ta den då det ändå e ca 5% som får influensan/år.
Sedan andra gången har jag inte tagit den någon mer gång och inte haft någon influensa senaste åren heller.
det finns ca 1000 konstaterade fall av svininfluensan men mörkertalet är nog mycket större. Det betyder att dödligheten i sverige hitills har varit under en promille.
Tar troligtvis sprutan själv men man behöver nog inte oroa sig för mycket.
Andreas K wrote:det finns ca 1000 konstaterade fall av svininfluensan men mörkertalet är nog mycket större. Det betyder att dödligheten i sverige hitills har varit under en promille.
Tar troligtvis sprutan själv men man behöver nog inte oroa sig för mycket.
Som du säger finns det troligtvis mycket mer folk som är smittade.
Min pappa vart sjuk för nån vecka sen, och på sjukhuset så ville dom inte ta prover ifall det var svininfluensa eller vanlig influensa eftersom han inte blivit allvarligt sjuk. Jag förstår inte varför, vill dom inte hålla koll på antalet sjuka och minska spridningsrisken?
Jag och min syster vart sjuka kort efter pappa och vi har också symptom av influensa. Syrran har blivit frisk men jag är sjuk just nu..
BBC uppskattar det till minst 550.000 smittade varav 60st har varligt allvarliga. Inte sett någon siffra om dödsfall.
Enligt Smittsyddsinstitutet dör ca 1000-2000 varje år till följd av vanlig influensa (äldre, redan sjuka osv) och 4000 om det är extra influensatäta år.
jag tar nog ingen spruta känns inte rätt helt enkelt. brukar inte bli sjuk och och blir jag det så tror jag att min kropp är stark nog att hantera det. och var man rädd för att dö hade man inte kört bmw turbo heller
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
Tänk om media/staten hade haft samma hysteri ang tobak?
Då hade staten tjänat in pengar i sjukvård.
Iofs höga skatter på tobak men tror inte att staten "tjänar" på tobak.