Page 1 of 1

M20B25 -87 i en 320 -84?

Posted: 20 Jun 2006, 16:19
by MrXSweden
Tjena!

Har en 325i -87 som går bra men är lite kexig i karossen. Har kanske fått tag på en e30 318i -88 som motorn har skurit i. Nu till min fråga; Hur mycket strul att byta motor? Vad skiljer en 325-kaross från en 318-kaross? Blir det mycket strul med elsystemet? Andra tips?

Gå till nästa sida!

MVH//Tommy

Posted: 20 Jun 2006, 22:17
by powerpak
bromsarna skiljer, bakaxeln är klenare på 318. fjäderbenen fram är klenare..osv..

Enklast vore nog att flytta över hela drivlinan och hjulställen från 325.an faktiskt.

Posted: 21 Jun 2006, 06:55
by MrXSweden
Okej men passar fästen till fjäderben mm? Och hur är det med elsystemet?

MVH//Tommy

Posted: 21 Jun 2006, 08:16
by Bimmerlars
Du måste skifte bærearmer bak (Skiver på 325), fjederben (49mm på 318, 51mm på 325), traversen forran må byttes (så motorfester passer), nye brekkwire pga. av at de ikke er like på 318 og 325, med tanke på elnettet så er det vel bara at lodda om motorkontakten. Kjøp haynes bok til begga bilar så står det koblingskjema over motorkontaktene

Posted: 21 Jun 2006, 08:35
by Chrille
.... Sen när allt är klart o lirar dö schysst så ska den besiktigas igen o då är de bara slita ut skiten o i med 318 motorn igen.

jag hade samma plander som dig men la ner rätt fort, ja köpte mig en 325:a istället.

Posted: 21 Jun 2006, 08:46
by bmw_fredde
men har han en rostig 325a så är det ju bara å byta ramnummer också...

Posted: 21 Jun 2006, 09:59
by Nisse Järnet
Funkar det inte med en 320 också? Lättare att få tag på billigt :)

Posted: 21 Jun 2006, 12:43
by Chrille
bmw_fredde wrote:men har han en rostig 325a så är det ju bara å byta ramnummer också...


:oops: Tänkte alldrig så långt...

Posted: 21 Jun 2006, 15:28
by Bimmerlars
Nisse Järnet wrote:Funkar det inte med en 320 också? Lättare att få tag på billigt :)

Da må du bytte bærearmer bak, brekkwire, kanskje fjederben forran, husker ikke om 320 hadde 49 eller 51mm

Posted: 21 Jun 2006, 15:34
by Strandholm
Åker du touring så har man samma bak och framvagn som 325 även om det e 320. Sedan så har krängningshämmarna samma grövlek som mtech bilarna.

Så 320 touring är fin fin å bygga på :)

Posted: 21 Jun 2006, 17:08
by markus
Amplify wrote:Åker du touring så har man samma bak och framvagn som 325 även om det e 320. Sedan så har krängningshämmarna samma grövlek som mtech bilarna.

Så 320 touring är fin fin å bygga på :)


Kan bara instämma :D

Posted: 21 Jun 2006, 19:30
by Zwofurti
Chrille wrote:
bmw_fredde wrote:men har han en rostig 325a så är det ju bara å byta ramnummer också...


:oops: Tänkte alldrig så långt...


och hoppas på att man inte åker dit!

för då sitter man där med två bilar som inte är reggade längre:)

Posted: 21 Jun 2006, 21:46
by FoX
Zwofurti wrote:
Chrille wrote:
bmw_fredde wrote:men har han en rostig 325a så är det ju bara å byta ramnummer också...


:oops: Tänkte alldrig så långt...


och hoppas på att man inte åker dit!

för då sitter man där med två bilar som inte är reggade längre:)


om man åker dit då lär det ju bli förfalskning oxå...
eller det kanske var det du mena

Posted: 21 Jun 2006, 21:49
by Tysken
Varför ska de komma på att man bytt ramnummer??

Posted: 21 Jun 2006, 21:57
by FoX
om man inte "gör det snyggt" kanske de syns att det är mixtrat.. då kollar de upp det nogare.. vet inte.. det var bara en tanke..

gör man det helt snyggt, så är det kanske svårt att bevis för dom :twisted:

Posted: 22 Jun 2006, 21:34
by MrXSweden
Fick tag på en 320 e30 -84 som var frisk i karossen häromdan. Så det blir i denna 325-motorn ska i. Och såklart lite andra saker från 325:an. Tack för alla svar. Tänker lägga upp en projekt-tråd om bilen snart då det ska bli kompressor när allt är klart :D

MVH//Tommy