Page 1 of 1
mängdmätare->massemätare?
Posted: 19 Jun 2006, 21:18
by Chilly
Tjenare! Alldeles ny här på forumet, och här kommer min första post...
Fragade tidigare på autopower om detta, men fick inga svar alls.
Tänkte jag skulle fråga även här.
Polarens bil längtar desperat efter friare luftvägar, så vi tänkte ge oss på att byta från luftmängdmätare till massemätare. Är det görligt? Vad behöver man, och vad behöver jag göra med den stackars motronicen för att det ska funka?
Posted: 19 Jun 2006, 21:39
by markus
Jag undrar samma ???
Posted: 19 Jun 2006, 21:52
by Codac
Hur märker du att den vill ha mera luft ?
Re: mängdmätare->massemätare?
Posted: 20 Jun 2006, 10:55
by kallevedlund
Chilly wrote:Tjenare! Alldeles ny här på forumet, och här kommer min första post...
Fragade tidigare på autopower om detta, men fick inga svar alls.
Tänkte jag skulle fråga även här.
Polarens bil längtar desperat efter friare luftvägar, så vi tänkte ge oss på att byta från luftmängdmätare till massemätare. Är det görligt? Vad behöver man, och vad behöver jag göra med den stackars motronicen för att det ska funka?
........................Går inte att byta rakt av så.... Och varför tror du att den skulle få mer luft med en massemätare??
Mängdmätare=klaff massemätare=tråd
Om bilen nu vill ha mer luft(hur du nu märker det) så behöver du en större mätare av det slag som sitter på bilen...
Posted: 20 Jun 2006, 11:12
by FekZen
Tjoh!
Bilen går betydligt bättre med massamätare i de fall jag varit med och konverterat, tex en italiensk M3 E30 etc, så det är helt rätt att byta, men det är lite mer jobb än vad man tror dessvärre.
1. Signalen skiljer, man behöver sätta dit ett motstånd för att få ner signlen som jag tror är 0-12v ner till 0-5v som den är för mängdmätare.
2. Man behöver mappa om styrsystemet iom att man justerar en av de viktigaste signalerna som berättar hur mycket luft man får in. Så en ommappning med lambdascanner tror jag kommer att behövas för att bilen ska gå fint!
Mvh
Adde Fekzen.
Posted: 20 Jun 2006, 12:10
by kallevedlund
som FekZen säger, om du får någon att mappa om för massemätare så går bilen säkert bättre eftersom det är en mer exakt styrning... Mängdmätaren är ju bara en potensiumeter och en tempsensor...
Frågan är om det är värt pengarna att mappa om?
Posted: 20 Jun 2006, 13:24
by FekZen
Jo det kommer rulla iväg litegranna i kostnader då massamätaren kostar en del även den, ett par tusen... och sedan mappning.
Om intresse finns, har jag en polare som byggt om åtskilliga bilar på det sättet, kan då greja ett bra pris på det hela, ~ 5-6k för ombyggnad och mappning. Vid intresse kan jag kolla upp priset mer exakt.
Mvh
Adde Fekzen.
Posted: 20 Jun 2006, 16:51
by Chilly
Jo, det är väl grejat lite med spisen innan, inget våldsamt, men att den behöver friare luftvägar ser jag som självklart när man trimmat. Däremot så kanske det är lite i överkant att bygga om till massemätare tydligen då. Kanske helt enkelt ska satsa på en 535 mängdmätare istället. Bilen ska ändå mappas, men det kanske inte är riktigt värt det med en ombyggnad till massamätare då. Tack så hemskt mycket för svaren dock, då vet man att det inte var den vägen vi ska gå.
Posted: 20 Jun 2006, 19:50
by Chilly
FekZen>>
Har snackat lite med polaren nu, och han tycker det låter intressant med mappning och ombyggnad. Ta kontakt med mig per PM, så vi kan diskutera detaljer. Grejen är att jag vill inte ännu avslöja alla detaljer kring bilen, eftersom det är lite hysch,hysch....
Posted: 20 Jun 2006, 22:38
by Overcharged
då kan man ju lika väl köpa ett billigt styrsystem och mappa om det springer iväg så mycket!
jag menar för 5-6 laxar kan man ju köpa ett megasquirt eller liknande...lägg till något till så får du ett vems!
Posted: 20 Jun 2006, 22:44
by Chilly
Jepp. Men det beror ju lite på vad man vill ha ut av alltsammans oxå. Till exempel Unichip, där hamnar det på cirka de summorna också, men då ingår bromsning. Så, det beror ju på applikationen kanske. Tjipp...=)
Posted: 21 Jun 2006, 21:25
by Snurrbo
Hur löser man det med avbränningen av tråden då i Massemätaren ?.
Posted: 22 Jun 2006, 09:21
by FekZen
Chilly wrote:Jo, det är väl grejat lite med spisen innan, inget våldsamt, men att den behöver friare luftvägar ser jag som självklart när man trimmat. Däremot så kanske det är lite i överkant att bygga om till massemätare tydligen då. Kanske helt enkelt ska satsa på en 535 mängdmätare istället. Bilen ska ändå mappas, men det kanske inte är riktigt värt det med en ombyggnad till massamätare då. Tack så hemskt mycket för svaren dock, då vet man att det inte var den vägen vi ska gå.
535 mängdmätare kan du kompensera med 535 spridare och då blir det ganska bra iallafall. Dock är det bästa att konv till massamätare ,tex M3 3.0 mätare.
Ska kika på ditt PM också, återkommer om det, trol efter midsommar.
Mvh
Adde
Posted: 22 Jun 2006, 09:27
by Chilly
Låter finemang. Trevlig midsommar då allihop!