Bilder: PPF Big Meet @ Orsa - 70 bilder.
Posted: 24 Aug 2009, 02:02
I helgen gick PPF Big Meet utav stapeln. PPF (pure-pf.com) är en firma som hyrde och arrangerade 402m körning för sina kunder och andra inbjudna.
Tanken med tävlingen var att låta de inbjudna köra tills de spyr mer eller mindre, därför var varken åskådar eller förarantalet så stort. Ett upplägg som gillas bland många. Vid detta upplägg får förarna köra så mycket de orkar samtidigt som det är kul för publiken att se hur varje bil satsar mer och mer för att slå sitt personbästa.
Det var ganska hastigt planerat i år och anmälan gick ut sent, ändå lyckades många oerhört snabba bilar anmäla sig och komma ut och köra. En annan rolig sak är att de flesta bilar har man läst om på nätet och sett alla lösningar på, dom såg man nu svina ut på raksträckan i full mackaron.
En mysig tillställning med många roliga händelser kan man sammanfatta helgen med som varade från fredag kväll till söndag eftermiddag. Jag själv åkte upp med kompisar lördag 04.00 och vart framme strax innan 10.00. Trötta som helvete var vi alla men det var inte att tänka på mer på plats.
(Lämna gärna en kommentar så 5-timmars slit med bilder och text ihop med krokiga ögon inte visade sig vara i onödan )
När vi kom dit så hade det regnat natten innan men det började spricka upp innan lunch.
Ett förarmöte inledde helgen.
Det börjades köras med vanliga bruksbilar för att snabbare få bort vattnet från rakan. Efter ungefär en timmes körande var det mesta utav vattnet borta och de riktiga bilarna släpptes på. Samtidigt sprack himlen upp ordentligt och solen värmde riktigt gött.
Man hörde bilar i depån startas och till slut var ett tiotal monster igång. Orsa, där tävlingen kördes, har nog aldrig hört så många BMW-sexor sjunga samtidigt tidigare.
Till slut vart banan så torr från allt vatten och solen låg på så tävlingsledningen bestämde sig för att klistra banan ännu mer. En bil körde ett par gånger fram och tillbaka med en kanna klister hängandes bakom. Det var som att gå på en nylimmad matta kan jag lova, inte konstigt att det flög drivaxlar, diffar och växellådor från bilarna till slut. Mycket kul att se på men värre för ägarna och förarna. Dock är det inte ras som var i fokus utan jävligt snabba tider.
Rickard Ivars, en trevlig kille från Västerås, verkade vara publikfavorit då det pratades mycket om honom och hans gröna E30 drag-bil. 1000hk på ungefär lika många kilon i en bil med ruskigt chassi kan inte bli fel, dessutom när föraren hellre gasar än bromsar då det börjar svikta.
Ivars låda rasade på lördagen under en värmning på fyran. Det verkade vara slutkört för helgen tills en annan kille på fältet visade sig ha en passande låda liggandes. Under natten bland stjärnor och sjukt mycket myggor byttes växellådan. Mycket sprit och hög musik gjorde det hela lättare men jag kände innerst inne att något lär de ha glömt i det tempot. När Ivars på söndagen linade upp och började värma så flög det ut två blocknycklar under bilen och skapade ett skönt klingande på den klistriga strippen. Där var nog ett resultat utav nattens skruvande, ett moment som publiken fick valuta utav i form utav skratt!
Lördagens körningar bjöd på fina tider och ljudet ur bilarna när man satt 20m från plattan går inte att beskriva. Att fota alla tider från tavlan hade fyllt minneskortet men för jag ska göra klart för er att medeltiden från alla bilar inte var dålig. Synen på bilden under här var mer regel än undantag.
Blandade bilder från lördagen.
[imghttp://www.rob88.com/pelkosshit/22.jpg[/img]
Lördagen började lida mot sitt slut och jag och mitt folk drog iväg till Orsa "centrum" för att äta lite mat. På vägen tillbaka tänkte vi åka på en guidad tur till "Helvetesfallet". Guiden var träna runt om oss och 11km grusväg hade vi framför oss.
Väl på plats fick man klättra i skogen i ungefär 10 minuter innan vi kom fram.
Själva "fallet" har ni här. Sjukt ös i vattnet och små hala klippor med fula räcken var våran skillnad mellan torr och blöt, eller levande och död...
Tillbaka på flygfältet så var solen på väg ner och stämningen var i topp!
Vid 22-23 snåret somnade jag i våran V70 vi åkte upp i och på morgonen, efter en svinkall natt, vaknade jag utav att våran danska granne startade sin bil. 8 cylindrar som bildar ett V ihop med mer eller mindre raka rör, är effektivare än en grinig mamma en tidig vardag
Söndagen bjöd på massor utav körning och det drog igång fort.
Som sagt, lämna gärna en kommentar. Jag orkar inte redigera mer bilder än dessa så tyvärr har jag inget mer att visa om just eran bil inte kom med på bild
Mvh