Page 1 of 1

M5 spridare

Posted: 18 Jun 2006, 20:43
by Stjärten
Nu kommer det massa dumma fråger igen :wink:

Tänkte sätta dit m5 3,6 spridare i min m50b25 !!
Bara att sätta dit :?:
Måste jag sätta dit en annan regulator då :?:
Hur beter sig en sån här motor när det börjar spika? :?:
Till en viss gräns lär den väll just lite Tänd/brän, men sen när den inte kan just nå mer dör den bara av då eller :?:
Det är väll ingen risk att det börjar spika om jag bara ska ladda 03-04 bar med orginal motor :?:

Frågar man ingenting får man inte veta :wink:

Re: M5 spridare

Posted: 18 Jun 2006, 21:19
by Fido85
Stjärten wrote:Nu kommer det massa dumma fråger igen :wink:

Tänkte sätta dit m5 3,6 spridare i min m50b25 !!
Bara att sätta dit :?:
Måste jag sätta dit en annan regulator då :?:
Hur beter sig en sån här motor när det börjar spika? :?:
Till en viss gräns lär den väll just lite Tänd/brän, men sen när den inte kan just nå mer dör den bara av då eller :?:
Det är väll ingen risk att det börjar spika om jag bara ska ladda 03-04 bar med orginal motor :?:

Frågar man ingenting får man inte veta :wink:


du dränker den direkt då...nån annan lmm isåfall!
ja hur man ska förklara spikningar...det låter int fint kan jag säga...
spikningar har ju inget med att motorn är original...det är ju bränsle och tändning det beror på

Posted: 18 Jun 2006, 22:14
by Stjärten
Tänkte inte på att den blir dränkt :cry: . Jag vet hur spikningar låter jag tänkte istörsta allmänhet hur pass bra motorn ställer om tänd å bränsle (en 95as), vet oxå att det har med tänd/bränsle som gör att det uppstår spikningar!,sen frågade jag"typ" om det skulle kunna uppstå spikningar om man typ skulle bara ladda typ03-04 bar på en orginal motor (alltså om spridare å tänd följer med) det var det jag menade
(skrev kanske konstigt)

Men det är bra att du skriver så en annan lär sig :wink: (försöker)

Posted: 19 Jun 2006, 05:36
by Fido85
Stjärten wrote:Tänkte inte på att den blir dränkt :cry: . Jag vet hur spikningar låter jag tänkte istörsta allmänhet hur pass bra motorn ställer om tänd å bränsle (en 95as), vet oxå att det har med tänd/bränsle som gör att det uppstår spikningar!,sen frågade jag"typ" om det skulle kunna uppstå spikningar om man typ skulle bara ladda typ03-04 bar på en orginal motor (alltså om spridare å tänd följer med) det var det jag menade
(skrev kanske konstigt)

Men det är bra att du skriver så en annan lär sig :wink: (försöker)


jag laddade 0,25 bar med original spridare och ställbar btr ;) då bottnade spridarna för mig och hade precision sc61 ;) jag håller också på och lär mej som bäst så ingen allvetare precis heller :) och motorn var helt original då

Posted: 19 Jun 2006, 09:10
by Stjärten
Bara 0,25 :cry: , det var inte bra jag trodde att man skulle kunna ladda typ 0,3- 0,4 bar utan att det skulle vara några bekymmer :evil:
"precision sc61" vad är det? Låter som nå tändtjofräs!

Posted: 19 Jun 2006, 09:44
by Nisse Järnet
Stjärten wrote:Bara 0,25 :cry: , det var inte bra jag trodde att man skulle kunna ladda typ 0,3- 0,4 bar utan att det skulle vara några bekymmer :evil:
"precision sc61" vad är det? Låter som nå tändtjofräs!
Notera att det var med original spridare, med större kan du säkert ladda 0.3-0.4 utan problem! sc61 är en fin turbo :)

Posted: 19 Jun 2006, 10:38
by Stjärten
Okey tackar Nisse.
Så om jag sätter i M5 spridare dränker den sig? då måste jag sätta i en annan Lmm? dränker den sig inte då? Vilken Lmm är klockren på min?
Är det från en 535 jag ska?

(en som behöver hjälp av experter)

Posted: 19 Jun 2006, 11:45
by Fido85
folk brukar ju köra med 535 lmm och om jag inte tar fel m3 spridare? dom räcker ju ganska långt...så då kan du nog ladda 0,3-0,4 :)

Posted: 19 Jun 2006, 12:38
by Chrille
Progressiv Btr o M5 spridare så bord det inte vara några probs..

Posted: 20 Jun 2006, 16:01
by Stjärten
Chrille wrote:Progressiv Btr o M5 spridare så bord det inte vara några probs..



+ 535 lmm då eller?

Posted: 20 Jun 2006, 16:26
by Zwofurti
nej du kan inte sätta dit535 lmm, du har juh en luftmassemätare på din bil, då ska du inte sätta dit en luftmängdmätare :)

Posted: 20 Jun 2006, 16:30
by Stjärten
:shock: opps kunde gått på tok där, vilken lmm skall jag ha? m5 e34?

Tack för bra svar

Posted: 21 Jun 2006, 05:45
by JaJsEn
du kan ju kolla hur mycke jobb det är att bygga om den befintlige (sätta den i ett större rör).

öka rörets area lika många % som du ökar spridarna.

mvh Erik