Page 1 of 4

E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 17 Aug 2009, 19:02
by Nisse Järnet
Har en styrväxel från en 318is E36 jag tänkte sätta på E30in, skulle man ta E30ins yttre styrleder? Servon är väl bara plugga på nya styrväxeln? Nåt annat man ska tänka på förutom distanserna? Nån som vet rattvarv på 318is E36 föresten?

Posted: 17 Aug 2009, 19:29
by jocke_e30
Jag har en e36 styrväxel med e36 leder och distanserna vid balken.

Posted: 17 Aug 2009, 19:49
by Krillian
är samma ratt utslag på alla e36 utom nån version av m3.

Posted: 17 Aug 2009, 20:10
by Peter_1982
Jag kör samma som Jocke.

Den styrväxeln jag skaffade från E36 hade invändig gänga på yttre styrleden, och E30 har ju utvändig.

Jag bultade bara dit den med 13 eller om det var 17mm distanser, ingen ändring med styrleder eller ens bredden, passade direkt.

Posted: 17 Aug 2009, 21:07
by Nisse Järnet
Tack för svaren :) Hur tjocka distanser behöver man? Och exakt var?

Edit: Ah en till som svarat :) Så det enda man behöver göra är att plugga servoingångarna (jag har ingen servo på bilen) samt fixa distanserna? :)

Posted: 17 Aug 2009, 21:09
by Peter_1982
Det var 13mm, och de ska sitta på ovansidan av styrväxeln vid fästöronen till framvagnsbalken. Du förstår vart de ska vara när du ser det, jag lovar...

Posted: 17 Aug 2009, 21:11
by Nisse Järnet
Peter_1982 wrote:Det var 13mm, och de ska sitta på ovansidan av styrväxeln vid fästöronen till framvagnsbalken. Du förstår vart de ska vara när du ser det, jag lovar...
Ah kalas, tack!! :)

Posted: 18 Aug 2009, 15:39
by Strandholm
Peter_1982 wrote:Det var 13mm, och de ska sitta på ovansidan av styrväxeln vid fästöronen till framvagnsbalken.
Sätt dem på det vis som ger dig rakast möjliga styrleder så du slipper onödig bumpsteer

Bara ett tips. :]

Posted: 21 Aug 2009, 12:08
by freppen
Hade tänkt mig att använda en e36 styrväxel på min e30 jag med, men passar rattstången om man tar den som är till e30 med servo?

Posted: 21 Aug 2009, 12:08
by freppen
Hade tänkt mig att använda en e36 styrväxel på min e30 jag med, men passar rattstången om man tar den som är till e30 med servo?

Posted: 21 Aug 2009, 12:30
by jocke_e30
Ja, använder den själv :)

Posted: 26 Aug 2010, 15:01
by Clabbe123
Har en E30 med en m50 maskin i och utan servo.

Passar E36 styrväxel rakt på med mindre modifikationer alltså.

Borde ju fundera bra att montera en e36 styrväxel och slangar osv, och sedan få tag i en servopump till M50?

Svårare än så är det inte som det verkar.
Eller har jag fel?

Posted: 26 Aug 2010, 17:44
by Strandholm
Clabbe123 wrote:Har en E30 med en m50 maskin i och utan servo.

Passar E36 styrväxel rakt på med mindre modifikationer alltså.

Borde ju fundera bra att montera en e36 styrväxel och slangar osv, och sedan få tag i en servopump till M50?

Svårare än så är det inte som det verkar.
Eller har jag fel?
du behöver rattstångsknuten ifrån en e30 med servo, annars så passar allt.
(har e30 med s50 å m3 3.0 styrväxel)

Posted: 26 Aug 2010, 18:34
by ylindgren
M E36 3.0 har mindere enn alle og 3,2. Så har Z3 ca 2.7 runder, det er helt supert på E30en. :D

Posted: 26 Aug 2010, 19:57
by ButterflyRacing
Strandholm wrote:
Sätt dem på det vis som ger dig rakast möjliga styrleder så du slipper onödig bumpsteer

Bara ett tips. :]
Nja....så funkar det väl inte.
Det beror ju helt på var bärarmarna är vid mättillfället.

Posted: 26 Aug 2010, 20:13
by Strandholm
ButterflyRacing wrote:
Strandholm wrote:
Sätt dem på det vis som ger dig rakast möjliga styrleder så du slipper onödig bumpsteer

Bara ett tips. :]
Nja....så funkar det väl inte.
Det beror ju helt på var bärarmarna är vid mättillfället.
aj knåw!

mät på din bil så får vi se? :wink:
min bil har då ingen bumpsteer. (har kollat)

Posted: 26 Aug 2010, 20:17
by ButterflyRacing
Strandholm wrote:
ButterflyRacing wrote:
Strandholm wrote:
Sätt dem på det vis som ger dig rakast möjliga styrleder så du slipper onödig bumpsteer

Bara ett tips. :]
Nja....så funkar det väl inte.
Det beror ju helt på var bärarmarna är vid mättillfället.
aj knåw!

mät på din bil så får vi se? :wink:
Om jag minns rätt nu..(trött som fan)..så sitter styrväxeln i samma höjd som bärarmarna orginal.
Då ska växeln sitta där nu också.

För mer exakt placering...måste man höja och sänka hjulet...och mäta bump-steer.