Page 1 of 2

Frågor ang M42B18

Posted: 17 Aug 2009, 14:39
by Nisse Järnet
Håller på att vässa en 318is E30 lite, hur mycket vågar man varva med original fjädrar och överladd? Passar M50 fjädrar annars?

Hur långt hänger original toppackning med ungefär, oringat block och bra mappat? Finns det ARP som passar M42 till toppen?

Nåt annat man ska tänka på?

Posted: 17 Aug 2009, 21:15
by Nisse Järnet
Lägger till en fråga, hur långa är originalstakarna i en is maskin?
Hur blir kompet med M52B28 stakar + kolvar? (alt M50 vanoskolvar)

Posted: 17 Aug 2009, 21:33
by Micke
7k rpm är inga problem, så kör jag nu med 1 bars tryck. Törs inte svara på hur långt original packning med oringar håller men 400+ hk tycker jag absolut att det borde hålla för. Jag kör utan oringar nu och har inte haft problem än så länge *peppar peppar* :) ARP finns.

Original stakarna är 140mm långa, vet inte vad kompet skulle landa på med den kombinationen. Men med M54B30 kolvar och originalstakar blir det ca 8.5:1 :)

Posted: 17 Aug 2009, 21:52
by Moker
m52 har 135 mm stakar då blir de lägre komp iaf, ja har ett par m52 stakar liggandes, sugen ? :D

Posted: 17 Aug 2009, 22:04
by Nisse Järnet
Tack för svaren! :) Har aldrig meckat M42, bara M20 så man är lite vilsen :roll:

Så M52 stakar med M50 vanoskolvar skulle kunna vara en bra grej för kompet? Nån som kan räkna ut kompet? :oops:

Moker: Tack, men har troligtvis löst det redan. Hör av mig annars :)

Posted: 17 Aug 2009, 22:17
by Moker
Nisse Järnet wrote:Tack för svaren! :) Har aldrig meckat M42, bara M20 så man är lite vilsen :roll:

Så M52 stakar med M50 vanoskolvar skulle kunna vara en bra grej för kompet? Nån som kan räkna ut kompet? :oops:

Moker: Tack, men har troligtvis löst det redan. Hör av mig annars :)
318is kolvar med m52 stakarna hade vart perfekt :D kunde lätt bytat de mot en åktur i e30in :wink:

Posted: 17 Aug 2009, 22:26
by Nisse Järnet
Moker wrote:
Nisse Järnet wrote:Tack för svaren! :) Har aldrig meckat M42, bara M20 så man är lite vilsen :roll:

Så M52 stakar med M50 vanoskolvar skulle kunna vara en bra grej för kompet? Nån som kan räkna ut kompet? :oops:

Moker: Tack, men har troligtvis löst det redan. Hör av mig annars :)
318is kolvar med m52 stakarna hade vart perfekt :D kunde lätt bytat de mot en åktur i e30in :wink:
Om du räknar ut kompet på det så får du åka med en sväng :D

Posted: 17 Aug 2009, 22:29
by Moker
Hahaha :D var hittar man info om m42 motorn? slaglängd? komp original?

Posted: 17 Aug 2009, 23:19
by ILiveToRide
81mm slag, 84mm borr. 10:1 i komp.

Posted: 17 Aug 2009, 23:28
by Moker
Hitta att m42b18 har 10.5 i komp original.
Altså
1800cc/4 = 450cc

formeln för komp är (Totala motorvolymen i cc/antal cylindrar) + förbränningsrumets volym i cc + eventuell ökning av förbränningssrumets volym i CC (tex urgröpning i kolv eller MLS topppackning) / (förbränningsrumets volym i cc + eventuell ökning av förbränningssrumets volym i CC) =
Kompressionsförhållandet (?.??:1)

då har vi 450cc + x / x = 10.5 , då ja inte vet va själva cc:et är där förbränningen sker.
Löser ut x
450 + x = 10.5x 450/9.5 = x x = 47.368421cc

Nu för att räkna ut höjden på det utrymmet där förbränningen sker så:

V/pi x 2r = h 47.368421 / 3.14 x (2 x 4.2cm) = 1.795891 cm
Eftersom du går från 140mm stakar till 135mm stakar så blir det en ökning på 0.5 cm. Altså 2.295891 cm. Så

2.295891 x 3.14 x (2 x 4,2cm) = 60.556421 cc

450 + 60.556421 / 60.556421 = 8.43. Altså med mina stakar får du 8.43 i komp på en original m42 motor!

Posted: 17 Aug 2009, 23:34
by Moker
aha, så de va 10 i komp, men då blir det 8.1 i komp med m52 stakarna...

Posted: 18 Aug 2009, 06:36
by Bonje
Det skall vara samma ARP pinskruvar som till M50 i M42:an.
Personligen hade jag inte bytt ner mig från 140mm till 135mm stakar för att sänka kompet.. :?
Det är bättre att leta reda på kolvar med lägre komphöjd! Eller köpa en uppsättning omsvarvade original kolvar...
Jag och Fredrik (FoX) har en uppsättning :roll: Likadana som dessa: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... m42+kolvar

Posted: 18 Aug 2009, 10:08
by Thörn
m52 stakarna är rätt klena om man jämför 135mm stakarna från m50 nedan.
har en uppsättning m52 stakar du kan få löjligt billigt annars :)

Image


Jag får det kompet till ungefär 6.8:1 med 135 stakar

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Då med 1.7mm topplockspackning och samma kammarvolym i toppen som m50 -33.8cm2

Posted: 18 Aug 2009, 12:59
by Nisse Järnet
Det var väl faan vad svårt det blev nu då haha :) Många val, finns det några som kört med "snik" mer än ett par mil och kan säga av erfarenhet hur det funkat och vad för innehåll ni kört med?

Moker: När vill du åka? :)

Posted: 18 Aug 2009, 13:17
by Moker
Thörn wrote:m52 stakarna är rätt klena om man jämför 135mm stakarna från m50 nedan.
har en uppsättning m52 stakar du kan få löjligt billigt annars :)


Jag får det kompet till ungefär 6.8:1 med 135 stakar

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Då med 1.7mm topplockspackning och samma kammarvolym i toppen som m50 -33.8cm2
Hur får du det till 6.8 ?!?! när jag räknar med 1.7mm packning, 33.8cc i toppen så får ja de till 8.1 ?! :roll: . Vad använder du för siffra på hur långt från deckytan kolven vänder?

Posted: 18 Aug 2009, 13:19
by Moker
Nisse, 318is kolvarna har robbz kört 600 hk med ?!?! de är samma komphöjd som 328 kolvarna. Så ska du köra 328 kolvar med 328 stakar så är det samma sak som att köra 318is kolvar + 328 stakar.
BTW även ticco körde massa effekt med 318is kolvarna i hans m20..

Posted: 18 Aug 2009, 16:08
by lakris=)
finns väl även en vev som ger 2-2,1 liter (m47??)