Page 1 of 7

P'H:s Audi S4 2,2TQ-20v AAN

Posted: 15 Aug 2009, 12:29
by P.Herrdahl
Då va det dags igen, nya byggen och nya tag, har denna gång skaffat på mig en Audi som ska vässas till lite, valet föll ganska lätt på Audi denna gång då jag ville ha en bra grund att utgå ifrån motormässigt.
Tanken med denna bil blir att INTE börja skruva i alla ändar som jag gjort på tidigare byggen och sedan tröttnat ur. :lol:

Tanken är att få till en relativt driftsäker 500awhp bil.

Specs på motorn kommer så småningom men här är lite bilder på vad som trillat in.

Turbo sidan ser dock ut såhär:
x: SC6262 med 0.82A/R på turbin samt T3fläns och v-band ut.
x: PPF tillverkat grenrör i RF.
x: PTE 46mm Wastegate.
x: Downpipe samt hela avgassystemet i RF

Motorn:
x: Std kolvar med nya ringar, std komp.
x: H-Profils stakar med ARP 2000 bultar.
x: Samtliga lager och packningar byts.
x: Arp till både ramlager överfallen samt till toppen.
x: ACL race lager.
x: Alusvänghjul.

Toppen:
x: Portad samt riktplanad
x: Chrome Molly Retainers, Ventilfjädrar för 13,3 mm lyft.
Kammar:
-->Duration 0.1mm Spel || Max lyft 0-spel || Lyft ÖD
x: 275/258* || 11.45/10.00 || 2.15/0.40
x: Nya styrningar och tätningar

Bränsle
x: Aeromotive Eliminator pump
x: Aeromotive BTR
x: Aeromotive 10 micron filter
x: 1260cc spridare

Image

Image


Grenröret, PPF made. :)
Image


SC6262 0.82, T3
Image


V-bands fläns i rf och klämma, samt nippel för matarledningen monterat.
Image


Hela turbo sidan snart klar, ska bara köpa en till WG.
Image

Kommer mer!

Posted: 16 Aug 2009, 03:50
by kopi
haha.. du är rätt svinig du med!! :D Snyggt!

Posted: 16 Aug 2009, 09:04
by joas_86
Haha vildare än Joas :lol: :wink: Vi får se hur denna saga slutar. Ska verkligen bli roligt och se hur det blir !


Lycka till med bygget !

Posted: 16 Aug 2009, 11:25
by simon
Härligt projekt! kommer nog klara mer än du tror.. kör sj obalanserad motor med det enda gjort åt den är h-profilstakar. Laddar 3 bar och har gjort de halva sommaren nu och de håller fortfarande. Tummen upp för audifemman! :twisted: enda strulet med dessa motorer är vevhusventilationen.. Skulle satsa på torrsump om du har ekonomin då de spar mycket på grejjerna om du ska leka då dom har en tendens att suga luft och börja ticka och slita på lagrena.

Lycka till! Ska bli spännande att följa!

//Simon

Posted: 16 Aug 2009, 14:19
by P.Herrdahl
kopi wrote:haha.. du är rätt svinig du med!! :D Snyggt!


Hehe, ja lite svinig ska man allt va. :) Tackar!

joas_86 wrote:Haha vildare än Joas Laughing Wink Vi får se hur denna saga slutar. Ska verkligen bli roligt och se hur det blir !


Lycka till med bygget !


Tackar! Tyckte det va en passande rubrik. ;) Ska bli intressant att se vassaste Audi 5an i Hedemora krokarna nästa år, finns ju ett par nu. :D

simon wrote:Härligt projekt! kommer nog klara mer än du tror.. kör sj obalanserad motor med det enda gjort åt den är h-profilstakar. Laddar 3 bar och har gjort de halva sommaren nu och de håller fortfarande. Tummen upp för audifemman! :twisted: enda strulet med dessa motorer är vevhusventilationen.. Skullie satsa på torrsump om du har ekonomin då de spar mycket på grejjerna om du ska leka då dom har en tendens att suga luft och börja ticka och slita på lagrena.

Lycka till! Ska bli spännande att följa!

//Simon


Tackar!!
Jo, har hört att det brukar kunna bli lite tufft med oljan vid lite högre varv.
Tanken är ju att det ska gå och svänga lite också så det kanske inte skulle vara ivägen med torrsump. Frågan är väl vad ett sånt kitt kostar. :)

Mvh.

Posted: 16 Aug 2009, 15:48
by joas_86
Jaa i alla fall våra S4or kommer ju gå bra iaf :o :twisted:


Men jag ska satsa på 500 hk nu med original motor före :P Fast ett grenrör gt40 osv !


Ska du jag satsa på VEMS sprut så kan vi hjälpa var andra kanske ?

Mvh

Posted: 16 Aug 2009, 22:51
by Snap3
Jag har faktiskt kört din s4a haha världen är rätt liten ändå :D

Image

Posted: 16 Aug 2009, 23:12
by s1nn3s
Jag kanske kan bistå med lite support också då jag själv har en S2a (3B) med VEMS.

Ett hett tips oavsett motorstyrning. BYT TRIGGER!!!. V.A.G har en jättefin 60-2 med stefatätning bakom svänghjulet med HALL eller VR sensor. Jag själv kör hall på både trigger och camsync ihop med 115R spolar. Funkar klockers till skilldnad ifrån mina växellådor. Har även en fin startmapp för VEMS om de skulle behövas förutsatt att ni kör samma trigger som mig. Läser rätt ofta här men skriver sällan. Om inte annat så kan säkert mattias eller jörgen hjälpa till lite men jag är lite närmare tillhands (wärmland).

Byt insugstemp och kör inte PnPboxen. De är mitt andra tips.

MVH Jonas

Posted: 17 Aug 2009, 16:16
by P.Herrdahl
Snap3 wrote:Jag har faktiskt kört din s4a haha världen är rätt liten ändå :D

Image


Oj! Hur länge sedan är detta? :D

Har du ägt eller bara testkört? Nå kul att berätta?

Edit: PMa gjärna mer bilder om det finns.

Posted: 17 Aug 2009, 16:17
by P.Herrdahl
s1nn3s wrote:Jag kanske kan bistå med lite support också då jag själv har en S2a (3B) med VEMS.

Ett hett tips oavsett motorstyrning. BYT TRIGGER!!!. V.A.G har en jättefin 60-2 med stefatätning bakom svänghjulet med HALL eller VR sensor. Jag själv kör hall på både trigger och camsync ihop med 115R spolar. Funkar klockers till skilldnad ifrån mina växellådor. Har även en fin startmapp för VEMS om de skulle behövas förutsatt att ni kör samma trigger som mig. Läser rätt ofta här men skriver sällan. Om inte annat så kan säkert mattias eller jörgen hjälpa till lite men jag är lite närmare tillhands (wärmland).

Byt insugstemp och kör inte PnPboxen. De är mitt andra tips.

MVH Jonas


Tackar hjärtligast för det!
En fråga, varför inte PnP boxen isåfall?

Funderar annars på ett Vipec V88

Mvh.

Posted: 17 Aug 2009, 17:12
by Fredriktak
Nyfiken, när säger växellådorna "I quit!!" på dessa bilar? Hört att dom ska vara tåliga som fan, men när har jag aldrig riktigt hört.

Lycka till, Sjukt go bil är det, snygg med! :)

Posted: 17 Aug 2009, 17:59
by P.Herrdahl
Fredriktak wrote:Nyfiken, när säger växellådorna "I quit!!" på dessa bilar? Hört att dom ska vara tåliga som fan, men när har jag aldrig riktigt hört.

Lycka till, Sjukt go bil är det, snygg med! :)


Lotteri det där, vissa håller dom för och vissa inte. Men de ska hålla duktigt om du hittar en vettig låda. :)

Tackar! :wink:

Posted: 17 Aug 2009, 20:10
by Snap3
Hollizini wrote:
Snap3 wrote:Jag har faktiskt kört din s4a haha världen är rätt liten ändå :D

Image


Oj! Hur länge sedan är detta? :D

Har du ägt eller bara testkört? Nå kul att berätta?

Edit: PMa gjärna mer bilder om det finns.


Jag var faktiskt nära på att köpa den av en polare. Jag har till och med varit med å putsa på den haha. Inget roligare än att jag tycker den gick riktigt bra skulle vara kul å se hur bra den går när du e klar :twisted: :twisted:

pmar

Posted: 21 Aug 2009, 17:40
by P.Herrdahl
Snap3 wrote:
Hollizini wrote:
Snap3 wrote:Jag har faktiskt kört din s4a haha världen är rätt liten ändå :D

Image


Oj! Hur länge sedan är detta? :D

Har du ägt eller bara testkört? Nå kul att berätta?

Edit: PMa gjärna mer bilder om det finns.


Jag var faktiskt nära på att köpa den av en polare. Jag har till och med varit med å putsa på den haha. Inget roligare än att jag tycker den gick riktigt bra skulle vara kul å se hur bra den går när du e klar :twisted: :twisted:

pmar


Hehe, okay. Ja målet är att den ska gå duktigt mycket värre. :D

Posted: 21 Aug 2009, 23:54
by s1nn3s
Hollizini wrote:
s1nn3s wrote:Jag kanske kan bistå med lite support också då jag själv har en S2a (3B) med VEMS.

Ett hett tips oavsett motorstyrning. BYT TRIGGER!!!. V.A.G har en jättefin 60-2 med stefatätning bakom svänghjulet med HALL eller VR sensor. Jag själv kör hall på både trigger och camsync ihop med 115R spolar. Funkar klockers till skilldnad ifrån mina växellådor. Har även en fin startmapp för VEMS om de skulle behövas förutsatt att ni kör samma trigger som mig. Läser rätt ofta här men skriver sällan. Om inte annat så kan säkert mattias eller jörgen hjälpa till lite men jag är lite närmare tillhands (wärmland).

Byt insugstemp och kör inte PnPboxen. De är mitt andra tips.

MVH Jonas


Tackar hjärtligast för det!
En fråga, varför inte PnP boxen isåfall?

Funderar annars på ett Vipec V88

Mvh.


Som jag ser de så blir en PnP box en begränsning då man ska trimma lite mer. Tänk på att din kabelhärva har suttit i bilen i X antal år. Den är inte direkt i prima skick. Allt jag kunde återandvända då jag kopplade min S2a var kablarna till spridarna. Fick endel skumma fel men min erfarenhet även om än liten är att de blir bättre att bygga en ny härva. Mattias har varit en ovärderlig människa för att få min bil att starta då Wikin är grötig och dokumentationen inte är den bästa tyvärr då VEMS annars är ett enormt kompetent ems. Ihop med HALL 60-2 triggern som jag kör har de funkat klockrent förutom några småmissar ifrån min sida. Jag har ersatt bakre stefatätning med en ifrån VW Polo som även har ett 60-2 tändhjul integrerat. Det funkar även ihop med ViPEC om man nu skulle vilja då jag anser att orginal kan vålla enhel del problem och huvudbry (gråa hår). Kör för tillfället på Bosch 1680cc och E85 med tillfredställande resultat.

MVH Jonas

Posted: 23 Aug 2009, 20:31
by P.Herrdahl
s1nn3s wrote:
Hollizini wrote:
s1nn3s wrote:Jag kanske kan bistå med lite support också då jag själv har en S2a (3B) med VEMS.

Ett hett tips oavsett motorstyrning. BYT TRIGGER!!!. V.A.G har en jättefin 60-2 med stefatätning bakom svänghjulet med HALL eller VR sensor. Jag själv kör hall på både trigger och camsync ihop med 115R spolar. Funkar klockers till skilldnad ifrån mina växellådor. Har även en fin startmapp för VEMS om de skulle behövas förutsatt att ni kör samma trigger som mig. Läser rätt ofta här men skriver sällan. Om inte annat så kan säkert mattias eller jörgen hjälpa till lite men jag är lite närmare tillhands (wärmland).

Byt insugstemp och kör inte PnPboxen. De är mitt andra tips.

MVH Jonas


Tackar hjärtligast för det!
En fråga, varför inte PnP boxen isåfall?

Funderar annars på ett Vipec V88

Mvh.


Som jag ser de så blir en PnP box en begränsning då man ska trimma lite mer. Tänk på att din kabelhärva har suttit i bilen i X antal år. Den är inte direkt i prima skick. Allt jag kunde återandvända då jag kopplade min S2a var kablarna till spridarna. Fick endel skumma fel men min erfarenhet även om än liten är att de blir bättre att bygga en ny härva. Mattias har varit en ovärderlig människa för att få min bil att starta då Wikin är grötig och dokumentationen inte är den bästa tyvärr då VEMS annars är ett enormt kompetent ems. Ihop med HALL 60-2 triggern som jag kör har de funkat klockrent förutom några småmissar ifrån min sida. Jag har ersatt bakre stefatätning med en ifrån VW Polo som även har ett 60-2 tändhjul integrerat. Det funkar även ihop med ViPEC om man nu skulle vilja då jag anser att orginal kan vålla enhel del problem och huvudbry (gråa hår). Kör för tillfället på Bosch 1680cc och E85 med tillfredställande resultat.

MVH Jonas


Okay, låter som du sitter på en hel del vettiga tips. :)
Blir nog ett ViPEC V88 och ny härva isåfall. Skulle vara skönt med PnP men som sagt, originalhärvan kanske inte är tillförlitligast, ärg på kablar och kontaktdon så ska jag köra PnP så måste man ju ändå gå igenom original stamen.

Mvh.

Posted: 03 Sep 2009, 20:34
by joas_86
Hej hej ! :)


Hur går det med bygget på Audi S4an ? Lite uppdatering och bilder nu !


Tycker du ska köra med VEMS så man kan hjälpa var andra :twisted: :o


Mvh