Page 1 of 1
Utväxling/diff e34?
Posted: 15 Aug 2009, 02:38
by 525mannen
Redigt less just nu!
Har en 25% diff till 525 i bilen min (schimsad) med 3.73 utväxling som jag tyckte var på tok för lågt, toppar alltså strax över 200 på 7000varv.
Plockade isär en diff i garaget o skulle byta utväxlingen, då jag upptäcker att denna (odiffad 3.07) inte passar huvudtaget då jag skulle montera det. (Hade flyttat över kronhjul/pinjong).
Avståndet mellan lagrena ut till hubbarna/drivaxlarna var mycket mindre i min lamelldiff än den odiffade jag skulle plocka ifrån, var rätt övertygad om att denna klump/bakvagn jag plockade ifrån även denna var 525.
Kan det vara så att det var en 535 bakvagn? Vad skiljer där på diffklumpen? Hubbar och medbringaren var samma mått samt bultdelning på som den jag har i nuläget.
Har förstått att jag har "lilla" lamelldiffen, är måttet mellan lagrena mindre på denna då också?
->>Undrar om det finns någon annan diff utväxlingen passar ifrån till min lamelldiff? Eller vilka alternativ har man om man ska byta hela bakvagnen?
Väldigt tacksam för svar, behöver akut hjälp!!
Mvh
Posted: 15 Aug 2009, 20:18
by 525mannen
Ingen?
Posted: 15 Aug 2009, 21:22
by stecka
3:73 med 1:1 är ingen hit har 3:15 i kärran funkar fint strax över 300 vid 8000.
är du säker på att de va 3:07 så den inte va 2:?? för då går de inte.
Du har dom mindre medbringarna inte samma som 535 alltså dom du har är väldigt lätta att köra sönder
Drivaxlar bärarmar från en större 5 serie typ 535 540 m5 klump från en med lämplig utv kardanen är jag osäker på vad du har tror du redan har den rätta inte helt säker.
Posted: 15 Aug 2009, 22:40
by Grefven
köp bäckis 2,93 diff som är helt nybyggd av mobimeck. största huset och de kralligaste grejorna rakt igenom och allt är helt nytt.
Posted: 16 Aug 2009, 08:37
by Tysken
bullen! wrote:köp bäckis 2,93 diff som är helt nybyggd av mobimeck. största huset och de kralligaste grejorna rakt igenom och allt är helt nytt.
Den har jag hemma, så det är för sent

Posted: 16 Aug 2009, 09:38
by Grefven
grattis. du behöver inte byta olja eller ett skit för det är castrols värsting i den och det har nog bara rullat bänkningen och någon testrunda. och ös ALDRIG i något annat. det rekomenderade mobimech. anledningen till att de gamla lamellerna var kass var just att det var fel olja.
Posted: 16 Aug 2009, 10:45
by 525mannen
Stecka, nä de va verkligen ingen hit! Jo jag är helt säker, nya var 3,07 (alltså 43;14). Jo såg nu när jag rev isär det att jag verkar ha vridit splinsen lite som sitter på hubbarna för drivaxlarna och in i diffen..
Är det vanligt med lamelldiff till de större? Eller hur gör folk, bygger de på m5ans bakvagn med utväxlingen från någon av de "större" (535/545? osv..) eller? Vad har du för bakvagn på din?
Jag har zf lådan original i min, tror cc måttet på bultarna var kring 80mm till hubben? Iofs så är jag j*vligt bakis.. o vet faktiskt inte riktigt vad jag talar om egentligen.. yeye
Bullen/tysken, tack då vet jag vad jag gick misste om =P
Men man skulle haft tag i något, skulle vilja ha en stadig bakvagn med lamelldiff, och gärna runt 3 blankt i utväxling eller lite lägre. Vad ska man ta för recept då?
Vill ju inte att det ska vara färdigkört för i år

Posted: 16 Aug 2009, 10:56
by Grefven
bmw 540 e34 AUTOMAT har 2,93 och det största huset.
det är absolut optimalt till ZF och om du ska ha "skottsäkert"
Posted: 16 Aug 2009, 11:13
by 525mannen
Låter intressant, den finns med lamelldiff då eller? Sitter det den utväxlingen i alla 540 e34 automat oavsett årsm?
Posted: 16 Aug 2009, 12:22
by Grefven
sitter i alla årsmodeller vad jag förstått. det finns ej med lamell. jag hade en 535 lamelldiff (3,64) och köpte en 540 klump för att ta 2,93 kronhjulet och pinjong från den och flyttade över till mitt 535. eller rättare sagt pusslade ihop lite för att få hastighetsmätargivare osv att funka.
så tysken har en lite unik klump.
man får ju ge 3500:- för en 535 med diff. och kanske 1500:- för en 540 klump. sen får man köpa lager, packningar. lamellpaket, planslipa "mellanläggen", castrololja, nya bultar överallt. det blir 5000:- för klumparna och sen 7000:- för maskinbearbetning och reservdelar. och även betala 2500+moms för ihopmonteringen hos mobimech.
gissar att tysken kommit billigt undan...
eller kan man ju köpa en 535 klump och 540 drev. montera det själv med samma bultar, samma lager, samma olja, samma lameller och leva med det. det blir inte lika bra men halva priset.
Posted: 16 Aug 2009, 13:04
by stecka
kör med 535 bärarmar och drivaxlar. klumpen kommer från en 750 E32 lamelldiffen från en 535 lätt att flytta över. jo medbrinarna vrider sig lätt har kört av ett par innan de blev ny bakvagn även ett gäng med drivaxlar har gått åt.
Posted: 16 Aug 2009, 14:36
by 525mannen
Okok! Ja det drar ju fort iväg i kostnad verkar det som!
Stecka, har du bytt hela bryggan då till 535 också eller bara bärarmarna? isåf, passar alltså e32 klumpen bolt on eller?
Posted: 16 Aug 2009, 14:54
by stecka
har 535 brygga men de passar på 525 då de e samma.
jepp E32 passar bolt on
Posted: 17 Aug 2009, 06:38
by 525mannen
Ok tack för hjälpen! Får lägga ut en köpesannons på lite delar.