Page 1 of 2
Klangs BMW M21D24 [Update 6 Sept]
Posted: 13 Aug 2009, 11:07
by Klangen
Hej alla glada.
Klang heter jag och jobbar som tekniker pa Volvo Bussar, med framfor allt Biogasmotorer men aven Hybriddrivlinor etc.
Eftersom jag under min hogskoletid blev dieselsjuk sa maste man se hur langt man kan ta en M21 motor innan shit goes boom.
Vad som ar gjort hitills:
Honing 6 cyl
Linetouch
Toppdeckad
Uppmatning Vevaxel
Helrenov. Vevstakar
Viktkontroll kolvar
Viktjust stakar
Putsad Vevaxel
Helbalaserad vevparti
Customfrasning O-ringspar med pinnfras (aka. kosta satan)
Turbo blir en HX40, for det lag en sadan pa hyllan.
Dieselpump: Dieslemekens varsta han kan hitta pa ur en VE pump
Spridare: Custom trimspridare alt gnistrade org. av dieselmeken
Topplock: Kommer senare
Kompression 20:1 (original 22:1)
Malet ar att ladda pa tills turbon bottnar, kopa storre turbo, bottna den, kopa ny igen, tills det ar ett stort hal i blocket eller packningen skickad, da far jag backa lite pa laddtrycket. = Fardig
Motorn kommer aven att vara linjart "mappad" med Aquamist for EGT.
Siktar pa att vara klar nagon gang under vinter, och kora med motor i en E28 till Gatebil Mantorp 2010.
Oringat block
Malat block
Stakar+kolvar
Narbild
Reservmotor (when shit goes boom)
Vevaxel
Turbo
Lite reservdelar
Dieselpump
Hoppas detta intresserar nagon iaf
Mvh
Klang
Posted: 13 Aug 2009, 11:31
by Pimplaren
Tufft!
2 svarta i backen och en kvast i luften
Posted: 13 Aug 2009, 16:26
by Jonis
kan inte se bilderna jö.. ser fram emot att se å höra denna live
Posted: 13 Aug 2009, 16:52
by nicke.t
ser inte bilder heller.
Posted: 13 Aug 2009, 18:19
by Pimpolainen
diesel är manligt!
och riktigt fräckt att trimma diesel!
men bilder
Posted: 13 Aug 2009, 21:47
by Klangen
Heh, kul med intresse.
Vetefan, bilderna funkade ett tag.
Nagon som har en vettig server eller dylikt?
Orkar inte imageshack ;/
Mvh
Klang
Posted: 13 Aug 2009, 22:01
by Klangen
Edit: Fixade bilderna pa forumsbilder.se
Hoppas detta funkar battre.
Mvh
Posted: 13 Aug 2009, 22:11
by dgyldmark
Detta skall bli gott att se, körde själv en m21 med gt37 snurra utan wg & ic he he
Posted: 13 Aug 2009, 22:40
by Klangen
dgyldmark wrote:Detta skall bli gott att se, körde själv en m21 med gt37 snurra utan wg & ic he he
Jassa? Harligt med dieselsot
Nagon skoj bild?
Vad tyckte ditt topplock/forkammare om den misshandeln?
Mvh
Vev+Kolvar+Stakar på plats
Posted: 16 Aug 2009, 13:57
by Klangen
Ja..
Då fick man lite tid till att vara i garaget, skönt.
Lyckades iallafall lägga ner veven på plats, fixa till en kolvring som jag pajade :\
Sen var det bara att sätta ihop allt.
Känns nästan som om att det börjar hända lite saker nu iallfall.
Blocket väntar ivrigt på veven...
Och där ramlade den ner..
Tätt följt av en gäng kolvar & stakar
Bifogar även en bild på våran sexiga 5papp cup bil (slc.se/5papp)
Klart att man ska ha utblåset genom bakluckan... annars kan det ju lossna =)
Mvh
Klang
Posted: 16 Aug 2009, 14:24
by Rikard B
haha vart en rikti hissinge pansarvagn för mig med på stubbracet en fräch 92a som ska få smaka,ska bli härligt å se film när det blir negerarm efter bmwn när den blir klar
Posted: 16 Aug 2009, 15:05
by Klangen
Rikard B wrote:haha vart en rikti hissinge pansarvagn för mig med på stubbracet en fräch 92a som ska få smaka,ska bli härligt å se film när det blir negerarm efter bmwn när den blir klar
Jo jevlar vad sugen man blir att stressa som fan och kora lite denna sasong... men pengar, pengar, pengar :/
Tre streck i backen blir det
Posted: 16 Aug 2009, 21:14
by Clew
Fan vad kul med nån som vill testa gränserna lite med den motorn!
Har en 324td touring som brukis, lite småpillad på bara, men ganska kul bil ändå.
En film på den som kanske intresserar någon iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=QvGD8JYu ... ture=email
Posted: 16 Aug 2009, 22:21
by Klangen
Hehe, den gick ju mysigt =)
Vad har du gjort med den? Såg bara garrett turbo.
Alltid kul med folk i dieselträsket!
Funderade på att sätta min motor i E30 chassi, men jag orkar inte bygga om så jävulskt.. och sen har jag drivor med E28 drivlinedelar =)
Har en bakaxel som ligger och skräpar till E30 324 om du känner att du behöver en... Dom har ju en tendens att misstycka med vridet
Dessvärre ingen bromsad diff.. men..
Även en del pumpar & så
Mvh
Klang
Posted: 17 Aug 2009, 01:57
by Clew
Klangen wrote:Hehe, den gick ju mysigt =)
Vad har du gjort med den? Såg bara garrett turbo.
Alltid kul med folk i dieselträsket!
Funderade på att sätta min motor i E30 chassi, men jag orkar inte bygga om så jävulskt.. och sen har jag drivor med E28 drivlinedelar =)
Har en bakaxel som ligger och skräpar till E30 324 om du känner att du behöver en... Dom har ju en tendens att misstycka med vridet
Dessvärre ingen bromsad diff.. men..
Även en del pumpar & så
Mvh
Klang
Jo den går helt okej, men det är inte så mkt gjort.
Den hade elektronisk pump och miniturbo från början, nu har den en mekanisk pump från 524td och en turbo med grenrör från en 524td.
Intercooler och avgassystem med bara en liten dämpare bak gjorde en del också.
Det är ju ingen ny turbo direkt... Nån Garrett T3-modell tror jag.
Men den spoolar upp ganska fort när ja byggde laddtrycksstyrning med tryckregulator.
Grejor till den har ja redan gott om men tack ändå
Om du fortfarande funderar på att sätta den i en E30 så skulle jag kunna tänka mig att sälja min utan motor och låda. PMa om det är intressant.
Posted: 17 Aug 2009, 08:51
by Klangen
Clew wrote:Klangen wrote:Hehe, den gick ju mysigt =)
Vad har du gjort med den? Såg bara garrett turbo.
Alltid kul med folk i dieselträsket!
Funderade på att sätta min motor i E30 chassi, men jag orkar inte bygga om så jävulskt.. och sen har jag drivor med E28 drivlinedelar =)
Har en bakaxel som ligger och skräpar till E30 324 om du känner att du behöver en... Dom har ju en tendens att misstycka med vridet
Dessvärre ingen bromsad diff.. men..
Även en del pumpar & så
Mvh
Klang
Jo den går helt okej, men det är inte så mkt gjort.
Den hade elektronisk pump och miniturbo från början, nu har den en mekanisk pump från 524td och en turbo med grenrör från en 524td.
Intercooler och avgassystem med bara en liten dämpare bak gjorde en del också.
Det är ju ingen ny turbo direkt... Nån Garrett T3-modell tror jag.
Men den spoolar upp ganska fort när ja byggde laddtrycksstyrning med tryckregulator.
Grejor till den har ja redan gott om men tack ändå
Om du fortfarande funderar på att sätta den i en E30 så skulle jag kunna tänka mig att sälja min utan motor och låda. PMa om det är intressant.
Aha.. Mjo, fint modifikation det där.. Byta till 524ans bitar
Dock har 524 lägre laddtryck original än 324an, men det har du ju som sagt kompenserat för!
Vad kör du med för ladd?
Jag körde med 1.5-1.8 bar med den snurran (med intercooler) och methanolsprut, dock slutade det i ett rätt fantastiskt toppackningspoff =)
Dock rätt mycket mottryck vid det laget & avgastemp..
Men det var roligt så länge det varade.
Slänger iväg ett PM om pris.
Mvh
Klang
Posted: 17 Aug 2009, 09:56
by Clew
Klangen wrote:Clew wrote:Klangen wrote:Hehe, den gick ju mysigt =)
Vad har du gjort med den? Såg bara garrett turbo.
Alltid kul med folk i dieselträsket!
Funderade på att sätta min motor i E30 chassi, men jag orkar inte bygga om så jävulskt.. och sen har jag drivor med E28 drivlinedelar =)
Har en bakaxel som ligger och skräpar till E30 324 om du känner att du behöver en... Dom har ju en tendens att misstycka med vridet
Dessvärre ingen bromsad diff.. men..
Även en del pumpar & så
Mvh
Klang
Jo den går helt okej, men det är inte så mkt gjort.
Den hade elektronisk pump och miniturbo från början, nu har den en mekanisk pump från 524td och en turbo med grenrör från en 524td.
Intercooler och avgassystem med bara en liten dämpare bak gjorde en del också.
Det är ju ingen ny turbo direkt... Nån Garrett T3-modell tror jag.
Men den spoolar upp ganska fort när ja byggde laddtrycksstyrning med tryckregulator.
Grejor till den har ja redan gott om men tack ändå
Om du fortfarande funderar på att sätta den i en E30 så skulle jag kunna tänka mig att sälja min utan motor och låda. PMa om det är intressant.
Aha.. Mjo, fint modifikation det där.. Byta till 524ans bitar
Dock har 524 lägre laddtryck original än 324an, men det har du ju som sagt kompenserat för!
Vad kör du med för ladd?
Jag körde med 1.5-1.8 bar med den snurran (med intercooler) och methanolsprut, dock slutade det i ett rätt fantastiskt toppackningspoff =)
Dock rätt mycket mottryck vid det laget & avgastemp..
Men det var roligt så länge det varade.
Slänger iväg ett PM om pris.
Mvh
Klang
Jag kör med 1.5bar, jag har mätt avgasmottryck och det börjar skena iväg därefter.
Vid 1.8bar var det nästan lika mkt mottryck som laddtryck
Tänkte du stoppa dit 12mm kolv i pumpen? Och hur många hästar räcker det till?
Så länge du har koll på mottryck och EGT så borde du ju kunna ta ut skapligt mycket ur den där motorn
Vatteninsprutning känns ju som en bra ide, jag tänkte bygga ett enklare på/av-system med en tryckvakt som aktiveras vid 1bar eller så.
Lust att berätta vad ditt metanolinsprut bestod av?