MrQuickzilver´s E30 M50. Kasst kamöverfall...
Posted: 20 Nov 2005, 18:01
Hade ingen projekttråd innan men får väl ta och fixa en nu.
Bilen är en 325i -88 som jag ägt i snart 5år. Första sommaren körde jag den helt orginal. Men efter mycke forskning om trim på diverse forum så blev det en snikturbo-konvertering under vintern som kom. Konverteringen bestog av en garret gt37(Stor för snikbygge men jag visste att det skulle spåra ur tillsist! ), en Spearco ic, 535lmm, 340cc spridare och kallare stift. Bilen gick hur fint som hellst hela sommaren med 0,5bar i ladd tills jag skulle köra sista racet för säsongen... slängde ur lite inredning o höjde laddet till runt 0,8bar, den gick som ett skott...i 2mil ungefär sen va det kört. Efter lite skruvande så kom jag fram till att packningen hade gått, bytte den och den gick fortfarande som ett lass skit. Så det blev till att plocka ur motorn o riva ner den o bygga på riktigt. Passade samtidigt på att lacka om bilen från diamantsvart till brg...blev rätt bra för o va garagelack men några lager klarlack ska på lite senare.
Tänkte ha bilen klar till våren 2005 men dom planerna höll inte. Tanken va bara att få igång motorn och köra 2005 men så blev det inte riktigt. Nu står den helt rensad från allt onödigt, inga hjul till den och motorn är i molekyler.
Nu är tanken att ha den klar till sommaren 2006 men vi får väl se hur d går! ...men d sket sej så nu gäller 2007! ...2007 sket sej oxå så nu e d 2008 som gäller!! ...d blev inte som tänkt d heller men tidigt 2009 ska nog gå!
Det som är kvar att göra är.
Skaffa en ny topp som ska svetsas...posten pajjade min när jag skickade den till PPF! *ny är inhandlad* KLART
Montera Arp till toppen. KLART
Större spridare. KLART
Nytt styrsystem. KLART
Skaffa Fuel-cell. KLART
2st bränslepumpar med slangar o allt. KLART
Ny diff med spärr. KLART
Montera värre bussningar. KLART
Skrapa klart underredet. KLART
Nya stötdämpare. KLART
Montera bur. KLART
Nya fälgar.
Ny sportstol.KLART
En massa annat ja inte kommer på nu och tillsist i med E85 i tanken och ut och gasa.
Lite bilder
Kommentera gärna.
Bilen är en 325i -88 som jag ägt i snart 5år. Första sommaren körde jag den helt orginal. Men efter mycke forskning om trim på diverse forum så blev det en snikturbo-konvertering under vintern som kom. Konverteringen bestog av en garret gt37(Stor för snikbygge men jag visste att det skulle spåra ur tillsist! ), en Spearco ic, 535lmm, 340cc spridare och kallare stift. Bilen gick hur fint som hellst hela sommaren med 0,5bar i ladd tills jag skulle köra sista racet för säsongen... slängde ur lite inredning o höjde laddet till runt 0,8bar, den gick som ett skott...i 2mil ungefär sen va det kört. Efter lite skruvande så kom jag fram till att packningen hade gått, bytte den och den gick fortfarande som ett lass skit. Så det blev till att plocka ur motorn o riva ner den o bygga på riktigt. Passade samtidigt på att lacka om bilen från diamantsvart till brg...blev rätt bra för o va garagelack men några lager klarlack ska på lite senare.
Tänkte ha bilen klar till våren 2005 men dom planerna höll inte. Tanken va bara att få igång motorn och köra 2005 men så blev det inte riktigt. Nu står den helt rensad från allt onödigt, inga hjul till den och motorn är i molekyler.
Nu är tanken att ha den klar till sommaren 2006 men vi får väl se hur d går! ...men d sket sej så nu gäller 2007! ...2007 sket sej oxå så nu e d 2008 som gäller!! ...d blev inte som tänkt d heller men tidigt 2009 ska nog gå!
Det som är kvar att göra är.
Skaffa en ny topp som ska svetsas...posten pajjade min när jag skickade den till PPF! *ny är inhandlad* KLART
Montera Arp till toppen. KLART
Större spridare. KLART
Nytt styrsystem. KLART
Skaffa Fuel-cell. KLART
2st bränslepumpar med slangar o allt. KLART
Ny diff med spärr. KLART
Montera värre bussningar. KLART
Skrapa klart underredet. KLART
Nya stötdämpare. KLART
Montera bur. KLART
Nya fälgar.
Ny sportstol.KLART
En massa annat ja inte kommer på nu och tillsist i med E85 i tanken och ut och gasa.
Lite bilder
Kommentera gärna.