Page 1 of 1
Kompressor spjäll före eller efter ?
Posted: 06 Aug 2009, 10:55
by Holma
Tjena !
håller på å bygga m50 kompressor, frågan är den om jag ska trycksätta spjället eller sätta det före kompressorn ? Dumpventil gissar jag måste användas i båda fallen för att jämna ut trycket eller ?
M50b25 med Eaton m112 kompressor och laddtrycket bestäms med drevningen
Tacksam för svar
Posted: 08 Aug 2009, 20:21
by Sunspec
Føler at du kan sette spjellet etter kompressoren. Det er det hvertfall på
turbomotorer. Føler det er mest logisk egentlig, blir sikkert lettere for motorstyring osv. også.
Posted: 08 Aug 2009, 20:27
by Andy_b
borde bli coolt ljud med att ha det efter och köra en dumpventil rakt ut när man motorbromsar
polaren har dock sin före ... och alla jänkare kör ju förgasarna med spjällen före
Posted: 08 Aug 2009, 22:26
by 336mik
Blir vannvittig mye lyd hvis du kjører med spjell etter kompressoren.
Posted: 09 Aug 2009, 00:26
by stoffe_turbo
Så det är kompressor planer nu

Posted: 09 Aug 2009, 00:30
by stoffe_turbo
Behåll din hx50, du lär ha mer flås i bilen med den, turbo är ju jävligt effektivt

och billigare
Posted: 09 Aug 2009, 17:38
by Snekast
låter ju fördjävligt med spjället efter :p
Posted: 09 Aug 2009, 20:00
by knotan
låter gött å trycka mot spjäll.
en stor dumpventil typ 70mm eller liknande så går det ganska tyst så länge fjädern är relativt mjuk.
så kan man ju ha intercooler då med
ska man suga genom kompressor å ha intercooler stället det stora krav att att allt verkligen håller ihop å håller tätt.
inte kul om nån slang lossnar elelr liknande så man får luft förbi spjället.
