Page 1 of 3

m20b25turbo problemer. Med datalogg.

Posted: 05 Aug 2009, 22:07
by Frode_E30
Hej godtfolk!

Trenger hjelp nå. Har en meget bra bygd m20b25 turbo, men plages som faen med å finne ut hva som feiler.

Saken er at jeg får 980 grader eksostemp ved pådrag. Føleren står i kollector rett under turbo. I tillegg mangler jeg en del effekt. Ble bremset til 366whp/506wnm @1,39bar ladetrykk. Bremset med Dynapack ved SHS Performance i Tromsø.

Trodde først jeg hadde brent en eksosventil, men alle var tette og fine. Lurer på om det kan være kammen min som ikke er rett timet? Er en z45 Turbo kam fra PPF.

Kan det være kammen min som er feil timet?
Har ikke justerbart kamdrev enda, men hva tror dere? Kan det være derfor jeg mangler effekt og har høy eksosvarme?

Kammen min står nå nesten en halv tann feil på registeret i forhold til veiva.

Specs på min motor:

m20b25 86mod

Topp:
Portet
Sveiset vannkanaler
Planet
Z45 Turbokam
Mira freste ventilseter
Nye ventiler
Nye ventilstyringer
Nye ventiltettinger


Blokk:
Original topp pakning (+0.3mm)
Pianotråd (1mm)
Smidde 138mm Eagle råder
Smidde JE stempel
m20b25 Veiv Balansert (triggerhjul-veiv-svinghjul-clutch)
Støtteplate for rammelager med ARP bolter (PPF)
m21 oljepumpe
Custom lettet svinghjul
Sachs 240mm M5 765 race trykkplate (PPF)
240mm M5 lamell


Styring:
viPEC V44
MSD DIS4 + 3 MSD twintowercoiler (wastespark)
Siemens Deka 788cc dyser
3 punkts triggerhjul med kam føler.


Diverse:
PPF T4 puls split grenrør
2x Turbonetics Evolution 35mm wastegates
Turbonetics T4 60-1 turbo (A/R 0.84 - P-trim)
Zeitronics bredbåndslambda med boost/eksostemp
Summit racing 2.25" alu radiator
2x 11" spal vifte
3" downpipe + eksos.



Håper på svar/tips, men vet du ikke hva du snakker om så la vær å svare.

Takk på forhånd,
Mvh Frode,
Norge/Bodø.

Posted: 05 Aug 2009, 22:26
by Frode_E30
Mitt tenningsmap.....

Image

Posted: 07 Aug 2009, 20:17
by Frode_E30
Ingen som kan hjelpe?

Posted: 07 Aug 2009, 22:27
by Bmw*Alex
Frode_E30 wrote:Ingen som kan hjelpe?


bara ärtan hittar hit så får du nog svar ska du se ! :)

Posted: 08 Aug 2009, 03:18
by stecka
om allt står rätt till så har d en del att hämta på tändningssidan

Posted: 08 Aug 2009, 09:11
by Frode_E30
stecka wrote:om allt står rätt till så har d en del att hämta på tändningssidan


Tandningen er rett innstillt ja..

Posted: 08 Aug 2009, 11:19
by Per Eriksson
Han menade nog att det bör gå att höja tändningen för att dels få mer effekt o samtidigt sänka avgastempen.

Har ni spiklyssning när ni mappar?

Posted: 08 Aug 2009, 13:32
by stecka
precis som per säger menade jag.

Posted: 08 Aug 2009, 13:36
by Frode_E30
Per Eriksson wrote:Han menade nog att det bör gå att höja tändningen för att dels få mer effekt o samtidigt sänka avgastempen.

Har ni spiklyssning när ni mappar?


Ok, er ikke så god på svensk :oops:

spiklyssning = bankesensor?

Ja vi bruker bankesensor/knacksensor ja. Hvor høy tenning bruker man ha på m20 motorene over 1 bar trykk? Kan noen legge ut et screenshot av tenningsmappet?

Takk for hjelpen!

Posted: 08 Aug 2009, 18:32
by e30 tic
Frode_E30 wrote:
Per Eriksson wrote:Han menade nog att det bör gå att höja tändningen för att dels få mer effekt o samtidigt sänka avgastempen.

Har ni spiklyssning när ni mappar?


Ok, er ikke så god på svensk :oops:

spiklyssning = bankesensor?

Ja vi bruker bankesensor/knacksensor ja. Hvor høy tenning bruker man ha på m20 motorene over 1 bar trykk? Kan noen legge ut et screenshot av tenningsmappet?

Takk for hjelpen!


du oversetter riktig :wink:

liker ikke helt tanken på at du ikke har justerbart kamdrev.. alt etter hvor mye bitene dine er maskinerte osv, skal mye til at du treffer riktig med et fast drev!?

få på nytt drev, juster inn etter "spec" fra gutta hos ppf så kommer nok effekten.

Posted: 11 Aug 2009, 22:39
by Frode_E30
Slik den står nå, uten justerbart kamdrev er innsugsventilen på 6. sylinder 1.7mm åpen mens motor står i OT.

Etter specs fra PPF skal den stå 2mm åpen.


Er det noe å hente på 0.3mm???

Posted: 12 Aug 2009, 15:39
by Frode_E30
Har målt med måleur nå, fant ut at innsugsventilen var 1.52mm åpen når motor står i TDC.

Justerte inn kammen med PPF Nuke kamdrev, den måtte justeres KUN 2 grader??

Posted: 12 Aug 2009, 16:05
by Snekast
värmeutvecklingen lär ju inte bero på din kaminställning? Har ni inte provat med lite högre tändning?

Posted: 12 Aug 2009, 17:33
by Frode_E30
Snekast wrote:värmeutvecklingen lär ju inte bero på din kaminställning? Har ni inte provat med lite högre tändning?


Feil justert kam kan gi høy eksos temperatur ja.

Har ikke prøvd høyere tenningenda, skal i dyno igjen på fredag!

Posted: 12 Aug 2009, 21:05
by Bäckis
Nej, kaminställningen kan inte ge dig så hög temp och speciellt inte när den står nästan rätt.

Posted: 13 Aug 2009, 06:27
by Bmwandreas
Och det där är inte låg tändning, du får inte hög avgastemp av den.
Men kolla så det stämmer med tändlampa igen.

Vad kör ni för lambda?

Posted: 13 Aug 2009, 09:25
by Frode_E30
Bmwandreas wrote:Och det där är inte låg tändning, du får inte hög avgastemp av den.
Men kolla så det stämmer med tändlampa igen.

Vad kör ni för lambda?


Skal kolla igjen med tendlampa. Kjører med ca 12-12.5 A/F ved max trykk. Har prøvd 11.5, men kunn effekten gikk ned.