Page 1 of 2
Coilovers på E30 - Problem med 10" breda fälgar bak?
Posted: 05 Aug 2009, 00:35
by Viper89
Har hört från flera olika håll att lite beroende på ET men överlag så är en 8" bred fälg max bredden man kan åka med när man kör med coilisar. Stämmer detta verkligen?
Posted: 05 Aug 2009, 06:16
by Grefven
edit.
Posted: 05 Aug 2009, 06:17
by Grefven
jag åkte med 245or på fälgar som hade ett yttermått på 10" (är nog 9,5" de heter" och ajg hade ett par cm till godo. dock valsad skärmkant.
Posted: 05 Aug 2009, 07:05
by ButterflyRacing
bullen! wrote:jag åkte med 245or på fälgar som hade ett yttermått på 10" (är nog 9,5" de heter" och ajg hade ett par cm till godo. dock valsad skärmkant.
10" yttermått Är oftast 9" fälg..
Posted: 05 Aug 2009, 07:08
by ButterflyRacing
Och....varför vill man ha coil overs bak på en e30 ?
Det finns plats för justering av fjädern, om man gerjsar lite.
Posted: 05 Aug 2009, 07:39
by Grefven
ButterflyRacing wrote:bullen! wrote:jag åkte med 245or på fälgar som hade ett yttermått på 10" (är nog 9,5" de heter" och ajg hade ett par cm till godo. dock valsad skärmkant.
10" yttermått Är oftast 9" fälg..
det var en breddad fälg så därför skrev jag så. alltså inget "köpe mått"
och det var god marginal. hade nog gått med 11" oxå med frigång. det är bäckis touring jag snackar om nu som jag hade innan. den är låg som fasen oxå och trots det gick det fritt.
Posted: 05 Aug 2009, 11:13
by Viper89
ButterflyRacing wrote:Och....varför vill man ha coil overs bak på en e30 ?
Det finns plats för justering av fjädern, om man gerjsar lite.
Förklara dig nu
Posted: 05 Aug 2009, 18:04
by ButterflyRacing
Viper89 wrote:ButterflyRacing wrote:Och....varför vill man ha coil overs bak på en e30 ?
Det finns plats för justering av fjädern, om man gerjsar lite.
Förklara dig nu
Jo....det finns ju inget självendamål med coilovers i stället för vanliga fjädrar och stötdämpare på orginalplats.
Om man har nackdelar av coilovers...så finns det ingen vitts att använda det.
Det finns justering till fjädrarna att sätta på orginalplats. Tycker man att det blir för lite fjädringsväg....får man slöjda lite i bärarmen...och sänka ner fjädern där.
Posted: 05 Aug 2009, 21:15
by Jonas_Linder
ButterflyRacing wrote:Och....varför vill man ha coil overs bak på en e30 ?
Det finns plats för justering av fjädern, om man gerjsar lite.
Tycker du har helt fel ang din åsikt om coilovers bak.
Fungerar alldelles utmärkt bak med coilovers, lagomt styva, ställbara fjädrar, "smidiga" fjädrar och kör man med skottsäker bakvagn så behöver man inte modda fjäder fästet, ställbar hårdhet på dämparen m.m
Sålde mina coilovers fram just för att mina K-sport var alldelles för styv för strippkörning, kör nu istället med orginal 51mm fjäderben fram och K-sport bak. Fungerar riktigt bra
Posted: 05 Aug 2009, 21:19
by Jonas_Linder
Ang frågan överst så kör jag 8,5" bred fälg med 10,5" ET STREET. Jag rymmer lite mer däck då jag har valsat/bankat ut skärmkanten ganska ordentligt. Vill jag rymma ännu mer däck så kan jag välja att ställa upp höjden på fjädrarna litegrann och då skulle jag eventuellt kunna rymma 8,0 M/T DRAG
Posted: 05 Aug 2009, 21:23
by PiLlEvAn
ButterflyRacing wrote:Och....varför vill man ha coil overs bak på en e30 ?
Det finns plats för justering av fjädern, om man gerjsar lite.
för att få en bättre stötdämapare som är bättre anpassad för racing.
Posted: 05 Aug 2009, 21:24
by ButterflyRacing
Jonas_Linder wrote:Tycker du har helt fel ang din åsikt om coilovers bak.
Fungerar alldelles utmärkt bak med coilovers, lagomt styva, ställbara fjädrar, "smidiga" fjädrar och kör man med skottsäker bakvagn så behöver man inte modda fjäder fästet, ställbar hårdhet på dämparen m.m
Sålde mina coilovers fram just för att mina K-sport var alldelles för styv för strippkörning, kör nu istället med orginal 51mm fjäderben fram och K-sport bak. Fungerar riktigt bra
Nu missuppfattade du mej.
Det är som du säger. Det är enkelt att byta fjädrar mm.
Men det går lika bra att balansera en bil som har separata fjädrar och dämpare.
Vet du vad du vill ha för hårdhet på fjädrarna...så är det bara att beställa dom.
Och ställbara dämpare finns ju även utan fjädrar på utsidan.
Posted: 05 Aug 2009, 21:31
by ButterflyRacing
PiLlEvAn wrote:
för att få en bättre stötdämapare som är bättre anpassad för racing.
Som sagt......det är ju inte att det sitter en fjäder på dämparen som gör den bra.
Det är innehållet i dämparen. Och det finns att köpa utan fjäder.
Fjädern gör inte heller mer nytta, för att den sitter på dämparen....utan det är enbart av praktiska skäl.....vid tex byte av fjäder.
Posted: 05 Aug 2009, 23:15
by kartungen
Ksport/d2/xyz coilovers har separata fjädrar och dämpare, som org.
Posted: 06 Aug 2009, 05:38
by ButterflyRacing
kartungen wrote:Ksport/d2/xyz coilovers har separata fjädrar och dämpare, som org.
Coilover översatt = "fjäder över"...alltså, att fjädern sitter utan på dämparen.
Posted: 06 Aug 2009, 06:06
by Nemesis_turbo
kartungen wrote:Ksport/d2/xyz coilovers har separata fjädrar och dämpare, som org.
k-sport drift spec är iaf riktiga coilovers bak till e30
Posted: 07 Aug 2009, 01:24
by Scrazher
ButterflyRacing wrote:kartungen wrote:Ksport/d2/xyz coilovers har separata fjädrar och dämpare, som org.
Coilover översatt = "fjäder över"...alltså, att fjädern sitter utan på dämparen.
Vilket även McPherson-ben är en variant av, roligt att se att någon faktiskt har koll på detta! Missuppfattningen att Coilover alltid (minst) innebär ställbar höjd är dock snarare regel än undantag.
Hmm enbart oftopic... sry