Page 1 of 1
325 vev på 323 motor?
Posted: 15 Jun 2006, 15:53
by Zwofurti
Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?
Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.
nån som gjort så?
fördelar / nackdelar vid turbobygge?
Posted: 15 Jun 2006, 16:16
by Fido85
Posted: 15 Jun 2006, 16:38
by Zwofurti
nog vet jag väl hur man räknar ut kompressionen på motorn?
är ju inte det jag frägar över, mest om nån annan gjort detta.
samt vad det är för nackdelar med att göra det.
Re: 325 vev på 323 motor?
Posted: 15 Jun 2006, 17:59
by flp
Zwofurti wrote:Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?
Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.
nån som gjort så?
fördelar / nackdelar vid turbobygge?
inte för att vara petig, men du frågade om kompressionen.
har tyvärr ingen koll på om någon gjort det. men det borde ju funka?
MVH Micke
Re: 325 vev på 323 motor?
Posted: 15 Jun 2006, 18:29
by loka
Zwofurti wrote:Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?
Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.
nån som gjort så?
fördelar / nackdelar vid turbobygge?
Om du ska räkna ut kompet så tänk på att kolven kommer 0,9 mm lägre ner inte 1,8mm
Re: 325 vev på 323 motor?
Posted: 15 Jun 2006, 18:38
by Zwofurti
loka wrote:Zwofurti wrote:Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?
Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.
nån som gjort så?
fördelar / nackdelar vid turbobygge?
Om du ska räkna ut kompet så tänk på att kolven kommer 0,9 mm lägre ner inte 1,8mm
jo du har helt rätt. marginell skillnad i kompet blir det.
Posted: 17 Jun 2006, 12:23
by Fido85
Zwofurti wrote:nog vet jag väl hur man räknar ut kompressionen på motorn?
är ju inte det jag frägar över, mest om nån annan gjort detta.
samt vad det är för nackdelar med att göra det.
du ska inte ställa såna frågor då om du inte vet själv vad du skriver
Posted: 17 Jun 2006, 12:37
by Zwofurti
Fido85 wrote:Zwofurti wrote:nog vet jag väl hur man räknar ut kompressionen på motorn?
är ju inte det jag frägar över, mest om nån annan gjort detta.
samt vad det är för nackdelar med att göra det.
du ska inte ställa såna frågor då om du inte vet själv vad du skriver
Vet jag inte vad jag skriver?
vad är det jag inte vet?
Frågar ju bara om det är nån som vet vad kompet blir, har ju inte direkt en motor att mäta på.