Page 1 of 2
Hydraulisk handbroms?
Posted: 27 Jul 2009, 15:14
by mr_E28
tjena någon här som ver hur man gör för att sätta dit en hydralisk handbroms.
eller om det är någon som har komplätt kitt så är jag villig att köpa det.
Posted: 27 Jul 2009, 16:13
by Bmw*Alex
skulle vart fint med ett FAQ om det

Posted: 27 Jul 2009, 16:40
by jeenz
Har man 2 kretssystem så äre bara välja, antingen bygga separat system för handbromsen med fördelningsventil eller som jag kopplar bara in mig på vägen enda nackdelen är att man inte kan bromsa med fotbromsen samtidigt som handbromsen..
Posted: 28 Jul 2009, 15:32
by uranium
Perfekt att denna tråden kom upp, jag höll just på att fundera lite om det där.
Om man kopplar in sig på vägen med den hydraliska handbromsen, funkar bakbromsarna fortfarande om man trycker på pedalen då? Alltså när man inte använder handbromsen utan bara ska bromsa vanligt.
Vad säger SBF om man kommer in med en hydralisk tro?
D2 har ju en sprint på sin så man kan låsa den i ett läge, då kanske besiktningen accepterar det?
Posted: 28 Jul 2009, 19:33
by Andreas K
måste vara två krets till bromsarna bak. dvs antingen vajer eller seperat hydraulsystem, så koppla in sig på befintlig går inte besiktiga.
Posted: 28 Jul 2009, 19:39
by Nemesis_turbo
om man har kvar den gammla då just bara för sbp och monterar in en hydraulisk endast för tex drifting och lek =)
Posted: 28 Jul 2009, 20:51
by Bmw*Alex
Nemesis_turbo wrote:om man har kvar den gammla då just bara för sbp och monterar in en hydraulisk endast för tex drifting och lek =)
smart

Posted: 28 Jul 2009, 21:11
by Scrazher
jeenz wrote:Har man 2 kretssystem så äre bara välja, antingen bygga separat system för handbromsen med fördelningsventil eller som jag kopplar bara in mig på vägen enda nackdelen är att man inte kan bromsa med fotbromsen samtidigt som handbromsen..
Tror jag antar rätt; att du menar att man inte kan påverka
bakbromsarna med foten samtidigt som man dragit i handbromsen.
Däremot kan jag inte se något som skulle hindra frambromsarna att nypa åt via fotpedal vid simultant användande...?
Någon som har tipps på hydralcylinder som skulle fungera att bygga på?
Har funderat på funktionen i en vanlig Slavcylinder till växellådan, men inte hunnit studera om den fritt kan flöda genom när den inte påverkas.
Ang Bes så hade iaf jag tänkt öra på Nemesis linje... Den sitter inte nämnvärt ivägen att ha kvar. Även om det kan se lite muppigt ut, så rör det vilket fall inte mig då handbroms-spaken till den hydraliska ska sitta rakt upp imo.
Posted: 28 Jul 2009, 21:14
by Nemesis_turbo
så jag tänkt med, jag tänkte inte orka bygga mig en egen utan köpa en från typ k-sport eller dylikt man får juh en ny med spak o cylinde ro hela baletten för runt 1800-2000sek
Posted: 28 Jul 2009, 21:18
by jeenz
Scrazher wrote:jeenz wrote:Har man 2 kretssystem så äre bara välja, antingen bygga separat system för handbromsen med fördelningsventil eller som jag kopplar bara in mig på vägen enda nackdelen är att man inte kan bromsa med fotbromsen samtidigt som handbromsen..
Tror jag antar rätt; att du menar att man inte kan påverka
bakbromsarna med foten samtidigt som man dragit i handbromsen.
Däremot kan jag inte se något som skulle hindra frambromsarna att nypa åt via fotpedal vid simultant användande...?
Någon som har tipps på hydralcylinder som skulle fungera att bygga på?
Har funderat på funktionen i en vanlig Slavcylinder till växellådan, men inte hunnit studera om den fritt kan flöda genom när den inte påverkas.
Ang Bes så hade iaf jag tänkt öra på Nemesis linje... Den sitter inte nämnvärt ivägen att ha kvar. Även om det kan se lite muppigt ut, så rör det vilket fall inte mig då handbroms-spaken till den hydraliska ska sitta rakt upp imo.
Posted: 28 Jul 2009, 21:19
by jeenz
Scrazher wrote:jeenz wrote:Har man 2 kretssystem så äre bara välja, antingen bygga separat system för handbromsen med fördelningsventil eller som jag kopplar bara in mig på vägen enda nackdelen är att man inte kan bromsa med fotbromsen samtidigt som handbromsen..
Tror jag antar rätt; att du menar att man inte kan påverka
bakbromsarna med foten samtidigt som man dragit i handbromsen.
Däremot kan jag inte se något som skulle hindra frambromsarna att nypa åt via fotpedal vid simultant användande...?
Någon som har tipps på hydralcylinder som skulle fungera att bygga på?
Har funderat på funktionen i en vanlig Slavcylinder till växellådan, men inte hunnit studera om den fritt kan flöda genom när den inte påverkas.
Ang Bes så hade iaf jag tänkt öra på Nemesis linje... Den sitter inte nämnvärt ivägen att ha kvar. Även om det kan se lite muppigt ut, så rör det vilket fall inte mig då handbroms-spaken till den hydraliska ska sitta rakt upp imo.
Hade du tänkt bygga egen hydraulisk handbroms eller?
Enligt sellholm så fungerar de inte att dra handbroms samtidigt som man bromsar med fotbromsen iallafall. Därifrån jag fått uppgifterna.
Någon snackar om att man trycker vätska baklänges osv. Men det låter jag vara osagt då jag inte kan försvara det utlåtandet.
/jenz
Posted: 28 Jul 2009, 21:35
by Nemesis_turbo
går inte bakväge i chefens rally bil iaf. där är det påkopplat på ledningen till bakbromsarana
Posted: 28 Jul 2009, 21:52
by Bmw*Alex
då äre ju smart med en bakventil då så har man löst det problemet
Posted: 28 Jul 2009, 22:09
by jeenz
jo men me "backventil" så ska de va separat system för handbromsen..
okok, så de går att bromsa me fotbromsen och handbromsen samtidigt utan några som helst problem?
Posted: 28 Jul 2009, 22:15
by Nemesis_turbo
ja ledningen från huvudbroms cylindern går in i handbroms cylinder och sedan vidare till bakbromsarna så det ända som händer när du fotbromsar är att det trycker ihop cylinder där dså bak bromsarna tar. så handbroms+fotbroms funkar. så är det iaf på chefens rally bil o funkar utan probs
värre är det om du skulle använda en cylinder med egen olje behållare till handbromsen och sätta t-kors på ledningen då går oljan gärna bakvägen
Posted: 28 Jul 2009, 23:05
by Nobbe
Robbz kör med 2st girling cylindrar i pedalstället (bromsvåg) och från cylindern till bakrbomsatna så går bromsledningen in i "påfyllningshålet" i en girling cylinder till handbromsen, sen vidare bak till bromsoken bara.
Det går fin fint att bromsa med fotbromsen även om man drar i handbromsen, har man full pelle på handbromsen så bromsar ju fotbromsen på framhjulen och handbromsen på bak, men om man håpller halvägs på handbromsen så kommer fotbromsen bromsa bakjulen oxå iom att trycket från fotbromsen överstiger det tryck som är mellan handbroms och bakbromsarna så öppnar ju backventilen i cylindern och tillåter högre tryck än vad detredan är, om man nu orkar hålla tillbaka handbromsen då eftersom den vill sträva framåt.
Posted: 04 Aug 2009, 21:32
by Race-Jimmy
nån som skulle vilja rita ett kretsschema fär en hydraulisk handbroms på en bmw, på "de rätta sättet" utan att frambromsarna påverkas å kan bromsas samtidigt som man rycker i kryckan å låser bakhjulen???