Ska bygga kompressor, ARP ett måste? Vilken BTR?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ska bygga kompressor, ARP ett måste? Vilken BTR?
Tjena!
Går i funderingar på att bygga en kompressormatad e30 325. Har lite funderingar. Jag tänkte ladda c:a 0,5 bar utan att komp-sänka eller o-ringa. Är ARP topp-bultar ett måste eller kan jag köra på t.ex. 12.9-bultar(vad är skillnaden)?
Sen har jag funderat på det här med BTR, ska självklart köpa en ställbar men ger det några fördelar att ha en proggresiv BTR på ett kompressor-bygge? Laddtrycket kommer ju att ligga på c:a 0,5 i stort sett hela tiden(utom på tomgång och mycket låg last) eller har jag fel?
En annan fråga.. Helst skulle jag vilja ha tag på en lysholm 1200 men dom verkar svåra att hitta begagnade så därför funderar jag på att köra med en eaton M62 eller M90. Problemet är att jag inte hittar några maxvarvtal på varken M62 eller M90. M90 är det ju inga problem med men kommer det att bli lagg med den? Om jag kör på M62 så kommer den att hamna på c:a 2ggr motorvarvtalet. Pallar den det?
MVH//Tommy
Går i funderingar på att bygga en kompressormatad e30 325. Har lite funderingar. Jag tänkte ladda c:a 0,5 bar utan att komp-sänka eller o-ringa. Är ARP topp-bultar ett måste eller kan jag köra på t.ex. 12.9-bultar(vad är skillnaden)?
Sen har jag funderat på det här med BTR, ska självklart köpa en ställbar men ger det några fördelar att ha en proggresiv BTR på ett kompressor-bygge? Laddtrycket kommer ju att ligga på c:a 0,5 i stort sett hela tiden(utom på tomgång och mycket låg last) eller har jag fel?
En annan fråga.. Helst skulle jag vilja ha tag på en lysholm 1200 men dom verkar svåra att hitta begagnade så därför funderar jag på att köra med en eaton M62 eller M90. Problemet är att jag inte hittar några maxvarvtal på varken M62 eller M90. M90 är det ju inga problem med men kommer det att bli lagg med den? Om jag kör på M62 så kommer den att hamna på c:a 2ggr motorvarvtalet. Pallar den det?
MVH//Tommy
- Bmwandreas
- Moderator
-
http://automotive.eaton.com/product/eng ... rs/M90.asp
Angående BTR så beror det helt på resten av din setup/mappning/styrsystem
-
Fido85 wrote:en lysholm kan du skippa direkt...du kan inte äns ladda 0,5 bar med dom med original setup...fast du har ställbar btr...0,3 bar om jag inte minns fel
Varför skulle det inte gå att ladda 0,5bar med en lysholmare?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Här hittar du info om Eaton: http://www.automotive.eaton.com/product ... rs/M62.asp
Maxvarv 14000rpm, mao så borde det inte vara något bekymmer om du inte har tänkt att varva mycket mer än 7000rpm.
Maxvarv 14000rpm, mao så borde det inte vara något bekymmer om du inte har tänkt att varva mycket mer än 7000rpm.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Tänkte köra helt orginal förutom större spridare. Vad ska jag välja för BTR?
Men det här med topp-bultarna, har hört att det är lätt att blåsa topp-packningen till och med i en orginal motor. Eller är det bara ett rykte?
MVH//Tommy
- Overcharged
-
Det finns inga riktiga genvägar förutom att kopiera andras recept helt och hållet. Om du gör något helt eget så behöver du ha bra koll på grejerna (bredbandslambda, avgastemp, mm)
Progressiv btr är nog att föredra men du behöver fortfarande ställa in den så att motorn inte dränks utav de större spridarna.
Progressiv btr är nog att föredra men du behöver fortfarande ställa in den så att motorn inte dränks utav de större spridarna.
Jo jag har hört folk säga att progressiv är bättre men har inte fått förklarat för mig varför(på ett kompressorbygge). Jag har funderat på det men får det inte att stämma. En kompressor ger väl samma ladd hela vägen så det borde inte vara några problem, eller?
Givetvis kommer jag att andvända bredbandslambda när det är dags för inställningar.
MVH//Tommy
de där me att lysholm inte skulle va nåt å ha behöver du inte ens fundera över.. min funkar hur bra som helst.. tidigare satt den på en helt standard m20b25 och gjorde sitt jobb.. dock illa mappat
men 2x motorvarvet? .. blir den inte drevad för ett mkt högre laddtryck än 0,5 då?..
kompressor e skoj, så lycka till för fan =)
men 2x motorvarvet? .. blir den inte drevad för ett mkt högre laddtryck än 0,5 då?..
kompressor e skoj, så lycka till för fan =)
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
-
M3JONAS wrote:Fido85 wrote:en lysholm kan du skippa direkt...du kan inte äns ladda 0,5 bar med dom med original setup...fast du har ställbar btr...0,3 bar om jag inte minns fel
Varför skulle det inte gå att ladda 0,5bar med en lysholmare?
inte med original setup....spridarna räcker EJ till fast du har ställbar btr...det är en sak som är prövad det som står på enems sida stämmer INTE
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
De är på en eaton M62..
inte med original setup....spridarna räcker EJ till fast du har ställbar btr...det är en sak som är prövad det som står på enems sida stämmer INTE
Självklart ska jag byta spridare.. Spridarna kommer nog att hamna runt 250cc tror jag..
MVH//Tommy