Ska bygga kompressor, ARP ett måste? Vilken BTR?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Ska bygga kompressor, ARP ett måste? Vilken BTR?

Post by MrXSweden »

Tjena!

Går i funderingar på att bygga en kompressormatad e30 325. Har lite funderingar. Jag tänkte ladda c:a 0,5 bar utan att komp-sänka eller o-ringa. Är ARP topp-bultar ett måste eller kan jag köra på t.ex. 12.9-bultar(vad är skillnaden)?
Sen har jag funderat på det här med BTR, ska självklart köpa en ställbar men ger det några fördelar att ha en proggresiv BTR på ett kompressor-bygge? Laddtrycket kommer ju att ligga på c:a 0,5 i stort sett hela tiden(utom på tomgång och mycket låg last) eller har jag fel?
En annan fråga.. Helst skulle jag vilja ha tag på en lysholm 1200 men dom verkar svåra att hitta begagnade så därför funderar jag på att köra med en eaton M62 eller M90. Problemet är att jag inte hittar några maxvarvtal på varken M62 eller M90. M90 är det ju inga problem med men kommer det att bli lagg med den? Om jag kör på M62 så kommer den att hamna på c:a 2ggr motorvarvtalet. Pallar den det?

MVH//Tommy
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Då kan du ha orig bult.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

http://automotive.eaton.com/product/eng ... rs/M90.asp

Angående BTR så beror det helt på resten av din setup/mappning/styrsystem
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

en lysholm kan du skippa direkt...du kan inte äns ladda 0,5 bar med dom med original setup...fast du har ställbar btr...0,3 bar om jag inte minns fel
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Fido85 wrote:en lysholm kan du skippa direkt...du kan inte äns ladda 0,5 bar med dom med original setup...fast du har ställbar btr...0,3 bar om jag inte minns fel


Vad grundar du detta på?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Fido85 wrote:en lysholm kan du skippa direkt...du kan inte äns ladda 0,5 bar med dom med original setup...fast du har ställbar btr...0,3 bar om jag inte minns fel


Varför skulle det inte gå att ladda 0,5bar med en lysholmare?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Här hittar du info om Eaton: http://www.automotive.eaton.com/product ... rs/M62.asp

Maxvarv 14000rpm, mao så borde det inte vara något bekymmer om du inte har tänkt att varva mycket mer än 7000rpm.
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

Angående BTR så beror det helt på resten av din setup/mappning/styrsystem


Tänkte köra helt orginal förutom större spridare. Vad ska jag välja för BTR?

Men det här med topp-bultarna, har hört att det är lätt att blåsa topp-packningen till och med i en orginal motor. Eller är det bara ett rykte?

MVH//Tommy
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

man brukar svetsa kylkanelerna i toppen på denna motorn, för toppen brukar spricka...det är nog det ryktet du har fått höra!
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

Jo de har jag oxå hört men även att topp-packningen är känslig..

MVH//Tommy
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Det finns inga riktiga genvägar förutom att kopiera andras recept helt och hållet. Om du gör något helt eget så behöver du ha bra koll på grejerna (bredbandslambda, avgastemp, mm)

Progressiv btr är nog att föredra men du behöver fortfarande ställa in den så att motorn inte dränks utav de större spridarna.
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

Progressiv btr är nog att föredra men du behöver fortfarande ställa in den så att motorn inte dränks utav de större spridarna.


Jo jag har hört folk säga att progressiv är bättre men har inte fått förklarat för mig varför(på ett kompressorbygge). Jag har funderat på det men får det inte att stämma. En kompressor ger väl samma ladd hela vägen så det borde inte vara några problem, eller?

Givetvis kommer jag att andvända bredbandslambda när det är dags för inställningar.

MVH//Tommy
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

de där me att lysholm inte skulle va nåt å ha behöver du inte ens fundera över.. min funkar hur bra som helst.. tidigare satt den på en helt standard m20b25 och gjorde sitt jobb.. dock illa mappat

men 2x motorvarvet? .. blir den inte drevad för ett mkt högre laddtryck än 0,5 då?..

kompressor e skoj, så lycka till för fan =)
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

en progressiv bränsletrycksregulator ökar bränsletrycket progressivt med avseende på lufttrycket. Progressiv är därför bra där man vill öka bränslet på laddtryck men det är alltid knivigt att få till en bra mappning utan programmerbart sprut
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

M3JONAS wrote:
Fido85 wrote:en lysholm kan du skippa direkt...du kan inte äns ladda 0,5 bar med dom med original setup...fast du har ställbar btr...0,3 bar om jag inte minns fel


Varför skulle det inte gå att ladda 0,5bar med en lysholmare?


inte med original setup....spridarna räcker EJ till fast du har ställbar btr...det är en sak som är prövad :) det som står på enems sida stämmer INTE
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

men 2x motorvarvet? .. blir den inte drevad för ett mkt högre laddtryck än 0,5 då?..


De är på en eaton M62..


inte med original setup....spridarna räcker EJ till fast du har ställbar btr...det är en sak som är prövad det som står på enems sida stämmer INTE


Självklart ska jag byta spridare.. Spridarna kommer nog att hamna runt 250cc tror jag..

MVH//Tommy
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

250cc spridare räcker "bara" till cirka 250hk
Henrik Back
Post Reply