Page 1 of 2

Simon - BMW 318is Banprojektet.

Posted: 22 Jul 2009, 23:07
by simon
Dåså, dags att slänga upp nya projekt-tråden.
Har ägt 3 st 318is tidigare och nu blev det även en 4:de.
Planerna för denna är dock helt annorlunda. Detta skall bli en potent banbil med en vettig prestanda med hjälp utav en turbokonvertering.
Hade tänkt mig en effekt på ca 350 hk.

Svensksåld 318is -90, nyligen passerat 18000mil
Orginal sportstolar med helt tyg
Weitec 60/40 sänkfjädrar.
Nya Toyo T1R 205/50-15 på orginal BMW/BBS 15".
Alla delar i växelreglaget bytta mot nytt.
Växelspaken bytt mot Z3 1.9 för kortare slag.
Chip från Proracing med 7500rpm(orginal finns kvar).

Så här ser bilen ut i dagsläget iaf.

Image

Image

Image

Image

Så det som kommer inhandlas nu är alltså:
*Diffbroms med vettig utväxling. några tips?
*Coilovers, funderar på D2 (tror jag dom heter).
*Kolvar och stakar för kompsänkning som klarar effekten.
*Servo och E36:ans styrväxel.
*Sportstolar.
med mera såklart.

Kom gärna med tips och förslag för att få det hela att lira så fint som möjligt. Akilleshälar osv osv. Speciellt om ni besitter erfarenhet själva av ämnet. :roll:

Posted: 23 Jul 2009, 02:29
by Ludde_
Den såg riktigt fräsch ut!

Är den lika fräsch som den ser ut? :)



//Ludde

Posted: 23 Jul 2009, 04:05
by FugitivE
Såg riktigt fin ut faktiskt :D

Posted: 23 Jul 2009, 08:57
by simon
Tackar! jo visst är den fräsch men som alltid finns det ju några små saker som skall åtgärdas. absolut inget allvarligt! nån liten lackflagna pga högtryckstvätt längst ner p ena skärmen mm.. :)
Hade den varit i extremt nyskick så hade jag nog inte valt att bygga banbil utav den.

Posted: 23 Jul 2009, 14:45
by simon
För att kompsänka har jag läst mig till att kolvar från M54B30 skall funka och dom ger ett kompressionsförhållandet till 8.5:1.
Dom ska inte vara för dyra heller har jag hört. :)
Någon som har detta liggandes kanske eller vet vart man kan hitta?

Posted: 23 Jul 2009, 23:15
by KNACKAN
Trevligt projekt. Ska bli kul att följa.

Posted: 24 Jul 2009, 06:42
by korre
Håller med KNACKAN, detta skall följas :)

Posted: 24 Jul 2009, 12:53
by Micke
simon wrote:För att kompsänka har jag läst mig till att kolvar från M54B30 skall funka och dom ger ett kompressionsförhållandet till 8.5:1.
Dom ska inte vara för dyra heller har jag hört. :)
Någon som har detta liggandes kanske eller vet vart man kan hitta?


Japp så kör jag och det har funkat bra hittills.

Posted: 25 Jul 2009, 09:39
by simon
Micke wrote:
simon wrote:För att kompsänka har jag läst mig till att kolvar från M54B30 skall funka och dom ger ett kompressionsförhållandet till 8.5:1.
Dom ska inte vara för dyra heller har jag hört. :)
Någon som har detta liggandes kanske eller vet vart man kan hitta?


Japp så kör jag och det har funkat bra hittills.


Trevligt, vart hittade du kolvarna och hur mycket fick du ge? Vad kör du med för vevstakar?? h-profil eller? :roll:

Posted: 25 Jul 2009, 14:28
by Bonje
Micke köpte dom av ärtan.

Posted: 25 Jul 2009, 14:35
by simon
okay, orginalstakarna, klarar dom av effekter upp emot 400hk lr måste de bytas??

//Simon

Posted: 25 Jul 2009, 17:20
by Bonje
För 300-350 Hk hade jag provat att använda original stakar.
Man får räkna effekt/cylinder... 6:orna har ju klarat upp till +600Hk (100hk/cyl) med original stakar.
Men med så mycket effekt är det snarare en fråga om NÄR än OM dom kroknar / går av! :roll:

Jag har 4st. viktade original vevstakar som du kan få köpa. Om du är intresserad så kan vi ta det via PM.

Posted: 25 Jul 2009, 17:30
by Resgard
Hade 4.27 Utv på min 318is jag hade förr och det var kul :D

Posted: 25 Jul 2009, 17:49
by KNACKAN
Någon som vet hur långt originalkolvarna hänger med om man kompsänker med andra stakar istället?

Posted: 25 Jul 2009, 19:26
by Bonje
KNACKAN wrote:Någon som vet hur långt originalkolvarna hänger med om man kompsänker med andra stakar istället?


Så gör man faktist INTE! :shock:

För det första. Det måte vara det dummaste man kan göra att sänka kompet genom att använda en kortare stake.
Vevgeometrin blir inge vidare om man gör så.. Man strävar alltid efter kort komphöjd på kolven och så lång stake som möjligt när man bygger motorer.
Det betyder att man skulle använda en 135mm stakar från M20 tex antar jag.. Det skulle samtidigt bli jävligt lågt komp i motorn.

Som svar på frågan din fråga, så vet jag faktist inte riktigt.. Man kanske kan gämföra lite med hur det har funkat med M42 kolvar i lågkompade M20:s.
Det finns väl några som har åkt med 600Hk.
(Men förr eller senare går det sönder med sådana effekt uutag med gjutna kolvar)

Posted: 25 Jul 2009, 21:14
by KNACKAN
Blev tipsad av en kille att man kunde använda 135mm SPM-stakar men då kan man väl utesluta det då. :idea:

Originalstakar + kolvar från M54B30 bör alltså hålla ihop under "en oviss tid" för runt 300whp?

Är väl kanske lika bra att slänga i en smidd historia för att vara på säkra sidan. :?:

Tack för svaret Bonje, man lär sig något nytt varje dag. :P

Sorry för OT Simon.

Posted: 26 Jul 2009, 01:53
by simon
absolut hur lugnt som helst, bara bra att det skrivs i tråden om erfarenhet av ämnet.
Nu lutar det åt att jag kör på orginalstakar med orginalkolvar som kompsänks. (Orkar inte jaga M54B30 kolvar) Borde palla en 400hk i motorn i runda slängar.
Ska köpa en extramotor att bygga på snart, då får man öppna och se hur kralliga doningar det är orginal.

Tack för all info och tips motages gärna! både via pm och här i tråden.

//Simon