Page 1 of 1

Justere opp trykk på M52B28 med kompressor

Posted: 13 Jun 2006, 17:19
by Ellingsen
Noen som vet om det lar seg gjøre?

Har en 99 Z3a 2.8 coupe med ESS kompressorsats. Ca. 300-310hk idag, men vil jo ha lite mer.

Lurte på å sette på MLS toppakning og skru opp trykket til en 0.8-0.9

Lar dette seg gjøre? Holder M52 motoren ?

Noen andre tips for at få mer hk?

Tack

Posted: 14 Jun 2006, 08:31
by Ellingsen
Ingen som vet ? :?

Posted: 14 Jun 2006, 08:35
by Bmwandreas
Den håller inte för mer än 0.5 bar

Posted: 14 Jun 2006, 11:15
by Zwofurti
Vad är det exakt som händer medde blocken vid högre ladd? gängorna till toppbultarna släpper?

Posted: 14 Jun 2006, 11:33
by kallevedlund
svaga cylinderväggar bland annat

Posted: 14 Jun 2006, 14:36
by Ellingsen
Ok, så det hjelper inte med mls pakning och apr bultar?

Posted: 14 Jun 2006, 14:44
by bmw_fredde
vet ej!
men det hjälper om du byter blocket till ett gjutgärnsblock från en m50b25

Posted: 16 Jun 2006, 09:18
by Ellingsen
Fikk nu høra at å byta til 3.0l veiv och 3.0 stempler så vil den tåla jette mycket mer..:)

Posted: 16 Jun 2006, 10:17
by Bonje
Det håller INTE bättre om du skulle byta till 3,0 vev och 3,0 kolvar.

M3 3,0 kolvar är 86mm och M52 B28 är 84mm, så det funkar inte utan att borra... + att alublocket är nikasil behandlade i loppen. Då ska man behandla igen efter eventuell borrning.. Sen funkar inte M53 stakarna till 3 veven för den har grövre axeltappar.
Jag är tveksam till att är jag sveksam till att veven ens passar i blocket.

Glöm den idèn!

Det är fortfarande blocket som ger sig, byt till ett gutjärnsblock så klarar det mer laddtryck.

Posted: 18 Jun 2006, 10:59
by Ellingsen
Dette var det ESS som sa selv. De solgte detta som et kitt for 328.

Posted: 19 Jun 2006, 13:19
by Bimmerlars
Ellingsen wrote:Dette var det ESS som sa selv. De solgte detta som et kitt for 328.

Spørr om de kan skrive under på at de tar ansvaret hvis det raser da?

Posted: 21 Jun 2006, 17:57
by Jocke
asså m52 är inte så känslig som alla tror. min granne laddar 1,4 i sitt block och har kört 8000 stadsmil (ess kompressorkit).
om blocken går sönder för någon annan så har de otur eller gör fel.
mvh

Posted: 27 Jun 2006, 10:06
by Ellingsen
1.4? på en m52b28? den må gå mycket bra.

Det 3liter kittet var nok fra M54 kanskje? For at øka volumet på motoren, inte for at skru opp trykket. Man vil jo få mer nm och hk ?

Inte lett dette her..

Posted: 27 Jun 2006, 10:17
by Fido85
Jocke wrote:asså m52 är inte så känslig som alla tror. min granne laddar 1,4 i sitt block och har kört 8000 stadsmil (ess kompressorkit).
om blocken går sönder för någon annan så har de otur eller gör fel.
mvh


enligt vad jag hört så är det bara Hemi block som håller men det är ju 2 cyllar för mycket där :P...det är ju alu med nikasiler... :) nåjaa nog kommer ni säkert fram till nån lösning men jag skulle satsa på m50b25 block