Ellisson E30 M50 2,8 - GT42 turbo - monterat i kolvar/stakar
Posted: 18 Jul 2009, 00:06
Tänkte att det var dags att göra en projekttråd om busbilen!
Bilen är en e30 323 sedan -86:a som jag köpte Januari 2007
Tanken då var snikturbo med 535 lmm osv & målet var strax över 200 hk
Men nu höjs ribban lite för varje år!
Emmaboda 2009 - Bästa tid 14,7s@402m (ej färdigmappat & med läckande mls packning)
Motor:
M20B23 std botten 9,5:1 i Komp, E85 & 1,1 kg laddtryck (ska mappas till 1,5 kg snart)
*Planad topp
*Svetsade kylkanaler i toppen
*Original toppackning limmad med loctite 3020
*ARP topplocksbultar
*KKK27 turbo
*Grenrör i rostfritt med uttag för avgastemp
*Extern 38mm hks kopia wastegate
*3" avgas från turbo, 1 st 3" slutljuddämpare med dieselböj
*AEM 5" luftfilter 100mm anslutning
*Lite större kylare med alugavlar från Streetpower
*PPF 65 graders racetermostat
*Svarta hemmasmidda 2,5" tryckrör
*Blå siliconslangar till tryckrör
*Ic 450x300x76mm 3" anslutningar
*PPF 50 mm dumpventil
Sprut/tändning:
*Megaskvätt 1 v3 extrakoden soppa/tändning + launch control
*MSD Blaster SS spole
*768 cc @ 3,8 bar spridare
*Original BTR ombyggd till ställbar PPF
*Extra pump i tanken från 325 & catch tank i bagaget
*Walbro 255l pump
Drivlina:
*Standard 5vxl Getrag 260 låda
*4 puck zinterlamell & Sachs 618 tryckplatta
*Svetsad bakaxel från 320
Chassi:
*Ge-motor dämpare & fjädrar
Fjädrar kapade ett varv fram & ihopvärmda bak
*Powerflex bussningar i framvagn & bakvagn
*Ombyggd samt justerbar camber & toe-in i bakvagnen
Fälgar, däck och bromsar:
18" TD Monza RS.Svarta med röd kant
215/35R-18 Diamond Back däck
10mm spacers
Vid race: 7*15" BBS fälgar med 8,5*26*15 MH Racemaster slicks
Slitsade ATE Power Disc fram
Green Stuff belägg
Hemma borrade skivor bak
Original bromsok runtom
DOT 5.1 Bromsvätska
Stålomspunna Tarox bromsslangar
Bromsservo från e21
Inredning:
2 GRunt sportstolar
5" Varvräknare med shiftlight
Autogauge mätare= laddtryck, avgastemp, oljetryck, oljetemp, vattentemp
M-ratt
Baksäte, hatthylla, reservhjul, dörrsidor, asfaltsmatta i bagaget, reservhjulsbalja + lite annat bortplockade
Lättad 100 kg än så länge!
Exteriör:
Lack: Bmw A08 silvergrau metallic ala garagelack
Glasfiber front Lummakopia
Rieger sidokjolar
Rieger bakkjol
Svarta klarglas baklysen från realcar
Strålkastare från en -88
Mattsvart huv me huvlås
M3 speglar
Svart PPF board på framrutan
Vita blinkers på sidorna
Klarglas blinkers fram
Ögonlock
Igenlagda lister
Tonade rutor
Massa gummirester i hjulhusen!!!
Här finns fler bilder:
http://www.garaget.org/m_ellisson
http://s640.photobucket.com/albums/uu125/m_ellisson/
Filmklipp
2008: http://www.youtube.com/user/Azze86#play ... 8s5CPNk8tI
2009: http://www.youtube.com/user/Azze86#play ... ejX7Z45FC0
http://www.youtube.com/watch?v=aezIgsctSHA
Launcha lite:
blankt
Bilen är en e30 323 sedan -86:a som jag köpte Januari 2007
Tanken då var snikturbo med 535 lmm osv & målet var strax över 200 hk
Men nu höjs ribban lite för varje år!
Emmaboda 2009 - Bästa tid 14,7s@402m (ej färdigmappat & med läckande mls packning)
Motor:
M20B23 std botten 9,5:1 i Komp, E85 & 1,1 kg laddtryck (ska mappas till 1,5 kg snart)
*Planad topp
*Svetsade kylkanaler i toppen
*Original toppackning limmad med loctite 3020
*ARP topplocksbultar
*KKK27 turbo
*Grenrör i rostfritt med uttag för avgastemp
*Extern 38mm hks kopia wastegate
*3" avgas från turbo, 1 st 3" slutljuddämpare med dieselböj
*AEM 5" luftfilter 100mm anslutning
*Lite större kylare med alugavlar från Streetpower
*PPF 65 graders racetermostat
*Svarta hemmasmidda 2,5" tryckrör
*Blå siliconslangar till tryckrör
*Ic 450x300x76mm 3" anslutningar
*PPF 50 mm dumpventil
Sprut/tändning:
*Megaskvätt 1 v3 extrakoden soppa/tändning + launch control
*MSD Blaster SS spole
*768 cc @ 3,8 bar spridare
*Original BTR ombyggd till ställbar PPF
*Extra pump i tanken från 325 & catch tank i bagaget
*Walbro 255l pump
Drivlina:
*Standard 5vxl Getrag 260 låda
*4 puck zinterlamell & Sachs 618 tryckplatta
*Svetsad bakaxel från 320
Chassi:
*Ge-motor dämpare & fjädrar
Fjädrar kapade ett varv fram & ihopvärmda bak
*Powerflex bussningar i framvagn & bakvagn
*Ombyggd samt justerbar camber & toe-in i bakvagnen
Fälgar, däck och bromsar:
18" TD Monza RS.Svarta med röd kant
215/35R-18 Diamond Back däck
10mm spacers
Vid race: 7*15" BBS fälgar med 8,5*26*15 MH Racemaster slicks
Slitsade ATE Power Disc fram
Green Stuff belägg
Hemma borrade skivor bak
Original bromsok runtom
DOT 5.1 Bromsvätska
Stålomspunna Tarox bromsslangar
Bromsservo från e21
Inredning:
2 GRunt sportstolar
5" Varvräknare med shiftlight
Autogauge mätare= laddtryck, avgastemp, oljetryck, oljetemp, vattentemp
M-ratt
Baksäte, hatthylla, reservhjul, dörrsidor, asfaltsmatta i bagaget, reservhjulsbalja + lite annat bortplockade
Lättad 100 kg än så länge!
Exteriör:
Lack: Bmw A08 silvergrau metallic ala garagelack
Glasfiber front Lummakopia
Rieger sidokjolar
Rieger bakkjol
Svarta klarglas baklysen från realcar
Strålkastare från en -88
Mattsvart huv me huvlås
M3 speglar
Svart PPF board på framrutan
Vita blinkers på sidorna
Klarglas blinkers fram
Ögonlock
Igenlagda lister
Tonade rutor
Massa gummirester i hjulhusen!!!
Här finns fler bilder:
http://www.garaget.org/m_ellisson
http://s640.photobucket.com/albums/uu125/m_ellisson/
Filmklipp
2008: http://www.youtube.com/user/Azze86#play ... 8s5CPNk8tI
2009: http://www.youtube.com/user/Azze86#play ... ejX7Z45FC0
http://www.youtube.com/watch?v=aezIgsctSHA
Launcha lite:
blankt