Page 1 of 1

Effekt E85 med spridare 1600 + 1100 per cyl, 4cyl.

Posted: 16 Jul 2009, 21:25
by Amaze
Tänkte ha dubbla spridare per cylinder, en 1600 + 1100cc och undrar vad ungefärligt de räcker till för effekt på E85.
Dubbla 044 pumpar, om det är tillräckligt?
Motorn är en Volvo 2,5l 16v rödblock med Hx55 66/78 och Autronic sm2.
Mvh.

Posted: 16 Jul 2009, 22:44
by youask
Klart mer än turbon räcker till...och pumparna

Posted: 16 Jul 2009, 22:45
by Mikael S
Ca 1000-1100hk ungefär om man räknar på att det behövs 40% mer bränsle med E85. En Hx55 med den storleken bottnar väl vid 750-800hk och det räcker 044 pumparna till i alla fall

Posted: 17 Jul 2009, 22:00
by knotan
jag hade npg matat dit en till 044 med en gång,
typ 12mm invändigt på matningen fram till spridarraderna
sen klarar du dej nog lika långt med spridarna som turbon räcker till. beror lite på hur mycket du tänkt ladda med....

trro man får ladda en del för å komma upp i 3 siffrigt. hur långt drar kammarna, (mest nyfiken) lär väll behöva dra till 8000 minst för å kuna ta effkten något tidigare med tanke på vridet lär ju bli högt med det ladd som går åt... bara funderar lite... kanske lika bra gå på dubbla 1680 med en gång :?

köra spridarna i stege är nog en bra ide

Posted: 18 Jul 2009, 20:00
by Amaze
Jag växlar vid ca 8500 och kör idag på Vpower och fick ut 677hk på 1,6bar där mottrycket var ikapp laddet, detta berodde antagligen på att ic läckte kraftigt vilket jag inte kollat tidigare. Har nu bytt ic och tänker då passa på att byta till E85 i och med att jag ändå blir tvungen till att mappa om med ny ic. Därav frågor om kapacitet på de olika komponenterna.
Men som det skrivs så kanske jag skulle montera en tredje 044 pump för att vara på den säkra sidan. Vad skulle rekomenderas för turbo som är större än Hx55an och är det någon som har en i så fall.
Mvh.

Posted: 19 Jul 2009, 15:55
by knotan
tydligen ska 22ans avgashus till den snurran vara överlägset mycket bättre.
dels bättre spool men framförallt lägre mottryck. så har du inte redan det så byt till det, å sen kan man ju alltid svarva bort onödiga kanter osv, hur stort avgas har du, måste nog upp på iallafall 4" (misstänker du redan har det?)

nästa steg uppåt är ju hx60in, men den är enormt mycket större. har en polare som har en sån ligger som kanske är till salu, men jag hade nog fixxat så mycket det går med 55an istället

den klarar ju lätt 2-2.5 bars ladd utan större bekymmer så...

annars är det ju ett nytt modernare bw agg som gäller om du frågar mej...

Posted: 19 Jul 2009, 21:17
by Amaze
Avgashuset jag har idag är märkt med "25" och turbon är tillfixad utav Svein på STS, avgassystemet är 4". Hx60ian, är det yttermåtten som är mycket större? för impellerstorleken skiljer nog inte mer än 10/14mm har jag för mig. Men kolla gärna med din vän om ev försäljning.
Mvh.

Posted: 19 Jul 2009, 21:29
by nicke.t
hx60 är mycke större utvändigt.mvh

Posted: 20 Jul 2009, 20:12
by knotan
jag tycker du skulle leta lite å se om du kommer över ett 22ans hus.

jo det är yttermåtten som är myycket större,

lär bli ett helvete å knöka ner en sån pjäs i en bil :lol:
isåfall så skule jag hellre lägga pengarna på ett nytt BW agg, men ett sånt kostar ju dock typ 10ggr mer :cry:

Posted: 20 Jul 2009, 21:07
by Amaze
Kör rörchassie, så plats skall det nog gå att få till för ett större aggregat.

Posted: 20 Jul 2009, 21:28
by nicke.t
då ere ju lugnt me plats.