Page 1 of 1

EDPS i Piteå

Posted: 10 Jun 2006, 21:46
by AT
Var och kikade och såg en E30 som körde under 10 sek nån här i från ?

Posted: 10 Jun 2006, 23:09
by chellquist
Umeå bil Micke 9,89-229km Tror det är en s38b38@0,8bar dubbel turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8927&highlight=
http://www.wolverineracing.com

Posted: 11 Jun 2006, 00:10
by peppe
Bra snyt i maskinen redan på 0,8bar , syns att det finns en tanke bakom chassiet iallafall.

Kul att dom fick knipa en 9:a halvt omappat och premiär för iår. Den kommer nog gå snuskigt fort sen.

Posted: 11 Jun 2006, 02:42
by Bäckis
Coolt!

Är nog bara bra flr tiderna med sål ågt tryck. Krävs ett riktgt chassie annars om man ska kunna använda effekten!

Är det en standard maskin som är våldtagen eller är det anrdra kammar osv?

Posted: 11 Jun 2006, 10:34
by camata
Bäckis wrote:Coolt!

Är nog bara bra flr tiderna med sål ågt tryck. Krävs ett riktgt chassie annars om man ska kunna använda effekten!

Är det en standard maskin som är våldtagen eller är det anrdra kammar osv?


Dom wrote:BMW FAKTA
MOTOR: Rak 6-cyl på 3.8L från M5 typ S38B38. Block stressborrat 95mm
samt o-ringat. Alla lagerlägen uppmätta. Kilander racing pinnbultade
ramlager och topp.Torrsumpsmörjning. H-profilstakar .
Smidda Venoliakolvar , 8,5 i komp. Original renoverad och modifierad topp. Kopparpackning. Dubbla ombyggda KX 600 turboaggregat på One of a kind grenrör. Iveco intercooler. Bosch 1600cc spridare. Dubbla Bosch 044 bränslepumpar.
1/2" stålomspunna bränsleledningar. Aeromotive bränsletrycksregulator. Fuelcell. DTA P8 PRO motorstyrning.
KRAFTÖVERFÖRING: Jerico DR4 växellåda,Tilton 3-skivig 7 1/4 koppling.Sticer 3 1/2" mellanaxel. M5 slutväxel(3,91). 128 drivknutar samt sviktstålsaxlar.
CHASSIE: Original framvagn med Lotus esprit V8 bromsskivor och M5 ok. Koni justerbara dämpare fram .Egen bakvagnsbrygga med M5 bärarmar och modifierade/justerbara hjulvinklar samt AVO justerbara coilovers, M5 original
bromsar bak. M5 bromscylinder. Wilwood bromstrycksregulator samt linelock.
FÄLG&DÄCK: Azev 8,5x17 med 235/45-17fram , 10x17 bak med 275/40-17
Pirelli P-Zero . På strippen egenbreddade plåtfälgar med MH Racemaster 26-11,5x15
KAROSS: BMW E-30 323 -84 med skärmbreddning typ EVOIII. Bortplockade innerskärmar, masserad växellådstunnel samt rörram fram. Breddade hjulhus
bak samt 8- Punktsbur.
BÄSTA E/T: 10,70sek 218 km/h .


Satt just och kollade på deras sida och det fick mig att undra vad det är för bearbetning de gör med stakarna..?
Image
Image

Posted: 11 Jun 2006, 10:55
by peppe
Det är Opelstakar som Micke moddade lite för att dom skulle passa i S38:an.


Svarva & hona upp kolvbults hål , fräsa ny lagerlåsning på andra sidan då Opeln hade tvärt om.

Verkar då funka kanon.


Bäckis wrote:Coolt!

Är nog bara bra flr tiderna med sål ågt tryck. Krävs ett riktgt chassie annars om man ska kunna använda effekten!

Är det en standard maskin som är våldtagen eller är det anrdra kammar osv?


Chassiet han har klarar nog duktigt med effekt med lite laborering, förra året så gick den något sjukt på gatan tex.

Posted: 11 Jun 2006, 10:57
by Bäckis
Finns det inga bilder på bilen?

Posted: 11 Jun 2006, 11:01
by camata

Posted: 11 Jun 2006, 11:02
by peppe
Bilder från Piteå, finns ett par på Mickes E30 där också, dom som ligger på hemsidan är inte uptodate.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8936

Posted: 11 Jun 2006, 11:12
by camata

Posted: 11 Jun 2006, 11:21
by Bmwandreas
Fan nu blir man sugen att prova min på klistrat!

Posted: 11 Jun 2006, 11:43
by peppe
Bmwandreas wrote:Fan nu blir man sugen att prova min på klistrat!


Det var halkigt fram tills Lunch någon gång, då började det betta på riktigt. Såg ut att slita på bra i starten för dom flesta bilarna.

Du torde ju åka en 9:a utan större problem på klistrat.

Posted: 11 Jun 2006, 13:40
by camata

Posted: 11 Jun 2006, 18:47
by peppe

Posted: 11 Jun 2006, 23:58
by Johnny H

Posted: 16 Jun 2006, 10:01
by Johnny H
(Länk fixad.)