Bilder och text: Ny bil. 525 E34.
Posted: 06 Jul 2009, 00:16
En vanlig 18-19 åring hade nöjt sig om sin första bil var någorlunda fräck, hade en acceleration som kändes lite, såg ball ut med lite andra fälgar och gick att sladda med runt den lokala korvan.
Jag började snickra på min E30 och ville allt på en gång. 500hk och en 0-200 tid som en Veyron, ett chassi som en F1 och ett utseende som en Ferrari. Visst, tanken är ju inte fel då det är allas dröm. Min väg mot min dröm har fått gå en omväg.
Istället för att pimpa min Volvo 940 jag fick då jag blev bilintresserad vid 16-års ålder så köpte jag mig en BMW E30 efter att ha läst miljoner projekttrådar på internet. Jag ville som alla andra, vara värst!
Jag anser att jag lyckats helt okej hittills med min E30 som jag drömt om att vara klar sedan första sekunden då jag köpte bilen. Istället för att fortsätta bygga så tänkte jag ta en paus för sommaren och fortsätta till hösten. Jag tänkte att jag kanske inser lite mer och låter verkligheten komma ikapp mig själv om jag börjar rätt. Hur börjar man rätt? Jo, man nöjer sig med något realistiskt som inte kostar en halv förmögenhet att snickra ihop.
Efter mitt beslut om att ta en paus med E30n för sommaren så mer eller mindre impulsköpte jag en BWW 525 E34 -92 idag.
När jag körde hem bilen var jag verkligen lycklig. Det var min egna bil som stod i mitt egna namn. Bilen var betald av mig själv och allt var verkligen mitt. Det är ingen raket men med sina 192hk går det ändå att åka på bredden ur rondeller samtidigt som den ligger stadigt som en padda i 150 blås. Chassit är mjukt och fint och man åker riktigt gott. Det kränger onödigt mycket i kurvorna men det är samtidigt en orörd gammal bil i chassit.
Bilen kom som sagt ut på Blocket och jag köpte den. Jag hade inga stora förväntningar direkt då den var bland de billigaste i Sverige om man jämförde mot andra 525´or med samma mil och år. Men väl på plats insåg jag att den var riktigt fin för vad säljaren krävde.
Bilen är utrustad med skinn både fram och bak, elhissar, elspelar och el-taklucka. När vi kollade på bilen då den skulle köpas var det smutsigt, dammigt och allmänt rörigt i kupén men efter en kvälls putsande får jag lov att säga att det ser riktigt fint ut!
Det är egentligen en skitbil men jag är riktigt nöjd med den. Den är inte fin någonstans utvändigt men snart åker det på ett par andra fälgar och lite allmän uppfräshning och då kanske man kan vara stolt över den. Potential finns.
Ville bara dela med mig då det enligt mig var ett lyckat köp, och köpa bilar är alltid kul!
För er som undrar så kostade bilen 9000kr. Det är mycket bil för pengarna vill jag lova!
Bilder:
Ett yttre som inte riktigt får tala ut för bilens övriga lyx, än!
Ett motorrum som är lättskruvat och prydligt upplagt.
Hjärtat på 192hk och sex cylindrar är skön att köra och rolig att lyssna på.
Inredningen är den jag anser vara bilens mest representerade del. Lyxig, bekväm och fräck att titta på tyder att det som var modernt för 15 år sedan har BMW lyckats med då det fortfarande är tilltalande.
Mvh
Jag började snickra på min E30 och ville allt på en gång. 500hk och en 0-200 tid som en Veyron, ett chassi som en F1 och ett utseende som en Ferrari. Visst, tanken är ju inte fel då det är allas dröm. Min väg mot min dröm har fått gå en omväg.
Istället för att pimpa min Volvo 940 jag fick då jag blev bilintresserad vid 16-års ålder så köpte jag mig en BMW E30 efter att ha läst miljoner projekttrådar på internet. Jag ville som alla andra, vara värst!
Jag anser att jag lyckats helt okej hittills med min E30 som jag drömt om att vara klar sedan första sekunden då jag köpte bilen. Istället för att fortsätta bygga så tänkte jag ta en paus för sommaren och fortsätta till hösten. Jag tänkte att jag kanske inser lite mer och låter verkligheten komma ikapp mig själv om jag börjar rätt. Hur börjar man rätt? Jo, man nöjer sig med något realistiskt som inte kostar en halv förmögenhet att snickra ihop.
Efter mitt beslut om att ta en paus med E30n för sommaren så mer eller mindre impulsköpte jag en BWW 525 E34 -92 idag.
När jag körde hem bilen var jag verkligen lycklig. Det var min egna bil som stod i mitt egna namn. Bilen var betald av mig själv och allt var verkligen mitt. Det är ingen raket men med sina 192hk går det ändå att åka på bredden ur rondeller samtidigt som den ligger stadigt som en padda i 150 blås. Chassit är mjukt och fint och man åker riktigt gott. Det kränger onödigt mycket i kurvorna men det är samtidigt en orörd gammal bil i chassit.
Bilen kom som sagt ut på Blocket och jag köpte den. Jag hade inga stora förväntningar direkt då den var bland de billigaste i Sverige om man jämförde mot andra 525´or med samma mil och år. Men väl på plats insåg jag att den var riktigt fin för vad säljaren krävde.
Bilen är utrustad med skinn både fram och bak, elhissar, elspelar och el-taklucka. När vi kollade på bilen då den skulle köpas var det smutsigt, dammigt och allmänt rörigt i kupén men efter en kvälls putsande får jag lov att säga att det ser riktigt fint ut!
Det är egentligen en skitbil men jag är riktigt nöjd med den. Den är inte fin någonstans utvändigt men snart åker det på ett par andra fälgar och lite allmän uppfräshning och då kanske man kan vara stolt över den. Potential finns.
Ville bara dela med mig då det enligt mig var ett lyckat köp, och köpa bilar är alltid kul!
För er som undrar så kostade bilen 9000kr. Det är mycket bil för pengarna vill jag lova!
Bilder:
Ett yttre som inte riktigt får tala ut för bilens övriga lyx, än!
Ett motorrum som är lättskruvat och prydligt upplagt.
Hjärtat på 192hk och sex cylindrar är skön att köra och rolig att lyssna på.
Inredningen är den jag anser vara bilens mest representerade del. Lyxig, bekväm och fräck att titta på tyder att det som var modernt för 15 år sedan har BMW lyckats med då det fortfarande är tilltalande.
Mvh