Page 1 of 1

E30 - Bakvagn - Rasade hjullager

Posted: 05 Jul 2009, 20:50
by Strandholm
Upptäckte idag att jag har justerbara nav, på båda sidor!
Och detta endast efter ca 30 kvalitativa mil. :]

Jag kan röra navet uppåt/nedåt/höger/vänster men ej in/ut.
Lagerfettet har tryckts ut på baksidan.
Navet snurrar relativt fint fortfarande.


Nu undrar jag dock vad exakt detta beror på.
-Min bästa gissning och förhoppning är att de uppkommit pga att jag svetsat fast nya bromsokfästen på bärarmarna med lagrena monterade men jag kan ju ha fel.


Finns det några andra omständigheter som skulle kunnat förorsakat detta?
För hårt åtdragna drivaxlar kanske? Men tycker det verkar konstigt då drivaxlarna inte ska trycka på lagret, utan på navet.

Förövrigt undrar jag hur hårt folk brukar dra åt sina drivaxlar? Är det lagom när låsbrickan börjar ge med sig? ;)

Posted: 05 Jul 2009, 21:15
by Per Eriksson
Låsbricka? Den sätter man dit efteråt utanpå muttern.

Har du kanske fått ovala lagerlägen, det har jag råkat ut för.
Tror inte det beror på nya fästen, det blir varmare av hård körning och varma bromsar.

Posted: 06 Jul 2009, 07:35
by Strandholm
hehe gör man? Det var det jag också tyckte, men kollade på realoem å då blev man lite klyven.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=40

men den bilden verkar inte va nått å lita på.


Ovala lagerlägen? Vart då menar du? I bärarmen då eller?
För naven är ju helt nya och endast innerdelen(den närmast navet dvs) av lagret rör sig. Allt efter delningen på lagret som har kontakt med bärarmen sitter väldigt stumt såvitt jag kan se.

Re: E30 - Bakvagn - Rasade hjullager

Posted: 06 Jul 2009, 09:11
by ButterflyRacing
Amplify wrote:-Min bästa gissning och förhoppning är att de uppkommit pga att jag svetsat fast nya bromsokfästen på bärarmarna med lagrena monterade....................
Ja....det var nog inte så lyckat.

Posted: 06 Jul 2009, 09:20
by Strandholm
Fanns egentligen inget val. Nya lager kostar 1000kr och är billigt med tanke på hur mycket enklare det blev för inmätning av okfästet.
Jag är glad om det är pga svetsningen för det är något jag haft i beräkningen hela tiden men det är värre om det är något annat jag gjort fel utan att inse det och råkar göra samma misstag igen. :)
Hade väll säkert gått att pressa i skiten med de gamla lagrena jag hade om man hade velat men när jag tröck i lagrena visste jag inte ens vad för bromsskivor eller ok jag skulle använda eller hur jag skulle lösa fastsättning.

Dessa nav breddar mer utåt än vanliga e30 nav samt är 5x120

Bilder:
Image
Image

Jaja. Då hoppas vi på att det är svetsen som är skyldig. Nya lager anländer om några timmar. :)

Stort tack för visat intresse. :)

Posted: 06 Jul 2009, 10:20
by Micke
OT: Är det M3E30 nav du använder? isåfall hur mkt mer breddar dom utåt än vanliga E30 nav?

Posted: 06 Jul 2009, 10:48
by Strandholm
japp det är det. Kommer fan inte ihåg om det kanske va 4mm?
Har minne som en guldfisk :]

Tror jag sett RODE skriva nånstans hur många mm dem breddar, du kan ju pma honom och fråga.

Posted: 06 Jul 2009, 12:12
by ButterflyRacing
Amplify wrote:Fanns egentligen inget val.
Nej....ibland måste man chansa.
Är det gjutjärns ok du har ?
Dom ser fruktansvärt tunga ut.

Ett allmänt tips är att inte svetsa fast ok-fästen, man kan oftast använda befintliga hål i "spindeln".....och skruva fast en plåt.
I detta fall hade det dugit med en 4-5mm stålplåt...eller 5-8mm aluminium.

Posted: 06 Jul 2009, 12:27
by Strandholm
ButterflyRacing wrote:
Amplify wrote:Fanns egentligen inget val.
Nej....ibland måste man chansa.
Är det gjutjärns ok du har ?
Dom ser fruktansvärt tunga ut.

Ett allmänt tips är att inte svetsa fast ok-fästen, man kan oftast använda befintliga hål i "spindeln".....och skruva fast en plåt.
I detta fall hade det dugit med en 4-5mm stålplåt...eller 5-8mm aluminium.
Japp det är gjutjärn och jepp dem är tunga som fasen. :)
Dock inte tyngre än något annat som sitter på en bmw ifrån fabrik innan rymdåldern.
Även billiga samt har långt avstånd mellan fästen och bromsskiva och bygger inte så mkt. 15" fälgar e inga problem.
Bilen måste även öka i vikt för omreggning även om det bästa stället att lägga på vikt kanske inte är just där. ;)

Jasså? Det har jag aldrig hört. Varför är det bättre att ha en adapter istället för ett nytt fäste menar du?

Posted: 06 Jul 2009, 12:35
by JohanE
E30 har ET24 på 15" och M3E30 har ET30 på 15" så det bör skilja 6mm.

Posted: 06 Jul 2009, 16:29
by Per Eriksson
Köper inte att algren skulle paja pga svetsningen, men om du nu hade låsbrickan innanför muttern så lär det vara den som geggat till sig så förspänningen gått förlorad.

Hur såg brickan ut när du rev isär?

Posted: 06 Jul 2009, 18:19
by kristov
Per Eriksson wrote:Köper inte att algren skulle paja pga svetsningen, men om du nu hade låsbrickan innanför muttern så lär det vara den som geggat till sig så förspänningen gått förlorad.

Hur såg brickan ut när du rev isär?
Det tror jag med!

Plock bort låsbrickan och dra åt muttern tills det svartnar sen ska du se at glappet är borta. :twisted:

Posted: 07 Jul 2009, 09:17
by Strandholm
Jo det låter som ett rimligt scenario.

Desvärre kan jag inte pröva dra åt då längre men visst, det hade kanske funkat föratt få bort glappet... :]

Posted: 07 Jul 2009, 17:32
by Henka.
kristov wrote:
Per Eriksson wrote:Köper inte att algren skulle paja pga svetsningen, men om du nu hade låsbrickan innanför muttern så lär det vara den som geggat till sig så förspänningen gått förlorad.

Hur såg brickan ut när du rev isär?
Det tror jag med!

Plock bort låsbrickan och dra åt muttern tills det svartnar sen ska du se at glappet är borta. :twisted:
200 Nm ska drivaxelmuttern dras med och sen låsbrickan sättas dit efteråt som Per säger.