m50b25 turbo problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

m50b25 turbo problem

Post by david__ »

hej,
undrar om nån har tips o råd på mitt cp fel.

när jag gasar ut bilen så går den fint upp till 5000varv o sen känns det som motorbroms, den segar sig upp i varv efter det

motorn är m50b25 vanos komsänkt med mls laddar 0.45bar
okör med fekzen chip.

har bytt lmm, lambda ,styrbox, vevaxelläges givare, nollat motorn igen för att vara på säkra sidan.

laddar jag 0.7 så slår den av täningen istället i typ 1sek o sen hackar den o skuttar fram


hoppas nån kan komma med tips
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

Hej.. har liknade fel på min med att den känns slö/seg på dom höga varven.. har bilen svårt o gå ner i varv?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jag har samma problem.. Den står o bygger ladd vid ca 4000.. sen bär det i väg.

Blir även så när man torrgasar.

Känns nästan som en launchcontroll.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Hmm jag funderar på om det är något som bottnar, tex spridare pump eller så.. Har du tillgång till bb-lambda och kan prova med det vore bäst så får man se lite vad som händer.

Chrille> i ditt fall tror jag det är rel enkel lösning, för laddet kom ju mycket senare än vi trott från början, så din fick aldeles för mkt soppa innan laddet kom, därför den dog till där är jag nästan säker på.
Kommer uppdaterat chip till dig imorn :)

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Karlsson_BMW wrote:Hej.. har liknade fel på min med att den känns slö/seg på dom höga varven.. har bilen svårt o gå ner i varv?


jag läste din tråd o det verkar vara liknande problem, men min går ner i varv fint. bara vid 5000rpm som den segar upp till resten av varv talen.

o vid mer ladd så slår den av täningen helt känns det som
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Chrille wrote:Jag har samma problem.. Den står o bygger ladd vid ca 4000.. sen bär det i väg.

Blir även så när man torrgasar.

Känns nästan som en launchcontroll.


vid torrgas går den hur fint som helt, men vid körning så blir den seg som fan vid 5000rpm.

o när jag ökar laddet så stämmer det att de känns som launh control, bilen hoppar fram
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

FekZen wrote:Hmm jag funderar på om det är något som bottnar, tex spridare pump eller så.. Har du tillgång till bb-lambda och kan prova med det vore bäst så får man se lite vad som händer.

Chrille> i ditt fall tror jag det är rel enkel lösning, för laddet kom ju mycket senare än vi trott från början, så din fick aldeles för mkt soppa innan laddet kom, därför den dog till där är jag nästan säker på.
Kommer uppdaterat chip till dig imorn :)

Mvh//A


jo har tillgång till att mäta om den går fett eller inte, har bytt spridare oxå o det blir ingen skillnad har mätt bränsletryck oxå .
körde med 440cc spridare o nu testar jag me m3 spridare som ligger runt 240cc vid 3bar den går bättre med samma symptom med bägge spridare,
enda skilladen är att den dricker mer soppa med 440cc spridarna ,annars ingen skillnad
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Okej, mkt skumt. Är massor av bilar som går kanon med dessa inställningar så har svårt att på rak arm komma på några ideer. Om det dessutom inte ser ut som att blandningen är galen...

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

FekZen wrote:Okej, mkt skumt. Är massor av bilar som går kanon med dessa inställningar så har svårt att på rak arm komma på några ideer. Om det dessutom inte ser ut som att blandningen är galen...

Mvh//A


ja nu när vi är 3st med liknande fel så borde nån av hitta felet iaf, säkert nåt löjligt som man aldrig ens skulle tänka på
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

david__ wrote:
FekZen wrote:Okej, mkt skumt. Är massor av bilar som går kanon med dessa inställningar så har svårt att på rak arm komma på några ideer. Om det dessutom inte ser ut som att blandningen är galen...

Mvh//A


ja nu när vi är 3st med liknande fel så borde nån av hitta felet iaf, säkert nåt löjligt som man aldrig ens skulle tänka på


Precis! Men är nog bara två med samma för chrilles är jag nästan säker på att det beror på att hans turbo laddar vid 5ooo rpm istället för innan 4ooo rpm som han hade uppskattat till en början. För då får ju han tokmycket soppa innan turbon får fart, vilket blir knas.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hej.

Nu har jag testat med na chippet.
Nu ställer jag mig till skaran med samma problem.

Bilen går nu riktigt bra bra på låglast dock är kallstarten fortfarande bedrövlig, Det fullkomligen pissar in soppa går knappt att hålla i gång den innan den går i från kallstart.
Ingen skillnad mot förra chippet på den punkten tyvärr :(


Nu funkar det dock bättre vid ladd, tändningen backas o soppan fetas på i rätt ögonblick när laddet kommer.
Den känns dock väldigt orkelös. Laddar 0.7 bar och händer ingenting.
Det låter fortfarande inte som gnistsläckning bara mikroskopiska misständningar på alla burkarna.

När jag hade hållt i gång labbat ett tag med att låta den gå snålt och låta den gå tokfett utan framgång drar jag en runda till.. Då går den helt perfekt (höll på o tappa kepsen när laddet kom)

Nästa pull var den dock klen igen.

Vissa gånger man drar är det bara svag och vissa gånger så smattrar den och skjuter nåt jävulskt och i bland skjuter den eld.

Vid tomgång så hör man om man lyssnar nog hur den missar i bland (detta endast när den är riktigt varm).
Det låter inte som att den missar på en burk utan det är som att man den dör ett helt varv.

Börjar det inte osa triggefel här nu?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Chrille wrote:Hej.

Nu har jag testat med na chippet.
Nu ställer jag mig till skaran med samma problem.

Bilen går nu riktigt bra bra på låglast dock är kallstarten fortfarande bedrövlig, Det fullkomligen pissar in soppa går knappt att hålla i gång den innan den går i från kallstart.
Ingen skillnad mot förra chippet på den punkten tyvärr :(


Nu funkar det dock bättre vid ladd, tändningen backas o soppan fetas på i rätt ögonblick när laddet kommer.
Den känns dock väldigt orkelös. Laddar 0.7 bar och händer ingenting.
Det låter fortfarande inte som gnistsläckning bara mikroskopiska misständningar på alla burkarna.

När jag hade hållt i gång labbat ett tag med att låta den gå snålt och låta den gå tokfett utan framgång drar jag en runda till.. Då går den helt perfekt (höll på o tappa kepsen när laddet kom)

Nästa pull var den dock klen igen.

Vissa gånger man drar är det bara svag och vissa gånger så smattrar den och skjuter nåt jävulskt och i bland skjuter den eld.

Vid tomgång så hör man om man lyssnar nog hur den missar i bland (detta endast när den är riktigt varm).
Det låter inte som att den missar på en burk utan det är som att man den dör ett helt varv.

Börjar det inte osa triggefel här nu?


har köpt nya stift till min o ska byta dom o knacka ihop o testa när jag får nån ork.
min är precis lika mongolid som din chrille. ibland har den gått bra men dom gångerna kan jag räkna på en hand.

hade precis samma problem som du vid kallstart innan, att den dränkte,
körde med 440cc spridare o har nu bytt till m3ans.

känns din oxå som en motorbroms vid ca 5000rpm?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jag har nya stift nu också. Hjälpte inte i mittfall tyvärr.
Nja att det bromsar är väl synd o säga men det händer inte mer direkt.
Känns väldigt seg..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

Chrille: ditt problem är identiskt med mitt!..dock har ja ej testat o koppla in lmm:en än :D , vad händer om bilen går in i "nödläge"? undrar om tändningen ändras för att gå safe?
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Karlsson_BMW> Jo det finns "safe" tändningstabeller i programmet som den , så vitt jag vet, använder om knack registrerats.
Men i ditt fall, så har du ju dels backad tändning och dels kör på E85 så jag har mkt svårt att tro att det är det faktiskt... Turbojacko kör med lika dana inställningar, dock har han 35% större LMM och 630 cc spridare, E85, och hans går klockrent på 0,9 bar.
Har även massvis med andra som kör utan problem, så borde inte vara det , men man vet ju inte, kanske är olika känsliga olika bilar.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Är det någon som har gjort några framsteg än?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

nix.. tyvärr! jobbar mycket nu + dåligt väder..
Post Reply