Page 1 of 2
Svetsa oljeretur i Block.
Posted: 09 Jun 2006, 21:21
by BmW[RsR]
Hur går jag till väga?
Jag har ett M20B25block och en migsvets.
Är det bara och svetsa eller kan det spricka?
Lite tips och råd välkommes.
/mvh jonas
Posted: 09 Jun 2006, 21:36
by erik@e30
Jag borra 16,5 sen gängade M18x1,25 tog ett rör med inner diameter 15mm, drog en utvändig gänga + lite gäng lim.
Posted: 09 Jun 2006, 22:20
by BmW[RsR]
Jag borrade med 21mm borr.
Men jag orkar inte gänga skiten.
Vill hellre svetsa.
Råd?
/mvh jonas
Posted: 09 Jun 2006, 22:57
by k3ZZk
vart dunkade ni in returen?...tänkte ta min i tråget ????
Posted: 10 Jun 2006, 02:10
by erikkihl
BmW[RsR] wrote:Jag borrade med 21mm borr.
Men jag orkar inte gänga skiten.
Vill hellre svetsa.
Råd?
/mvh jonas
Hoppa över svetsandet, spricker lätt med gjut järn å migsvets... I så fall är det pinn svets å gjut järns/bland elektroder som gäller....
lättast att gänga! eller svetsa i tråget eller bröstkåpan å sen gänga.
Posted: 10 Jun 2006, 03:15
by Fear This
mig svetsade min i blocket (som en snabb nödlösning pga stress mm) har bara kört 100mil men änsålänge har den hållt iaf..
mvh
Posted: 10 Jun 2006, 08:55
by kallevedlund
mig är den svetsteknik som oftast blir bäst på gjutjärn, eftersom gjutjärn innehåller så mycket kol så klarar det inte att vara utsatt för hö temperatur en längre tid, det brinner då upp.
Att tänka på är dock att det krävs en ordentlig svets, ingen liten plåtsvets... Förvärm gärna med gas eller gasol och låt det svalna sakta genom att hälla på tex torr sand...
Har du ingen bra svets kan jag hjälpa dig....
Posted: 10 Jun 2006, 15:52
by erik@e30
k3ZZk wrote:vart dunkade ni in returen?...tänkte ta min i tråget ????
Jag satte min under vatten avtapnings pluggen.... de står en 8 i blocket där....
Posted: 10 Jun 2006, 16:38
by Misano
Hur är det med detta, kan man sätta returen vart som helst i blocket, lämplig plats givetvis, hört några säga att man kan "störa oljefilmen på veven" om man sätter den "fel". Vad nu detta ska betyda, och om det överhuvudtaget stämmer och om det har någon betydelse?
Posted: 10 Jun 2006, 18:58
by peppe
Om du placerar oljereturen så det strilar på veven så är det inte så svårt att räkna ut at vid 7.000 rpm är det inte så skönt för veven att daska runt på det.
Oljefilmen lär nog dock inte bli störd.
Posted: 10 Jun 2006, 19:56
by Misano
Okej, det måste vart så de menade då, för som du säger lär väl inte det vara så bra. Men hur högt är flödet med olja genom en turbo egentligen? Blir det som ett skum som rinner ner för blockväggen eller är det som vanlig olje-koncistens som strilar?
Posted: 11 Jun 2006, 02:04
by ragge_c
jag svarva röret koniskt i ena änden o tog locktite cylinderlåsning o dunka dit det, funka kanon
Posted: 12 Jun 2006, 19:53
by BmW[RsR]
skurt wrote:mig är den svetsteknik som oftast blir bäst på gjutjärn, eftersom gjutjärn innehåller så mycket kol så klarar det inte att vara utsatt för hö temperatur en längre tid, det brinner då upp.
Att tänka på är dock att det krävs en ordentlig svets, ingen liten plåtsvets... Förvärm gärna med gas eller gasol och låt det svalna sakta genom att hälla på tex torr sand...
Har du ingen bra svets kan jag hjälpa dig....
Du får gärna hjälpa mig då jag inte är värdsbäst på att svetsa.
Jag håller mej till avgassystem
Men det är ett problem Blocket är inte löst utan det är ihopmonterat så det går inte att kasta typ sant på det
Men kom över till garaget så får jag bjuda på lite garagekaffe mm.
/mvh jonas
Posted: 12 Jun 2006, 19:57
by kallevedlund
hmmm det var ju dumt... inge skoj o svetsa om man inte kan göra rent ordentligt efteråt, hellst blästra...
Blir problem att lasta in min 400 Amp svets i skuffen
Posted: 13 Jun 2006, 15:04
by BmW[RsR]
Ja jag vet, men först tänkte jag ha oljeretur i tråget.
Men jag ångrade mej
Du kanske kan testa med min svets
/mvh jonas
Posted: 13 Jun 2006, 16:15
by kallevedlund
hur många amp är den på?
Posted: 13 Jun 2006, 19:21
by BmW[RsR]
Hehe det måste jag nästan kolla.
Alltså den är stark och så men den går inte så bra att svetsa fint med.
/mvh jonas