Page 1 of 2
laddtryck m50b25
Posted: 27 Jun 2009, 22:09
by turbojacko
Hur mycket vågar man ladda på en m50b25 icke vanos.
med orginalcomp och e85.
Kör med fekzen chip
borgwarner s200
50mm wg
630cc spridare
dubbla pumpar
kör nu på 0,5bar och bilen går kanon bra på alla sätt.Tanken är inte att
ladda 1,5bar men kan man öka till 0,8bar.
Vad kör ni andra med?
MVH jacob
Posted: 28 Jun 2009, 17:55
by Snekast
utan att du gjort något alls på maskin skulle jag inte rekomendera mer iaf :p
packningen lär ju sticka..
Men törs du så testa 0.8 du, bra skillnad ifrån 0.5.
Posted: 28 Jun 2009, 18:49
by jorgen
Det är väl inget att tveka på öka nu. skjuter du packningen så är det ju bara att passa på att montera en mls så kan du ladda ännu mera
Posted: 28 Jun 2009, 19:47
by Lindgrennkpg
Jag ladda 0,7 på min m20.. och den gick itne ens på e85
Gör som jorgen säger!
Posted: 28 Jun 2009, 20:20
by turbojacko
Jag vill inte ha lägre comp så mls blir det inte.
Tror ni att man blåser sönder den eller att det spikar sönder
om det spikar hjälper det väll inte att o-ringa.
Posted: 28 Jun 2009, 22:24
by FekZen
Hallå,
Tänk på att tändningen i mina chip är backad för överladdning, så du bör kunna ladda på mer! Dessutom kör du E85 vilket också har större marginal till spikning.
Jag vill inte locka dig till att skruva upp för mycket nu bara
men finns en hel del som åker på runt 1 bar med både E85 och bensin, och mitt chip i.
En bra idé är att försöka hålla koll på ditt AFR, med en bb-lambda. Om du inte går snålt så är det ingen fara med blandningsförhållandet iallfall, för ökat tryck innebär ju att den kommer gå lite snålare. För att få ut max effekt bör du hålla dig runt 8,5-9 på E85. Du kan finjustera in om du har en ställbar BTR också.
Ska du skaffa en bb-lambda så tänk på att välja en som kan visa under 10 och gärna en som du då kan ställa in för E85. Annars visar den värden som för bensin och det kan bli lite förvirrande.
Mvh//A
Posted: 28 Jun 2009, 22:26
by pelko
FekZen wrote:Hallå,
Tänk på att tändningen i mina chip är backad för överladdning, så du bör kunna ladda på mer! Dessutom kör du E85 vilket också har större marginal till spikning.
Jag vill inte locka dig till att skruva upp för mycket nu bara
men finns en hel del som åker på runt 1 bar med både E85 och bensin, och mitt chip i.
En bra idé är att försöka hålla koll på ditt AFR, med en bb-lambda. Om du inte går snålt så är det ingen fara med blandningsförhållandet iallfall, för ökat tryck innebär ju att den kommer gå lite snålare. För att få ut max effekt bör du hålla dig runt 8,5-9 på E85. Du kan finjustera in om du har en ställbar BTR också.
Ska du skaffa en bb-lambda så tänk på att välja en som kan visa under 10 och gärna en som du då kan ställa in för E85. Annars visar den värden som för bensin och det kan bli lite förvirrande.
Mvh//A
Är kanske jag som fått solsting men är det inte samma blandningsförhållande på E85 och BF? 14.7/1?
Mvh
Posted: 28 Jun 2009, 22:30
by FekZen
pelko wrote:
Är kanske jag som fått solsting men är det inte samma blandningsförhållande på E85 och BF? 14.7/1?
Mvh
Nichts, det är 9,7/1 , men om man inte ställer om sin mätare för E85 så verkar det som att det faktiskt går att köra som om det vore BF i, dvs den visar rätt, men med BF siffror, men fel siffror om man nu förväntar sig 9,7.
Har bara hört det från andra, har alltid haft min rätt inställd så då visar den lambda 1 på 9,7.
Mvh//A
Posted: 29 Jun 2009, 00:12
by jorgen
finns ju tunna mls som inte kompsänker + den nya packningen som verkar vara riktigt bra också
Posted: 29 Jun 2009, 07:23
by turbojacko
bränstet är det inga problem med den fetter på fint.
Ligger på lamda c:a 1.00 på normal körning
c:a 0.8 på mellan och fullgas
Posted: 29 Jun 2009, 09:34
by dgyldmark
Under mina år har jag alltid kört efter lamda, Varför köra efter AFR? AFR kan du räkna ut i efterhand om man nyttjar det
Posted: 29 Jun 2009, 20:48
by Leon83
dra i arp bult i toppen sen kan du ladda på bra lägg dej på 0.85-0.82 på fulllast i lambda sen är det bara o prova dej fram lite, är det snik så är det.
byt en bult i taget så slipper du byta packningen med, jävligt lätt gjort många som kör så det funkar kanon...
Posted: 29 Jun 2009, 21:54
by turbojacko
ja det låter ju bra ,får väll köpa lite bultar och stoppa dit så får
man se om det håller.
bilen kommer att bänkas om 2veckor vad tror ni om whp på 0,8bar?
MVH Jacob
Posted: 29 Jun 2009, 21:59
by Bmw*Alex
hejar på för 1 bar ja !
Posted: 29 Jun 2009, 23:41
by stecka
dgyldmark wrote:Under mina år med mappning har jag alltid kört efter lamda, Varför köra efter AFR? AFR kan du räkna ut i efterhand om man nyttjar det
Kan bara hålla med.
Posted: 30 Jun 2009, 00:00
by christoffer jansson
Med arp har vi laddat 1.5 bar har jag för mej, men inte med nått svettigt chip och orig sprut och btr tjafs utan med SM4 och ärtan bakom datorn.
I övrigt samma turbo, och ett 6-2-1 rör,eller adapter om man nu vill kalla det för de
Med den maskin i en E21 kaross gick bilen 6.71(!?) på Meka raceway.
Trycket kommer inte döda därimot spikningarna. kanske inte på 2-3 repor!Men bygger man en motor efter de terion funkar de mesta!
För å hitta spikningar med E85 i tanken kärvs erfarenhet och utrustning.
Posted: 30 Jun 2009, 17:46
by turbojacko
Menar du att det inte går att mäta spikningar på e85 med samma
utrustning som bensin?
MVH Jacob