Holm E36 2.8 turbo Gatbusbil
Posted: 27 Jun 2009, 20:57
Köpte denna bil i slutet på förra sommaren -08 körduglig men inte mer.
Bromsad hos PPF till 320whp tidigare samma sommar.
Åkte lite innan hösten tog vid. Lite problem var det, skenande ladd, gick varm emellanåt samt att jag tyckte den var lite seg innan den fick upp flåset runt 5000rpm
Och då såklart läckage i grenröret som på alla kinarör...
Tanken var att fixa till dessa grejer under vintern men då man är obotlig tidsoptimist med alldeles för många projekt blev starten för några veckor sen. Ska göra ett krafttag för att få ut den i sommar, bromsning är planerad, få se om man hinner tills dess...
Gamla specen var i stort:
M50B25, original i motorn.
MLS + ARP bult
Kinagrenrör
Schwitser turbo
Kina wastegate
Nira i3+ sprut
walbropump i tanken, 750cc spridare
Då tanken är att det ska vara en busbil för gatan med lagom effekt och bra register började man spåna...
Ny spec blev:
Motor:
2.8 vev och kolvar
Ickevanos stakar
O-ringat block och 2mm packning för att slippa MLS:en
Dubbla insugskammar
Nya lager och ringar
Nytt grenrör
Garrett GT3582R
Rosenkrantz 50mm wastegate
Bränsle:
Vipec v44
Innovate bredbandslambda
Walbropump till catchtank
Aeromotive A1000 med tillhörande filter
750cc spridarna får vara kvar om dom räcker till mitt effektmål på E85
Övrigt:
M3 banracing skivor fram, 750 4 kolvs aluminiumok
750 huvudcylinder
Sinterkoppling och ZF-låda
Uppallad i Highburgs garage
för downpipebygge och nytt bränslesystem.
12mm rör för bränsle. Bromsrör och röret från den kolkanistern ska fixas till senare. Måste man ha kanistern kvar om man ska besikta eller struntar dom i det? Nån som vet?
Tanken är att ev ta bort grejerna och besikta till nästa sommar...
Uppmärkta rör så man inte behöver fundera vad som är tryck och retur.
Soppapump och catchtank.
Ny främre del på avgaset, det gamla var redan byggt i 3" rostfritt så jag har bara byggt om mot nya downpipen samt rätat ut lite böjar.
Kul att svetsa när det blir bra
Mer info kommer...
Har kommit en bit på väg redan och får uppdatera efter hand...
Bromsad hos PPF till 320whp tidigare samma sommar.
Åkte lite innan hösten tog vid. Lite problem var det, skenande ladd, gick varm emellanåt samt att jag tyckte den var lite seg innan den fick upp flåset runt 5000rpm
Och då såklart läckage i grenröret som på alla kinarör...
Tanken var att fixa till dessa grejer under vintern men då man är obotlig tidsoptimist med alldeles för många projekt blev starten för några veckor sen. Ska göra ett krafttag för att få ut den i sommar, bromsning är planerad, få se om man hinner tills dess...
Gamla specen var i stort:
M50B25, original i motorn.
MLS + ARP bult
Kinagrenrör
Schwitser turbo
Kina wastegate
Nira i3+ sprut
walbropump i tanken, 750cc spridare
Då tanken är att det ska vara en busbil för gatan med lagom effekt och bra register började man spåna...
Ny spec blev:
Motor:
2.8 vev och kolvar
Ickevanos stakar
O-ringat block och 2mm packning för att slippa MLS:en
Dubbla insugskammar
Nya lager och ringar
Nytt grenrör
Garrett GT3582R
Rosenkrantz 50mm wastegate
Bränsle:
Vipec v44
Innovate bredbandslambda
Walbropump till catchtank
Aeromotive A1000 med tillhörande filter
750cc spridarna får vara kvar om dom räcker till mitt effektmål på E85
Övrigt:
M3 banracing skivor fram, 750 4 kolvs aluminiumok
750 huvudcylinder
Sinterkoppling och ZF-låda
Uppallad i Highburgs garage
för downpipebygge och nytt bränslesystem.
12mm rör för bränsle. Bromsrör och röret från den kolkanistern ska fixas till senare. Måste man ha kanistern kvar om man ska besikta eller struntar dom i det? Nån som vet?
Tanken är att ev ta bort grejerna och besikta till nästa sommar...
Uppmärkta rör så man inte behöver fundera vad som är tryck och retur.
Soppapump och catchtank.
Ny främre del på avgaset, det gamla var redan byggt i 3" rostfritt så jag har bara byggt om mot nya downpipen samt rätat ut lite böjar.
Kul att svetsa när det blir bra
Mer info kommer...
Har kommit en bit på väg redan och får uppdatera efter hand...