M3 E36 S50B32 säljes.
Posted: 17 Jun 2009, 21:36
Har, som ett antal personer på forumet redan vet en S50B32 till salu, med precis allt som du behöver för att starta den, utom oljekylare. Jag har ägt bilen i en månad, jag har startat den en gång i min ägo då oljekylaren var skadad och började läcka när bilen fick fullt oljetryck, så jag hade bilen igång endast några sekunder och stängde genast av den när den började läcka. Den gick på alla cylindrar, dock på kallstartsuppfettning så den gick på högre varvtal, jag märkte inget fel.
Jag hade bilen inne på verkstaden jag jobbar i Augusti 2008, p.g.a. av att den gick ojämnt på tomgång, visade sig efter kort felsökning att oringarna till magnetventilerna i vanosen var fnöske. Gick som en klocka efter bytet. Dock hördes ett svagt missljud från motorn när man släppte den ifrån, säg 2500 varv, ner till tomgång.
Vi gjorde lite research på detta och i 9 fall av 10 så är detta ett, enligt källorna, helt ofarligt ljud som kommer från vanosen, och det märktes på bilen att detta verkligen inte påverkade prestandan. Dock sa en annan källa, en gamal jobbarkompis till mig som skruvat bmw's M modeller på aukt. verkstad i 15 år, att han vid ett antal tillfällen bytt kamkedja på dessa motorer. Så även kedjan bytes av oss i samma veva sensommaren -08. Motorn fick även nytt filter och fräsch Castrol Edge sport 0w-40 (eller var det 0w-30?). Motorn har gått någonstans mellan 8000-9000 Mil. Givetvis finns det dokumentation kvar i datorn på jobbet angånde kedjebyte o.s.v. Tror till och med jag har den gamla kedjan ligggandes.
Iallfall så sitter motorn fortfarande i bil och går att starta om man löser oljeläckan vid oljekylen. Annars Finns allt kringutrustning, boxar, aggregat, härva, EWS, nyckel, instrumenthus om man vill ha det, lmm, luftrenare, avgasgrenrör, lambda. Ja, allt finns helt enkelt.
Så jag är öppen för bud. Ett riktpris ligger på 20000kr då jag tycker att det är helt okej för denna typen utav maskin med all kringutrustning.
Jag hade bilen inne på verkstaden jag jobbar i Augusti 2008, p.g.a. av att den gick ojämnt på tomgång, visade sig efter kort felsökning att oringarna till magnetventilerna i vanosen var fnöske. Gick som en klocka efter bytet. Dock hördes ett svagt missljud från motorn när man släppte den ifrån, säg 2500 varv, ner till tomgång.
Vi gjorde lite research på detta och i 9 fall av 10 så är detta ett, enligt källorna, helt ofarligt ljud som kommer från vanosen, och det märktes på bilen att detta verkligen inte påverkade prestandan. Dock sa en annan källa, en gamal jobbarkompis till mig som skruvat bmw's M modeller på aukt. verkstad i 15 år, att han vid ett antal tillfällen bytt kamkedja på dessa motorer. Så även kedjan bytes av oss i samma veva sensommaren -08. Motorn fick även nytt filter och fräsch Castrol Edge sport 0w-40 (eller var det 0w-30?). Motorn har gått någonstans mellan 8000-9000 Mil. Givetvis finns det dokumentation kvar i datorn på jobbet angånde kedjebyte o.s.v. Tror till och med jag har den gamla kedjan ligggandes.
Iallfall så sitter motorn fortfarande i bil och går att starta om man löser oljeläckan vid oljekylen. Annars Finns allt kringutrustning, boxar, aggregat, härva, EWS, nyckel, instrumenthus om man vill ha det, lmm, luftrenare, avgasgrenrör, lambda. Ja, allt finns helt enkelt.
Så jag är öppen för bud. Ett riktpris ligger på 20000kr då jag tycker att det är helt okej för denna typen utav maskin med all kringutrustning.