Page 1 of 1
Demontera bakvagn?
Posted: 13 Jun 2009, 12:20
by 325T
Diffens infästningar har gått sönder på min bakvagn så ja tänkte byta ut balken eller få den svetsad hel igen. Har aldrig skruvat dän en bakvagn förut så ja behöver veta vilket som är det enklaste tillvägagångs sättet. Egentligen behöver ja bara främre delen av bakvagnen som diffen sitter i, är det lättare att bara skruva bort den eller är det enklast att plocka ner hela bakvagnen och i vilket av fallen som helst, hur går man till väga?
jag har sökt och sökt, men har inte hittat svar på min fråga.
Posted: 13 Jun 2009, 12:38
by Roobin
går o byta diffen på plats sitter med 4 bult tror de e 17mm
sen diff örat.
Posted: 13 Jun 2009, 13:08
by 325T
men alltså diffen är det inga fel på det är infästningarna till diffen, på balken som är trasiga.
Posted: 13 Jun 2009, 13:39
by Roobin
jaha förlåt.. ny vaken skyller jag på
Lättast att ta ner hela skiten.. 24mm vid silentblocken..
bort med bromsrör båda sidor av med krängingshämmaren , handbromswire om man har sånt skit..
sen runka lite så ramlar den ner.. se till o inte ligga under bara.. kan göra ont
stötisarna sitter med typ 19mm
Posted: 13 Jun 2009, 14:58
by Nox
Jag hade lite trubbel att få loss min balk då tappen på silentblocken hade satt sig ordentligt i karossen.
Men med en hydralklo och ett stort spett så bara small skiten ner efter lite runkande.
Men lättast är som robin sa, ta ner hela kalasen.behöver faktiskt inte ens ta av hjulen när du tar ner den.
Posted: 15 Sep 2009, 12:22
by 325T
Roobin wrote:jaha förlåt.. ny vaken skyller jag på
Lättast att ta ner hela skiten.. 24mm vid silentblocken..
bort med bromsrör båda sidor av med krängingshämmaren , handbromswire om man har sånt skit..
sen runka lite så ramlar den ner.. se till o inte ligga under bara.. kan göra ont
stötisarna sitter med typ 19mm
okej, i vilken ordning gör man allt(vad gör man sist) bromsrör och handbromswire får man bort hurdå? tänkte försöka ta tag i det där nu
Posted: 15 Sep 2009, 13:21
by ButterflyRacing
Nox wrote:Jag hade lite trubbel att få loss min balk då tappen på silentblocken hade satt sig ordentligt i karossen........
1: Ta bort muttern och förstärkningsplåten.
2: Ta ur baksätessitsen........Slå upp bulten i bilen.
3: Gänga silenblocket med en m16 gängtapp, 2-3cm.
4: Dra i en M16 bult underifrån.
5: Stoppa i bulten från insidan.....och dra till den med stor hammare.
Busenkelt..
Posted: 15 Sep 2009, 15:13
by Krillian
ännu enklare att få loss den från silent blocken
skruva av muttern "24mm" slå upp den pinnen. kräver dock att baksätet är ur, slå i 1/4 förlängare eller om de var kvarts-tum å sen ge den en jävel.
så gjorde jag sist funka kanon
Posted: 23 Sep 2009, 05:42
by ekkin
Krillian wrote:ännu enklare att få loss den från silent blocken
skruva av muttern "24mm" slå upp den pinnen. kräver dock att baksätet är ur, slå i 1/4 förlängare eller om de var kvarts-tum å sen ge den en jävel.
så gjorde jag sist funka kanon
1/4 = 1 kvarts tum
Tror du menar halv tum?
Posted: 27 Sep 2009, 18:50
by Fredro
Ett tips är att lossa diffklumpen separat först då den väger närmare 40kg
men att gänga med m16 gängtapp funkade för mig...
Posted: 27 Sep 2009, 20:10
by Blomgren
vänstergängad skruvutdragare kan man också dra i om man inte har gängtapp hemma. sen ett dorn o slå på
funka perfa
Posted: 29 Nov 2009, 09:25
by bmw-slangen
Har själv precis demonterat bakvagnen (diffen läckte som ett såll och insåg att jag aldrig skulle kunna lossa de där fyra skruvarna med rost som firar 25-årsjubileum om en månad).
Kan verkligen rekommendera knepet att slå upp den stora bulten, gänga med M16, skruva i en M16 skruv och sedan banka utav - ja ni vet vad. Jäklar vad den satt!
Rekommenderar att gänga hellre några varv för mycket än för lite. Först omgången gängade jag bara ca 2 cm vilket resulterade i att skruven lossnade och drog med sig en del material.
Det verkar vara väldigt mjuk metall där man gängar. Därför så gängade jag lite mer i nästa försök så att jag kunde skruva i en M16-40 skruv hela vägen in.
Men juck-tekniken för handbromswirarna får jag väl öva på. La en halvtimme på det, inklusive dorn och hammare - sen blev det tyvärr vinkelslipen.