Segt laddtryck

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Segt laddtryck

Post by AndreasT »

Tjenare!

Undrar om det är jag som tycker laddtrycket är segt eller om det verkligen är det.
Känns riktigt tråkigt att vänta på laddtrycket skall komma tillbaka vid växlingar.
Enl loggen så tar det ungefär 0.9s att bygga upp tryck från det att gasen är 100%.
Men det känns som laddtrycksmätaren segar sig uppåt.

Fullt laddtryck (1bar) har jag vid 4600rpm på 2:an och 3500rpm 3:an och runt 3300 på 4:an.

Detta med:
Precision SC44 a/r .063
Tial 38mm wastegate med 1bar fjäder

Eller får jag investera i laddtrycksstyrning/responssystem?
User avatar
Alligator
Posts: 75
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Luleå
Contact:

Post by Alligator »

mystiskt.. jag pangar bara i nästa växel å håller i mig :D 0.9 sekunder låter inte som lång tid men kanske känns mer när man kör.

Bjud upp xls loggen på nätet vettja
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har samma turbo på min gamla E-36 och samma wastegate utan laddtrycksstyrning.

Det är inga problem med laddtryck på den, fullt hela tiden när man växlar.
Har du några läckage?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Okaj, något knas är det väl då. Trycktestade mina tryckrör till 1.5bar inann jag monterade dem, och inga läckage vid insuget heller.
Nej 0.9s låter inte mycket men det känns inget skoj vid rödljusracen att vänta på trycket skall komma.

Kan avgasmottryck påverka detta? Har iofs 3" till dubbla 2.5" men utblåsen stryper lite?

Tog ett urklipp ur loggen.
Image
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det är 3" till dubbla 2" på min gamla.
Så det är nog inte problemet..
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Testade lossa avgassystemet vid Y-greningen, men samma sak. Provade även lägga på lite tryck på ovansidan membranet, bara 0.1bar iofs. Tryckrören är hela och har inte märkt några läckage. Bmwandreas hur tidigt fick du fullt ladd på de olika växlarna och det var alltså fullt ladd direkt efter växlingar? Även vid halvsnabba växlingar?

OT: Är det någon skilland mellan vanos stakar och icke vanos stakar i hållbarhet? Vågar man ladda 1.3-1.4 vid race tillfällen med vanos stakar en sommar max?
Post Reply