Page 1 of 2

Saab Turbo grenrör på M10?

Posted: 04 Dec 2005, 19:39
by bmw-robban
Är det sant det jag hört? Passar detta? Eller är det bara en knasig historia nån "idiot" hittat på?

vad jag har läst!!

Posted: 04 Dec 2005, 20:09
by tony
så ska det passa till en m10..va nån på autopower som körde så?

Re: vad jag har läst!!

Posted: 04 Dec 2005, 20:38
by bmw-robban
tony wrote:så ska det passa till en m10..va nån på autopower som körde så?


Härligt! Har ett sånt liggandes och om det är som du säger så kommer allt bli toppen;)

Posted: 04 Dec 2005, 20:57
by Turbo_folke
Hej

Hittade denna på autopower
http://www.autopower.se/galleri/bilder/1230_3.jpg

Ser ut som ett grenrör från dom gamla saab 9000 t.

Posted: 04 Dec 2005, 20:59
by Turbo_folke

Posted: 04 Dec 2005, 21:33
by E21_Rille
passar inte bolt-on... man måste göra en adapterplatta imellan saabgrenröret (9000) och toppen... va inne på detta själv men jag byggde ett riktigt grenrör istället...

mvh ///Rilli

Posted: 04 Dec 2005, 22:07
by bmw-robban
Fast jag tänkte mer på ett Saab 900 grenrör :D

Posted: 04 Dec 2005, 22:39
by bmw-robban
robert wrote:ja är samma på bägge, måste ha adapterplatta


Vart kan man hitta det ganska billigt?

Posted: 05 Dec 2005, 14:37
by bmw-robban
Vart kan man hitta det ganska billigt?

Posted: 05 Dec 2005, 16:03
by BigMack
Vet inte om det är billigt men de som hänger här vet nog ganska bra
http://www.saabturboclub.com/

Posted: 05 Dec 2005, 17:26
by Turbo_folke
Kan fixa 900 grenrör för ca 500kr och även 9000 kanske. Har för mig att 8 v och 16v grenrör skiljer men kommer inte ihåg.

Posted: 05 Dec 2005, 19:56
by Simon__
:shock: ska man på med en massa S**B saker på en stackars BMW :cry: :evil: Usch

Posted: 06 Dec 2005, 09:02
by bmw-robban
Simon__ wrote::shock: ska man på med en massa S**B saker på en stackars BMW :cry: :evil: Usch


Ja:D Orkar inte bygga ett riktigt grenrör:( Har nämligen ett Saab 900 grenrör liggandes som skulle bli skit bra på mitt M10 bygge.

Posted: 06 Dec 2005, 17:25
by Svintoleffe
då kan man lika väll bygga en adapter för turbon, funjkar bra dte ochså.

Posted: 06 Dec 2005, 17:42
by markus
När det bara är snik är det väl skit samma hur man gör.. bara det funkar :wink:

Posted: 10 Dec 2005, 12:22
by andré
bmw-robban wrote:Fast jag tänkte mer på ett Saab 900 grenrör :D

Det man ska tänka på är det att 900:ans motor är längsgånde som en bmw. Och dom har byggt det som så att alla avgas utloppen går förbi varandra så 4:ans utlopp går förbi 321 och där är mycket kortare till turbon från 1:ans. Det är där för en saab 900 turbo låter lite som en fiske båt. För avgaserna slår tillbaka. Men man får turbon mycket närmre fronten på bilen men turbon kommer att ligga med kompressor huset in mot motorn. och avgaset mot skärmen så man får en mycket tråkig Downpipe för den blir i 90 grader bak och sen ner. Och ett mycket jobbigt rör till ICen.

900:ans grenrör från 8 ventilaren är samma på en B och H motor.
Men det passar inte på en 16Ventilars H motor.(900 motor)
9000:ens grenrör har samma flens som en 16v 900 motor. Men är mycket bättre utformat som ni ser på bilden.

Så det jag vill säga är bara det att 9000 har bättre grenrör.
Hoppas detta hjälpte

Posted: 11 Dec 2005, 15:55
by thoms`n
robert: hva var reseptet på motorn? er det org grenrør fra m10 fra en e30