Page 1 of 2

Val av tändning??

Posted: 09 Jun 2009, 08:30
by Polarbear
Kör nu med en enkelspole MSD8245 i min M30 motor.
1.5 Bar och E85 och VEMS styrsystem
Vid höga varvtal och laddtryck så verkar spolen inte tycka om det längre, motorn börjar att missa.
Har knackat stiften stegvis ända ner till 0.35 och det vart bättre men inte helt 100% igt.
Ja just, kör med NGK BP7ES

Nu till min fråga, ska jag köpa en MSD6 box med tillhörande spole eller ska jag köra med COP, dvs 6 spolar?
Vad tycker församlingen?
Vilken/Vilka ger mest/bäst gnista?

Fördelar/nackdelar?

Tacksam för tips.

Posted: 09 Jun 2009, 11:05
by Mattias Sandgren
Du har ingen datalogg man kan få titta på?
T.ex en dragning på 3an mot varvstopp.

Posted: 09 Jun 2009, 12:00
by Polarbear
Mattias Sandgren wrote:Du har ingen datalogg man kan få titta på?
T.ex en dragning på 3an mot varvstopp.
Nej, tyvärr.
Jag lämnade bilen till Arctic Tuning här i Luleå, så han och Claus från turbocenter har hållt på att mappa den dagarna innan EDPS i Piteå.
Den hade tydligen missat på högre varvtal vid ladd över 1.3 bar, detta vid ihopknackade stift till 0.5mm.
Vid 0.35mm så var missarna nästan borta.

Jag TROR/VET inte om Claus loggade nåt när dom körde?

När vi räknade lite på spolen så hinner den knappt få nån uppladdningstid vid högre varvtal, så det kanske är en förklaring? :oops:

Har du någon annan idé?

Posted: 09 Jun 2009, 13:08
by cerveza
alla kompisarna hade problem med misständningar vid högre effektutag med sina vems innan en msd box monterades, sen fungerade allt kanon :)

Posted: 09 Jun 2009, 14:00
by Mattias Sandgren
Den här spolen ska vara med inbyggt CDI-steg. Men den får kanske för lite tid på sig att ladda upp mellan varven när den används till fördelare, den är ju inte gjord för det utan ska sitta på ventilkåpan på en jänkar-motor, en till varje cylinder, så den har två varv på sig att ladda upp då och inte en tredjedels varv..

Accepterar du slitage på fördelaren så tycker jag du ska köra på en MSD 6A. Att bygga en brygga med spolar på en sån här motor fungerar förstås, ta 6 st VAG-spolar så kanske det blir bättre (om de går att använda tändkabel till förstås).

Posted: 09 Jun 2009, 14:18
by Bmwandreas
Har kört 630 whp med 1 st sådan på en 6 cyl med fördelare. Laddningstiden måste stå på 3ms ungefär och man lär ha BCPR7ES knackade till 0.4mm och tändkablar med lågt motstånd tex MSD.

Posted: 09 Jun 2009, 16:41
by Polarbear
Bmwandreas wrote:Har kört 630 whp med 1 st sådan på en 6 cyl med fördelare. Laddningstiden måste stå på 3ms ungefär och man lär ha BCPR7ES knackade till 0.4mm och tändkablar med lågt motstånd tex MSD.
Ja 630Whp har jag då inte i min kärra (än), så den borde ju räcka till då..
Kanske det beror på stiften och kablarna då?
Vi laborerade lite med laddningstiden utan någon större skillnad.
Men att köpa 6(7) st MSD kablar blir ju nästan samma pengar som att köpa en hel MSD 6 box och då får jag garanterat nog med kräm..

Men det känns ändå lite stenålder att köra med fördelare, så 6st VAG spolar är också ett bra alternativ.
Får suga lite på den karamellen.

Posted: 09 Jun 2009, 21:47
by Bmwandreas
Den spolen ger lika mycket kraft som en MSD 6. Testa de andra stiften först, räcker inte det mät motståndet på dina kablar och byt till kablar som har lågt motstånd.

Har du ny rotor/fördelare? Annars är det de första jag skulle byta.

Posted: 09 Jun 2009, 22:21
by Mattias Sandgren
Kan ju vara någon kabel eller stift som är lite kass så dyker misständningarna upp när det blir lite tryck.. så som Andreas rekommenderar, se över alla slitdelar först. Inga sprickor i tändhattar och sånt.

Posted: 10 Jun 2009, 07:34
by Polarbear
Bmwandreas wrote:Den spolen ger lika mycket kraft som en MSD 6. Testa de andra stiften först, räcker inte det mät motståndet på dina kablar och byt till kablar som har lågt motstånd.

Har du ny rotor/fördelare? Annars är det de första jag skulle byta.
Allt är nytt från fördelararm ut till sista elektroden på stiftet, men kablarna är väl inte av den dyraste karaktären (biltema blåa silikon).. :oops:
Men jag ska prova att byta stiften mot de ni rekommenderar.
Vad kostar MSD kablar?

Posted: 10 Jun 2009, 09:39
by Mattias Sandgren
Stiften Andreas rekommenderar passar väl inte din motor, de du har borde vara det bästa.. Men jag skulle vilja veta hur motorn är bestyckad just nu..

Posted: 10 Jun 2009, 10:03
by emil
de stiften passar utmärkt i alla bmwmotorer utom M-modellerna vilka har M12-gänga istället för normala M14

BCP(R)7ES är alltså vanlig gänga, vanligt tändstift, det man sätter i de flesta motorer, vet dock inte om R'et spelar någon roll alls (radioavstörning)

Posted: 10 Jun 2009, 10:27
by Mattias Sandgren
Direkt från MSD :
The PN 8245 coils are not a CDI ignition coil, they are a stock replacement coil providing a milti-spark function with a peak current output of 150 mA.
150 mA ? Måste mena mJ ? eller..
https://www.msdignition.com/forum/archi ... 10650.html


Med andra ord, skaffa en MSD 6 istället.

Glömde att det bara var hylsan som inte stämde mellan NGK-stiften som nämnts, BCP7RES passar alla, men inte B7ES för den kräver större hylsa.

Posted: 10 Jun 2009, 10:34
by Polarbear
Mattias Sandgren wrote:Stiften Andreas rekommenderar passar väl inte din motor, de du har borde vara det bästa.. Men jag skulle vilja veta hur motorn är bestyckad just nu..
Jo om jag jag tar BPR7ES och inte bCpr, då är det med stora nyckelfattningen.

Jag har som sagt en singel MSD8245 med biltemas blå 8mm silikon kablar.
BP7ES stift
Precision 990cc lågohom spridare med effektmotstånd i sprutet.
Dubbla Bosch 044 pumpar.
Aeromotive bränslefilter.
Bränsleledning 10mm invändig både matning och retur.
Original btr
Original fuelrail
Original M106 underdel, viktad, ca 8.2:1 i kompförhållande
Iordninggjord M30 topp med dubbla fjädrar, portad, natriumkylda ventiler
CAT kam 284/280
Original insug med flyttat original spjällhus
Laddluftkylare modell kina
Pulssplit grenrör byggd av Ajdén
S366 turbo - 1.5bar (vill ha mer än så)
3.5" downpipe och halva avgassystemet, sista biten 3"
VEMS styrsystem

Det borde väl vara min motor det..

Posted: 10 Jun 2009, 10:44
by Nisse977
På min bil ska jag köra liknande uppsättning, dock en M20B27.

MSD 8245 med MDS kabel fram till fördelaren
Ny fördelare och rotor
Biltemas blå silikontändkablar
NGK BPR7ES tändstift
E85
Precision SC6162 ar 0,63 (kanske laddar 1,5-2,0 bar vi får se vad som behövs)

Om jag förstod Ärtan rätt, så var det viktigt med MSD-kabeln mellan själva spolen och fördelaren.

Posted: 10 Jun 2009, 11:15
by Polarbear
Nisse977 wrote:På min bil ska jag köra liknande uppsättning, dock en M20B27.

MSD 8245 med MDS kabel fram till fördelaren
Ny fördelare och rotor
Biltemas blå silikontändkablar
NGK BPR7ES tändstift
E85
Precision SC6162 ar 0,63 (kanske laddar 1,5-2,0 bar vi får se vad som behövs)

Om jag förstod Ärtan rätt, så var det viktigt med MSD-kabeln mellan själva spolen och fördelaren.
Ok, undra varför?
Men 1 kabel kan man ju leva med..
Får ta ett snack med Ärtan och be han skicka upp en kabel åt mig.

Posted: 10 Jun 2009, 11:23
by IQ-tuning
Vi hade också lite problem med misständningar ända tills vi bytte till MSD tändkablar från PPF istället för gamla bmw orginal.

Vi kör MSD 6 och fördelare samt liknande motor setup.

Förstår inte varför man kostar på och sen kör med Biltema tändkablar, så dyra var väl inte MSD hos PPF? :roll: