Page 1 of 1

5 ZF vs. 6 Getrag

Posted: 04 Jun 2009, 10:54
by pizza
Har en bil med komplett M3 drivlina från en 3.0, S50B30 alltså, vill gärna ha 6 kuggade lådan istället och det e väl bara köpa den lådan + den kardan så passar det rakt upp, MEN min bil e en Touring så hur e det med kardan längden? Måste jag ha frn en Sedan?

Det viktigaste, hur blir utväxlingen med nya lådan? Det jag egentligen är ute efter är att 6an ska va en ren överväxel på landsväg då min varvar lite mkt nu med 5 petade, kommer det bli längre/kortare växlar 1an-4an sen 1:1 på 5an å 6an typ 0:80 eller hur är det? Jag gillar det aggresiva med bilen nu, skön utväxling låda/klump, MEN jag vill åt den där jävla 6an ändå utan att tappa de roliga med bilen... Nån som har koll på utväxlingen på växlarna, 5 petarn mot 6 petarn...

Tacksam för info och gärna nån som testat å vet hur bilen upplevdes efter! Va e skillnaden på klumparna på 3.0 och 3.2 i slutväxel?

ÄRTAN?????

MVH Pizza

Posted: 04 Jun 2009, 13:28
by Nisse Järnet
5an är 1:1 på båda och 6an är 0.81 eller 0.83 eller nåt sånt.

Posted: 04 Jun 2009, 20:52
by pizza
Tackar, nån som sitter på info om alla växlar på båda lådorna, är det alltså så fint så 6an e en ren överväxel?

Pizza

Posted: 04 Jun 2009, 20:54
by r.ivars
fråga pappa när det gäller touring ;)

det är samma kärdån!!

ps, jag hatar kardaner

Posted: 04 Jun 2009, 21:31
by Nisse Järnet
pizza wrote:Tackar, nån som sitter på info om alla växlar på båda lådorna, är det alltså så fint så 6an e en ren överväxel?

Pizza
Om du menar som på typ Corvette Z06 så är det inte så, utan tänk dig en 5 vxl ZF + en till växel bara.

Posted: 04 Jun 2009, 21:41
by pizza
Det jag vill åt alltså, ha samma "längd" på alla växlar, fast en till som får ner varvet LITE iaf på landsväg, ligger nu på 3000 i ca. 130, polarns 3.2 varvar 2800 i 140, lite mer åt de hållet jag vill!

Pappa Rickardo, ja, jag ringer väl dig imorrn då... Hade för mig att jag behövde kardan från 3.2an, alltså att 6petade lådan är lite längre... Menmen, skönt att jag kan ha fel ibland :wink:

Pizza

Posted: 04 Jun 2009, 21:46
by Bmwandreas
Du lär ha 3.2 kardan.

Posted: 04 Jun 2009, 21:53
by pizza
Skönt, då va man 100%ig ändå då........ Ärtan e grym....
Då kommer följd frågan, vem har en 6 petad låda från E36 3.2 gärna med kardan, å vem f*n va vill ha min snortajta ZF i absolut perfekt skick? Kan självklart provköras innan vintern...

Pizza

Posted: 04 Jun 2009, 22:29
by Silverboy
Låner litt her.
iom at E36 med M3 /328 5 trinns + kardang passer i e30 (med litt ombygning av spakställ osv, og 6 bolts på diffsiden), passer da også 3.2 6 trinns med 3.2 kardang i e30 også med samme mod?

Posted: 05 Jun 2009, 00:09
by Nisse Järnet
Stämmer bra att lådan är längre, ca 1dm.

Min varvar ca 2100rpm i 100km/h på 6an med 3.25 i diffen.

Här drar jag genom växlarna http://www.youtube.com/watch?v=dCxfrLReTho