Kommer de att hålla? (Fjäderbenstag)

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
_Persson_
Posts: 403
Joined: 21 Mar 2007, 03:37
Location: Säffle

Kommer de att hålla? (Fjäderbenstag)

Post by _Persson_ »

Byggde ett eget å kollade på massa bilder osv. Fanns vissa med 2 mindre rör å några med ett grövre.
Eftersom ja har farthållare å hade tillgång till grövre rör så fick de bli sånna.

Allt är noga mätt å de skiljer max en till två mm på nått ställe.

Har byggt de så här.
Plattorna mot tornen är 4mm tjocka. Svartstål
Sen använde jag 5mm plattjärn till sidorna. Svartstål
Staget är gjort av hydraulrör utan sömmar. 4mm gods. Svartstål?

Kommer de hålla? Har fått en del kommentarer om att de inte skulle hålla utan att de skulle knäckas. Är ytterst tveksam men kan dä de?

Ev kanske ja ska svetsa dit lite plattjärn i bocken som är halvt bockad å halvt svetsad

Bilder
Image
Image
Image

Tacksam för svar.

//Persson
E30 325 Projekt. Ska riktas
Bmw e30 327. Ska trimmas
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Svårt att tro att dom skulle knäckas men vågar inte säga helt säkert.

En sak som jag tycker är att du ska plocka bort farthållaren. Ett jävla piss som lär hänga sig snart och det kan vara lite äckligt.
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Haha varför bygga eget när ett nytt kostar 500 kr i Alu? Men antar att du bygger eget för de e kul, å de förstår ja :P
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
jol
Posts: 159
Joined: 21 Jan 2007, 16:08
Location: Örnsköldsvik/Luleå

Post by jol »

Röret är inte så sömlöst längre om du kapat det... lägg ett par trianglar innanför skarvarna så blir det mycket starkare, som vid taket på denna
http://www.tcscrawlers.com/images/P/6053-00.jpg
Peter Strandberg
_Persson_
Posts: 403
Joined: 21 Mar 2007, 03:37
Location: Säffle

Post by _Persson_ »

birro wrote:Svårt att tro att dom skulle knäckas men vågar inte säga helt säkert.

En sak som jag tycker är att du ska plocka bort farthållaren. Ett jävla piss som lär hänga sig snart och det kan vara lite äckligt.


Ok. Men farthålaren får att va kvar. Funkar klockrent å gör de i alla temperaturer. Å jävligt gött på långkörning också...

Resgard wrote:Haha varför bygga eget när ett nytt kostar 500 kr i Alu? Men antar att du bygger eget för de e kul, å de förstår ja :P


För de första har ja allt material gratis. Även kapskivor, tråd å gas.
Sen är ja arbetslös å får 960kr i månaden. Gör lite småjobb å säljer lite delar ja ha hemma så lite till kanske. Har precis penar för att "trimma" 327an å regga om den till manuell.
Sen är de roligt att ha byggt något själv. Har ju ändå inget att göra på dagarna...

jol wrote:Röret är inte så sömlöst längre om du kapat det... lägg ett par trianglar innanför skarvarna så blir det mycket starkare, som vid taket på denna
http://www.tcscrawlers.com/images/P/6053-00.jpg


Nä de skrev ja väl inte heller. Bara vad ja hade för material :wink:
De va de ja mena med att svetsa plattjärn i bockarna :wink:

Men annars ska de inte va några problem. De ska stagas upp lite mer mellan sidorna. Blir ett rör emellan som ja svetsar dit
E30 325 Projekt. Ska riktas
Bmw e30 327. Ska trimmas
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

de där måste ju hålla, skulle tornen flexa så mycket orginal hade de ju spruckigt. Det skadar ju inte att triangulera lite vid krökarna, typ ta ett rör och dela som en trekant och sätta dit. Däremot ser det inte ut som det är svetsat med någon vidare effekt eftersom de inte ser ut att varit varma.
_Persson_
Posts: 403
Joined: 21 Mar 2007, 03:37
Location: Säffle

Post by _Persson_ »

Har inte så stark svets. 160A tror ja de de ä. Körde iaf på högsta. Å farsan jobbar bara halvtid så han hinner inte å svetsa på jobbet längre :cry:

Men svetarna är ganska bra ändå. Eller så bra de kan bli med de ja använder. Å staget flexar inget om man ställer sig å hoppar på de :lol:
E30 325 Projekt. Ska riktas
Bmw e30 327. Ska trimmas
User avatar
ronnifer
Posts: 413
Joined: 05 Feb 2007, 16:41
Location: Vasa, Finland

Post by ronnifer »

ja tror nog att det håller... svetsar du dit en bit på insidan i böjjarna blir det säkert både starkare och vridstyvare... det är väl bara att prova... vad är du orolig över att ska hända? det är ju inte så att du kommer att tappa ett hjul eller dylikt om det spricker... kör på bara :)
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
_Persson_
Posts: 403
Joined: 21 Mar 2007, 03:37
Location: Säffle

Post by _Persson_ »

ronnifer wrote:ja tror nog att det håller... svetsar du dit en bit på insidan i böjjarna blir det säkert både starkare och vridstyvare... det är väl bara att prova... vad är du orolig över att ska hända? det är ju inte så att du kommer att tappa ett hjul eller dylikt om det spricker... kör på bara :)


Nä de vet ja men har några förståsigpåre som påstår att de skulle hålla betydligt sämre än de man köper bara för att de är en vinkel på. Ä ju inte så lätt å dra ett rakt stag över motorn på e30...

Men ska bränna på med svetsen på lite ställen å sen dit med lite mindre rör eller något.
E30 325 Projekt. Ska riktas
Bmw e30 327. Ska trimmas
Post Reply