Page 1 of 3
Info om vass s14?!
Posted: 24 May 2009, 23:55
by M3JONAS
Hittade denna på garaget:
http://www.garaget.org/?car=49358&image=431526
Någon som vet mer? 997 hästar ur 1,5 liter och på blyfri 98 låter helt ok...
Posted: 25 May 2009, 00:04
by Thell
F1-motor som inspiration antar jag =)
skulle vilja höra ljudet i den...
Posted: 25 May 2009, 01:19
by stecka
en bit kvar till f1 effekt då

nä men frän motor
Posted: 25 May 2009, 07:39
by Bäckis
Hade det stått metanol eller något annat fränt bränsle hade jag kunnat tro på det, men 250hk/cylinder på BF 98 är nog bara i sagornas värld.
Posted: 25 May 2009, 07:43
by Grefven
lät väl inte vara möjligt.
bäckis mäktade med 350 hästar per liter på 2,5l motor och det var inte på blyfri 98.
F1 motorn kördes väl på toulen? absolut inte på blyfri 98 iaf.
skulle man ha samma litereffekt i en s38 så hade det blivit 2470hk.
en topfuel med samma litereffekt har en gångtid som är kraftigt begränsad och körs på nitrometan för att få ut effekten på 650hk per liter motor.
bara jag som är lite skeptisk till infon?
Posted: 25 May 2009, 07:43
by M3JONAS
Bäckis wrote:Hade det stått metanol eller något annat fränt bränsle hade jag kunnat tro på det, men 250hk/cylinder på BF 98 är nog bara i sagornas värld.
Ja man börjar ju undra...
Posted: 25 May 2009, 10:07
by micko
Ngn som har hittat fräna bilder och skaffar sig själv lite creds i garagetvärlden =)
Posted: 25 May 2009, 11:54
by Mattias Sandgren
Garanterat någon fantasi-farbror på garaget som lagt upp dom där bilderna.
Det är inte på BF98 och vad jag ser är det Kugelfischer mek insprutning på den. Låter som ett recept på en F1-motor men det är fel motor.
Posted: 25 May 2009, 14:20
by M3JONAS
bullen! wrote:
en topfuel med samma litereffekt har en gångtid som är kraftigt begränsad och körs på nitrometan för att få ut effekten på 650hk per liter motor.
bara jag som är lite skeptisk till infon?
Jag är väldigt skeptisk, därför jag ställde frågan...
Man angående TF så har de ca 1000 hästar per liter, 8 liter motor och 8000 hästar. Men som sagt var så byter de en kolv och en stake per repa i snitt.
Posted: 25 May 2009, 17:58
by Doktorn
Skumt är det!! Bilderna ser inte så värst gamla ut ändå..
Posted: 25 May 2009, 18:09
by Rikard B
finns tomten me

,kan ju aldri stämma
Posted: 25 May 2009, 18:13
by PegiPax
Doktorn wrote:Skumt är det!! Bilderna ser inte så värst gamla ut ändå..
(Bilden laddades upp: 2007-04-28 08:53)
...
Som sagt det där tror nog inte jag heller ett smack på . noway att det finns en chans att den där har 973hk i sej
Posted: 25 May 2009, 19:06
by Grefven
Doktorn wrote:Skumt är det!! Bilderna ser inte så värst gamla ut ändå..
om man ska gå efter jeansmodet så är bilden minst 20 år =)
Posted: 25 May 2009, 19:26
by Doktorn
Ha ha ha!! Ja, fast lowbuck-jeansen har väl alltid sett likadana ut?
Jag tänker mer på innovate lambdan, aeromotivepumpen och filtret, och det kinesiska skruvstädet under arbetsbänken, inga prylar som fanns på 80-talet!
Jag har oxå svårt att köpa den angivna effekten speciellt på 1,5 liter.. men den kan ju va vass ändå! Dubbla kugelfischer me ju =)
Posted: 25 May 2009, 22:05
by BmwFredrik
"HEMGJORT" Från top till tå! 648,6666666666 hk/liter! x 1,5l = 973hk på pump98* = halvvägs! =/
står det inte att på pumpen 98 är det hälften?
Alltså 486,5hk ?
mvh
Posted: 26 May 2009, 01:07
by M3JONAS
Jag har fått mail från finska ägaren och byggaren. Tydligen så står det knasigt på garaget. Han kör inte på blyfri bensin.
Skriver såhär: "Here is something new coming soon to discuss!
And a lot of wrong information is spoken about this engine,sorry.
So believe or not.Fuel was Sunoco Gt 260+ ,engine bore 90.22mm,stroke 62mm,996 hp at 3.8 bar boost
different turbo than seen is pics and so on."
Posted: 26 May 2009, 07:26
by Bäckis
Då är det rimligt. Frågan är bara hur man kan vara så mupp att man i dagen läge monterar Kugelfisher om det inte är så att han vill bygga en nostalgimaskin?