Page 1 of 1
pulssplitt på bmw 6a
Posted: 04 Dec 2005, 15:58
by knotan
kan man köra 123ans å 456ans i andra porten??
Re: pulssplitt på bmw 6a
Posted: 04 Dec 2005, 17:51
by peppe
knotan wrote:kan man köra 123ans å 456ans i andra porten??
Japp.
Posted: 05 Dec 2005, 22:00
by knotan
ok va bra då!
om man kör med pulssplitt å enkel WG, hur lånt måste man dela av mellan kammrarna, måste man tom svetsa en plåt in i hålet på wg då eller räcker det med fram till flänsen för wg:en?
Posted: 05 Dec 2005, 22:23
by Bmwandreas
Du kommer aldrig kunna mäta nån skillnad.
Bygg ihop rören en bit för wg.
Posted: 05 Dec 2005, 23:29
by Mattias Sandgren
Det beror lite på hur grenröret ser ut, men det är viktigare på en 4-cylindrig maskin, att det är delat ända fram - eftersom pulserna är färre.
Posted: 05 Dec 2005, 23:33
by Bmwandreas
Frågan är om det ens är mätbart på en 4cyl?
Jag tvivlar.
Posted: 05 Dec 2005, 23:52
by Mattias Sandgren
Skillnaden har märkts på bilar här i Sävar.. men som sagt, jag tror det beror mycket på hur man byggt grenröret och hur bra kollektorn är, i kombination med var man tar ut rören för wg.
Posted: 06 Dec 2005, 15:32
by knotan
ja alltså jag har ingen erfarenhet av pulssplittt sen tidigare ...
därför jag frågar.
tanken å köra med orginal grenrör från 325 motorn (två delade)
vända uppochner på dem å bygga ihop till en fläns till ett t04b agg.
dvs budgetbygge,
tänkte iom att jag ändå har ett t04agg med delat inlopp liggandes,å nått annat nytt agg tillräckligt stort med int wg som räcker till, kostar lika mycket eller mer än en beg. sep. wg så kan man ju lika gärna nyttja.
Posted: 07 Dec 2005, 13:55
by knotan
ingen som har erfarenhet av pulssplitt med orginalgrenrören??
hade ett par grenrör å en topp låg så har slipat upp hålen å passat in dem uppochner, sedan svetsat ihop dem.
ska börja svetsa rör frammåt å sen fixa flänsen uppåt för agget....
vart leder man in oljereturen enklast sen då? har för mej att det ska finnas nått returör från toppen som man kan svetsa sej in på va??
Posted: 07 Dec 2005, 14:56
by peppe
knotan wrote:ingen som har erfarenhet av pulssplitt med orginalgrenrören??
hade ett par grenrör å en topp låg så har slipat upp hålen å passat in dem uppochner, sedan svetsat ihop dem.
ska börja svetsa rör frammåt å sen fixa flänsen uppåt för agget....
vart leder man in oljereturen enklast sen då? har för mej att det ska finnas nått returör från toppen som man kan svetsa sej in på va??
Du kan ju andvända det röret som går mellan topp och block, men det är på andra sidan motorn.
Annars går det fint att göra returen i tråget, ex: i framkant bakom trigger skivan.
Posted: 07 Dec 2005, 16:46
by knotan
ok, då blir det nog å leta fram det röret., går det att få dän utan å lyfta toppen föresten??
är inte planerat att röra vare sej topp eller motor i första skedet
Posted: 07 Dec 2005, 16:48
by peppe
knotan wrote:ok, då blir det nog å leta fram det röret., går det att få dän utan å lyfta toppen föresten??
är inte planerat att röra vare sej topp eller motor i första skedet
Har du tur kan du kanske trycka ned och dra ut det, men jag har en känsla av att du kommer få lossa lite på insuget.
- Kan gå, kanske inte :>
Posted: 07 Dec 2005, 17:36
by JaJsEn
det går om man lossar insuget, ananrs går det inte, (om det inte varit kapat)
ja vet, missade röret när ja monterade min mootr för ett tagsen, känndes rätt irriterande att inte kunna få dit det.
mvh Erik Jakobsson
Posted: 07 Dec 2005, 20:39
by knotan
hmm.. ok är ett tag kvar så vi får se hur vi löser det.