E34 530 motorbyte frågor.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Christian.N
E34 530 motorbyte frågor.
Jo, ska ta och byta motor i min E34 530, alltså M60B30 till en M60B40.
Och jag tänkte använda min 5vxl manuella låda men hörde av en kompis att det kan bli strul då om jag tar motorn från en 540 med tillhörande databoxar om den bilen hade automat?
För jag har ingen lust att byta till en M60B40 och få automat helt plötsligt istället för min manuella..
Måste jag byta databoxar eller går det att chippa om orginal?
Alla funderingar och fakta kring detta uppskattas!
Sen om nån i närheten av Uppland har en M60B40 liggandes med boxar så skicka iväg ett PM!!!!
Mvh
Och jag tänkte använda min 5vxl manuella låda men hörde av en kompis att det kan bli strul då om jag tar motorn från en 540 med tillhörande databoxar om den bilen hade automat?
För jag har ingen lust att byta till en M60B40 och få automat helt plötsligt istället för min manuella..
Måste jag byta databoxar eller går det att chippa om orginal?
Alla funderingar och fakta kring detta uppskattas!
Sen om nån i närheten av Uppland har en M60B40 liggandes med boxar så skicka iväg ett PM!!!!
Mvh
Enköping, 073-3104393
Nu vet jag inte helt helt säkert.. men vet att de förekommer på andra bilar.. det är isf att vissa givare kan skilja.. som sitter på svänghjulet osv osv.. Men att själva boxarna skulle skilja har jag väldigt svårt o tro.. men som sagt.. ska väl kanske inte yttra mig då jag inte vet.. men hör även me nån om givarna de hade jag kollat upp oxå om jag vore dig 

Audi S2 2,5 liter - 800whp?
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
- Christian.N
- Christian.N
- Christian.N
Haha det var nog roligt, bara jag som är otroligt seg efter att ha slipat bilen hela nattenkettmpa wrote:nej det finns inga boxar.. försökte bara va lite rolig.. men det gick inte,sry!
det e bara hinka i maskinen nu!
/mvh

Men det finns ju databoxar som styr tamejfan allt i dom bilarna så varför inte vxl-lådan också tänkte jag

Enköping, 073-3104393
- Christian.N
- Christian.N
- Rallyfinnen
- Christian.N
Okej, så egentligen så borde jag kunna kontakta t.ex Fekzen här på ppf och höra med honom om han kanske kan fixa ihop ett chip åt mig så slipper jag köpa ny box alltså?? Nara köpa på mig motor och lmm så är saken biff?Rallyfinnen wrote:Borde funka med styrboxen som kom med motorn. Skulle det krångla så kan du kontakta någon chiptrimmare ock köpa ett chip för en M60B40 manuell, så funkar det.
Boxarna är samma på B30 och B40, men programmet (chippet) skiljer. B30 har klenare LMM än B40 också, men alla givare osv ska vara samma.

Enköping, 073-3104393
Hallå,
Jopps inga problem. Bara säga vilket chip man är ute efter så kan jag ordna det. Är bra om man har Software number, vilket står på klisterlappen på chipet man är ute efter, men har man inte det så kan jag få fram det iallafall.
Plus att jag kan vässa tändningen en aning i det om man nu vill
Mvh//A
Jopps inga problem. Bara säga vilket chip man är ute efter så kan jag ordna det. Är bra om man har Software number, vilket står på klisterlappen på chipet man är ute efter, men har man inte det så kan jag få fram det iallafall.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
- Christian.N
Låter kalasbra de!FekZen wrote:Hallå,
Mvh//A

Då ska jag bara ragga tag i en M60B40 med LMM så fixar du ett chip

Bra bra!
Enköping, 073-3104393
Det är jag som är kompisen som sagt att 540 automat med styrbox inte går ihop så bra med manuella lådan.
Faktan jag drar det på är det jag läst på autopower angående detta.
Där står det lite om folk som bytt från automat till manuell låda i 540 men då startar inte motorn för den hittar inte automatlådan.
Pratade med bmw mecken när jag lämnade in min bil på service om detta också och han var lite smått osäker med det lät ganska logiskt att DME boxen och Automatboxen pratar med varrandra då automatboxen styr lite hur DME boxen ska fungera osv samt om DME boxen begär Failsafe mode från automatboxen.
Förmodligen så "pingar" DME boxen automatboxen vid start, får den inge pong blire inge lek.
Men detta är tydligen styrchippet som gör detta, efter chipning eller omprogramering ska det fungera.
Jag kan MYCKET möjligt ha fel!
Men efter lite logik och lite läsning på internet så kan detta stämma.
Men vafan, ska du i med b40n så skadar det ju inte att chippa ju?
När du ändå är igång, släng ner ESS kompressorn!
Då får du ju chipp PÅ KÖPET! Kan ju inte bli bättre!?
Sen kan du vinka hejdå till alla m5or
Faktan jag drar det på är det jag läst på autopower angående detta.
Där står det lite om folk som bytt från automat till manuell låda i 540 men då startar inte motorn för den hittar inte automatlådan.
Pratade med bmw mecken när jag lämnade in min bil på service om detta också och han var lite smått osäker med det lät ganska logiskt att DME boxen och Automatboxen pratar med varrandra då automatboxen styr lite hur DME boxen ska fungera osv samt om DME boxen begär Failsafe mode från automatboxen.
Förmodligen så "pingar" DME boxen automatboxen vid start, får den inge pong blire inge lek.
Men detta är tydligen styrchippet som gör detta, efter chipning eller omprogramering ska det fungera.
Jag kan MYCKET möjligt ha fel!
Men efter lite logik och lite läsning på internet så kan detta stämma.
Men vafan, ska du i med b40n så skadar det ju inte att chippa ju?
När du ändå är igång, släng ner ESS kompressorn!
Då får du ju chipp PÅ KÖPET! Kan ju inte bli bättre!?
Sen kan du vinka hejdå till alla m5or